24-timmarsnämnden
Styrelsens uppdrag till 24-timmarsnämnden
Nämndens övergripande uppgift
Nämnden tillskapades när 24-timmarsseglingar (som tävlingsform) som gåva överlämnades till SXK vid sammanträde 1944-11-23. Nämnden genomför och utvecklar 24-timmarsseglingar med gåvoförutsättningarna som grund.
Nämnden är det forum, som de kretsar som arrangerar 24-timmarsseglingar, har för att övervaka och administrera det gemensamma regelverket.
Nämndens arbetsuppgifter
Inom nämndens verksamhet ligger:
- Att inom SXK samordna kretsarnas 24-timmarsseglingar och övervaka att det upprättade regelverket följs.
- Att förvalta Riksreglerna och vid behov komplettera eller ändra dem när så är befogat.
- Att förvalta Anvisningar för 24-timmarsseglingar, Punkt-och distansdatabasen, Punktkortsdatabasen, Prejudikatslistan, Maratonlistan, Handikappsystemet och Seglingsstatistiken.
- Att samordna dokument, verktyg och rutiner för seglingarnas genomförande.
- Att vara högsta instans för överklaganden (protester) av lokala 24-timmarsarrangörers beslut. Dokumentation av överklagandeärenden skall föras i särskild ”prejudikatslista”.
- Att samla kunskap och erfarenheter från genomförda tävlingar och göra dessa tillgängliga för deltagare och medlemmar.
- Nämnden ska väcka intresse för seglingsformen och marknadsföra 24-timmars rikstäckande.
- Nämnden ska föreslå styrelsen kandidater till utmärkelsen Timglaset.
Mer information om 24-timmars finns här!