Bekämpa påväxt
Bekämpa påväxt – mer miljövänligt
-----------------------------------------------------------------------
Dokument från tidskrifter, seminarier, föreläsningar med mera
Kan vi avsluta diskussionen om koppar nu ?
Den giftiga kopparn i havsvatten en myt.
Ladda ner artikel publicerad i Västpricken nr 2, 2020 (pdf 2 sidor, ca 1 MB)
Symposium kring kopparens påverkan på havsmiljön -- om risker med koppar och zink i samhälle och miljö
Den 1 februari 2019 arrangerade Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen och DGE Mark och Miljö ett symposium om kopparföroreningar i våra vatten. Symposiet hölls på Chalmers i Göteborg och syftade bland annat till att visa på förekomst och tillförsel av koppar- och zinkföreningar, och vilka risker som är förenat med detta.
Ladda ner pdf-dokument Sammanfattningar och presentationer från symposiet (156 sidor, 8,6 MB, publicerat 2019-03-18)
Länk till artikeln från www.pakryss.se Debatt: ”Sluta upp med klappjakten på bottenmålade fritidsbåtar" >>
(publicerat 2019-01-22)
Konsten att skrämma en havstulpan
Ladda ner bildserie o marin påväxt. (pdf 17 sidor, ca 2 MB)
--------------------------------------------------------------------------------
Vattenanalyser i fritidsbåtshamnar
Sedan 2017 har Svenska Kryssarklubben och Svenska Båtunionen utfört vattenanalyser
i några fritidsbåthamnar, flest i Göteborgsregionen. Innan dess hade myndigheter enbart analyserat
bottensedimenten, som visade höga värden av TBT (från sedan länge förbjuden tennbottenfärg).
Men inga TBT-värden har vi hittills detekterat i hamnarnas fria vatten.
Och överraskande låga värden på biotillgänglig koppar.
Tillförlitlighet av XRF. Rapport.
Metoden för att mäta färger på båtbottnar är för osäker.
(Rapport publicerad 2022-03-25. Pdf-dokument ca 2 MB)
Låga risker med kopparutsläpp i småbåtshamnar. Sammanfattande rapport.
Koppar i hamnbassängerna omvandlas snabbt till en form som inte är tillgänglig för
levande organismer och därmed inte giftig. Rapporten sammanfattar lättläst fyra års
undersökningar av kopparhalten vattnet i några svenska småbåtshamnar.
(Publicerad i januari 2021. Pdf-dokument, ca 3 MB.)
Halter av biotillgängligt koppar och zink i småbåtshamnar. Rapport.
Delvis en uppföljning samt utökning av tidigare rapporter, bla om impregnerade trästolpar i vatten.
(Rapport publicerad 2019-12-16. Pdf-dokument ca 1,5 MB)
Provtagningar i februari, uppgrumling och nymålad båt. Delrapport.
Ny mätmetod tätt intill nymålad biocidfärg -- låga värden på biotillgänglig koppar och zink.
Vattenprover i Björlanda Kile och Fiskebäck. Prover på uppgrumlat bottensediment --
trots mycket TBT i sedimenten, låga TBT-värden i grumligt vatten.
(Publicerad i juni 2019. Pdf-dokument, ca 0,7 MB.)
Avrinning från land största källan till koppar och zink i hamnen. Poster.
Dagvatten, dvs nederbörd och fordonstrafik, bidrar till biotillgängliga halter av koppar och zink.
(Poster publicerad på Båtmässan i februari 2019. Pdf-dokument, ca 1 MB.)
Halter av koppar och zink i två småbåtshamnar. Rapport.
Dagvatten, dvs nederbörd och fordonstrafik, bidrar till biotillgängliga halter av koppar och zink.
Mätningar i Björlanda Kile jämförs med Kornhalls färja och Fiskebäck.
(Publicerad 2018-10-25. Pdf-dokument, ca 1,2 MB.)
Hur mycket kopparbiocid läcker bottenfärger på fritidsbåtar? Artikel.
Västkustkretsen, Chalmers och Jotun genomförde kopparläckage-mätningar från fritidsbåtar sommaren 2017.
Provplattor målades med känd mängd koppar och analyserades före sjösättning och efter upptagning.
(Artikel publicerad i Västpricken nr 2, 2018. Pdf-dokument, ca 1,8 MB.)
Provtagningar i havet. Rapport.
Trots höga värden gällande TBT i sedimenten, kunde inga TBT-värden detekteras i vattnet.
Låga värden på biotillgänglig koppar. Biotillgänglig zink hade värden något över Naturvårdsverkets normer.
Mätningar i Björlanda Kile, Torslanda Lagun, Fiskebäck och Gottskär.
(Publicerad 2017-11-05. Pdf-dokument, ca 1 MB.)
--------------------------------------------------------------------------------
Måla-mindre – minska miljöbelastningen
Tyvärr mår hav och havsbottnar inte så bra delvis beroende för mycket användning av antifoulingfärger. Genom att systematiskt undersöka hur mycket man behöver måla -- och hur mycket färg man spolar av på höstarna, kan vi få fram mer fakta för att gemensamt kunna minska miljöbelastningen i våra hav.
Testpiloter sökes
SXK söker fler frivilliga som vill ställa upp i projektet ”Måla mindre”. De flesta båtägare vet nog redan att det målas för mycket på våra båtbottnar. Men många målar redan mindre, typ fläckbättring och med utspädd färg (beroende på våra kalla vårar).
Anmäl er till vårt kansli vastkustkretsen@sxk.se alt tel. 031-69 00 69.
Om ni har frågor kontakta Lennart Falck lfalck@telia.com
Vi hoppas på ert deltagande.
Ladda ner Måla mindre -- instruktion. (Pdf, 2 sidor, 0,5 MB)
--------------------------------------------------------------------------------
Förkoppring av propellrar
Förkoppring av propellrar -- bruksanvisning >>
Hur man låter förkoppra propellrar på drev respektive på rak axel.
(December 2021)
Förkoppring av propellrar för att förhindra påväxt. Bildserie.
Ladda ner bildserie från föreläsning år 2015. (Pdf, 22 sidor, 4,6 MB)
Företaget som hjälpt oss utveckla metoden är Göteborgs Förnicklings- och Förkromningsindustri,
Hildedalsgatan 168 B, 417 05 Göteborg, tel 031-51 06 24.
Tillbaka till Miljö Västkustkretsen >>
Västkustkretsens miljökommitté, oktober 2024