Hoppa till huvudinnehåll

Har datorn gått ombord för att bli en besättningsmedlem?

Läs artikeln som PDF.

Tekniska kommittén har i sommar och till viss del även förra sommaren testat bärbara datorer med olika sjökortsprogram samt scannade sjökort. Avsikten var att se hur det fungerade med sjökortsbyte mellan olika kortprogram hur lättarbetade de är, vad som finns och inte finns, vad som behövs och inte och hur lättarbetade programmen är samt hur en bärbar dator klarar miljön.

Först till den bärbara datorn.Vi har använt två bärbara, den ena i två säsonger, den andra i en säsong.
Den äldsta har fungerat utan problem i båt inombords men även i sittbrunnen vid riktigt bra väder. Den nyare fick fel på en hårddisk efter halva säsongen, men felet härrörde inte från användning till sjöss och felet åtgärdades enkelt och snabbt av återförsäljaren. Det ställs inga större krav på datorn för att hantera kartorna, men den måste ha TFT- skärm för att synas bra i dagsljus. Den måste också ha CD-romspelare för att vissa program, till exempel Ozi Explorer, och sjökorten levereras på CD.

Sjökorten som har använtsär delvis eget scannade, men mest köpta från Solteknik på CD. Sjökort från Solteknik (www.solteknik.se) finns för bland annat Sverige, Danmark, Tyskland och Västindien. Sjökorten finns scannade på olika sätt. Den första metoden delar upp varje sjökort i fem delar. Man får själv lägga in koordinaterna för de tre referenspunkterna. Dessa kort blir väldigt exakta på grund av att bilden är så pass liten, men det tar tid att lägga in koordinaterna. Kanske tar det 10 - 15 minuter för ett sjökort, t ex 931, men det är relativt enkelt. Samma sak får man göra om man scannar egna kort.

Scannar man egna kort blir bilden inte mer än en A4, om man inte har en riktigt stor scanner. Skall man ha in en sådan bild på en diskett blir den inte lika bra som på en köpt CD. Man kan scanna egna kort i bättre upplösning men då måste man scanna direkt till hårddisk eller bränna på CD-rom eftersom detta tar stor plats.

Under våren år 2000 har det kommit scannade sjökort i helformat i BSB-format. Alla kort scannas idag i helformat. BSB-formatet betyder att referens-koordinaterna finns inlagda i sjökortet, så det är färdigt att använda korten efter import direkt från CD eller efter kopiering till hårddisk. Tyvärr har koordinatnätet inte hamnat 100 procent rätt. Ett fel upp till knappt 50 m finns på delar av vissa kort, t ex 925. Det är synd men leverantören arbetar med problemet och förhoppningsvis är det åtgärdat när nya kort kommer nästa år. Enligt leverantören skall felet ha minskat till under 10 m. Annars är korten mycket bra. Förstoringen i datorn på dessa kort är i normalt ca 2,5 ggr. Vi som har kommit upp i åren och inte ser ett papperssjökort utan glasögon ser korten på datorskärmen utan problem.

En CD med kort för hela västkustenfrån Öresund i söder till norska gränsen inklusive översiktskorten 9, 92, 93, alla skärgårdskort och alla specialer ( mer specialer än i båtsportkorten) uppgår till totalt 39 kort. Totalt tar denna CD 242 MB på hårddisken om man kopierar in den och kostar 2 695 kr inklusive moms och frakt. Sjökort går också att köpa styckvis om man vill men då till ett högre pris. 1 - 3 kort kostar 295 kr/st, 4 - 10 kostar 247 kr/st och 11 - 20 kostar 200 kr/st och mer än 20 kostar 187 kr/st. Leverantören förhandlar med Sjöfartsverket om möjlighet till reducerad kostnad vid uppgradering av redan köpta sjökort. Beslut väntas komma under våren.
Sjökorten går att förstora eller förminska mellan 5 och 300 procent men med tveksamt resultat på de flesta. Endast vissa specialer kan fungera bra i förstoring 50 procent. Tvärs över ett 50 000-delskort ser du i datorn som mest 2,7 M i normal förstoring 100 procent, i 50 procent dubbelt så mycket. Det kan kännas som en nackdel i okända vatten att man inte kan se helheten på ett bättre sätt. En förminskning mindre än 50 procent är rent dåligt.

Hopkopplingen mellan GPS och datorär normalt inget problem. En till tre kablar skall anslutas mellan NMEA utgången på GPSén och comporten på datorn. En kabel räcker vid gemensam jord för dator och GPS och om information endast behöver gå från GPS till dator. Två räcker vid gemensam jord och information både från och till dator. Vid batteridrift av dator eller GPS behövs en jordledning i båda fallen ovan, se www.soltek.se/kartor/inkoppl.htm.

Vi har testat tre olika sjökortsprogram, alla billiga eller helt gratis. Det finns sjökortsprogram för yrkesbruk för 10 000-tals kronor men det är nog inte intressant för de flesta än så länge. Det händer mycket nytt på detta område hela tiden.

Vi har använt:
Fugawi 2,20 pris 1 495 kr www.soltek.se/kartor/fugawi.htm
Ozi Explorer 3,73 e pris 795 kr www.oziexplorer.net/
SeaClear 0,099 c gratis www.sping.com/seaclear/

Om man fick välja skulle man vilja plocka godbitar från varje program, inte minst från lilla gratisprogrammet SeaClear som kan laddas ner från Internet. Detta program kan vara en bra början för den som är intresserad.

Sammanfattning
Fugawi
är nog det mest lättarbetade programmet. Fugawi kommer med en ny omarbetad version 3.0. Den var lovad till sommaren men beräknas nu komma i december 1999. Där skall vissa nya funktioner finnas med som idag finns i de andra programmen, t ex att lätt mäta bäring och avstånd i sjökortet med pekaren. Den som köper programmet idag får uppdateringen gratis när den kommer. Uppdateringar är ofta gratis och kan hämtas från Internet

Ozi Explorerär det program som kan mest, men det är litet rörigt med många små rutor att klicka på. Ozi Explorer är det program som hanterar byte av sjökort bäst. Kommer man in i ett område, där det finns en special, hämtar programmet specialen direkt.

SeaClearkan inte använda köpta sjökort och faller till stor del på detta men är heller inte färdigutvecklat. Det har många funktioner, som de andra programmen borde haft, t ex off center (titta framåt), avståndsringar på 0,5 och 1,0 M som är mycket bra i samband med navigation ihop med radar. Programmet mäter enkelt avstånd och bäring på sjökortet med pekaren. Alla programmen lagrar spår så att man kan få fram var man har kört tidigare. SeaClear har en fiffig finess. Spåren lagras automatiskt dag för dag. Man klickar på önskad dag och spåret för den dagen visas på skärmen. SeaClear är det enda programmet, som har svensk text.

Samtliga program kan göras mer användarvänliga. På havet är det ofta inte lugnt och stilla som hemma vid skrivbordet, där man normalt jobbar med datorn. Att pricka rätt i rullgardinerna med musen när båten rör sig kan vara svårt. Antalet knapp- eller mustryckningar för att åstadkomma vissa funktioner skulle kunna minska genom mer logik i dialogen.

Ett tips är att använda en s.k. gyromus, som inte kräver ett underlag utan kan hållas fritt i luften med handens rörelser.

Tekniska kommittén vill gärna ha synpunkter från andra användare. Exempelvis vill vi veta hur bärbar dator fungerar i snabbgående motorbåt. Hör gärna av er till Tekniska kommittén med egna erfarenheter eller frågor.

Tekniska kommittén, SXK-Västkustkretsen