Hoppa till huvudinnehåll

Årets eskadrar 2024

Årets eskaderseglingar

Eskadersäsongen har startat. Seglingarna går i både Sverige och våra grannländer Norge, Danmark, Tyskland och Polen. Utöver detta är det rikseskader till Åland.

Några eskadrar blev tyvärr inställda av olika skäl.

Danmark

Läsö på Kristihimmelsfärdshelgen

Samling på Rörö 8 maj, överfart 9 maj, avslutning på Läsö 9 alt. 10 maj.

Från motvind till medvind - Förstagångseskader till Läsö

Det började inte bra, kryss och motvind hela vägen från Rörö till Läsö. Kallt var det också. En distans som vi aldrig skulle tagit oss an under de omständigheterna som rådde, om vi inte anmält oss för första gången till en SXK eskadersegling. Men nu hade vi det och det var bara att löpa linan ut (eller säger man skot eller tamp så här i sjösammanhang). Alltså blev det på med underställ, stödja oss så gott det gick på det som borde varit sjöbenen i lutningen och titta mot horisonten för att stävja illamåendet. Tur att kapten och styrman, tillika son till kaptenen och gasten och betydligt sjövanare, var av stadigare sjövirke när gasten gick ner för räkning. Den utslagne gasten (undertecknad) kände där och då inte att hon hade något alls gemensamt med de tuffa sjöräddarna vi hälsat på under första kvällen på Rörö – uppsamlingshamnen där eskadern skulle starta. De som ger sig ut i alla väder (det gör helst inte den utslagne) i coola och snabba båtar för att rädda både nödställda och de som klantat till det. Förtroendeingivande att de allra, allra flesta de räddar blir medlemmar i Sjöräddningssällskapet bums om de inte redan är det.

En bild som visar klädsel, person, fordon, person

Automatiskt genererad beskrivning  En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, leende

Automatiskt genererad beskrivning

Men sen vände det. Vi fick äntligen använda vår radio vilket vi knappt vågat tidigare och blev riktigt bekväma med att både lyssna och prata, så äntligen valuta för SRC-kurs och avgift till post- och telestyrelsen. Fint att ha kontakt med de andra båtarna i eskadern. Vi fick i oss lite mat och till slut siktade vi Läsö efter att ha undvikit krockar med de stora båtarna i de ganska ordentligt trafikerade farlederna mellan Sverige och Danmark. Det var som att komma till ett annat land (och det var det ju), sandstränder och vindpinade hedar, fiskare som pratade på ett helt obegripligt språk (sannolikt danska) där de satt i grupp på kajen och spekulerade, vin och öl i mataffären, avsmakning av starka alkoholhaltiga drycker på kulturskatten saltsjuderiet (om någon undrar över kopplingen sprit – salt så var dryckerna smaksatta med en gnutta salt) där vår fantastiske svenske guide: ”chefen för det hele” – för att låna Lars von Triers uttryck -  berättade den intressanta historien om denna anrika verksamhet som började redan på 1100-talet.

En bild som visar byggnad, utomhus, helgedom, mark

Vi kände oss lite mer som sjöräddarna på Rörö när vi insåg att några båtar inte kom till start, några avvaktade till dag två då det blåste mindre. Vi började ana att man som deltagare i en eskader faktiskt kan styra en del själv. Något som vi dock inte rekommenderar att man missar i en Läsö-eskader, är den gemensamma middagen då det grillas så det står härliga till på kajen och många skrönor och tips utbyttes på ett inkluderande och gemytligt sätt. Vi hade också tur att flytvästexpert var med och kunde konstatera att en av våra västar hade en utgången utlösare – bara det gjorde överfarten värd mödan.

En bild som visar utomhus, himmel, klädsel, person

Automatiskt genererad beskrivning  En bild som visar klädsel, person, person, inomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Det blev bättre och bättre, fast den officiella eskadern var slut. Soligt och nästan varmt och ytterligare en dag på land blev det för vår del, då det knappt var någon vind. Motorbåtarna var ännu gladare och styrde mot Sverige. Vi hyrde cyklar utan att det registrerades vilken cykel man tog, ”chefen för det hele” på cykeluthyrningen jobbade också i baren på den tillhörande restaurangen. Vi slappnade av, kände mer och mer av det danska ”hygget”, njöt av cykelturen, spanade på hus med tångtak och den vidunderliga kusten längs med sanddynerna samt åt en medhavd picknick på stranden som var helt tom, så när som på några tappra fiskare med spö som kämpade på i vadarbyxor i det kalla vattnet. Tillbaka i cykeluthyrningen hejade man bara på ”chefen för det hele” igen och då antogs det att man lämnat cykeln tillbaka. Med en sådan förenklad uthyrningsprocess får man ta att cykeln knarrade och att sadeln läckte. Förresten var det tur att vi stannade en dag extra, för det var inte förrän sista dagen vi fullt ut förstod oss på låset på toaletten i land (efter diverse intrång när toaletten var upptagen, men olåst och ockupanten är lyckligt omedveten om att det är så – vet inte vem det är pinsammast för, den som gör intrånget eller den som sitter där).

En bild som visar utomhus, gräs, landskap, natur

En underbar final. På vägen hem kom vi ihåg igen varför vi köpte båt och varför vi gillar segling. Det var sol och medvind, genackern var uppe hela vägen, havet glittrade, horisonten var vid och ni vet allt det där som är härligt med att vara på havet. Väl hemkomna kan vi konstatera att Danmark numera inte är så långt bort när man seglar och att eskadersegling är något alla kan haka på.

Stort tack till eskaderledarna för hela arrangemanget, speciellt de fina guidningarna på Sjöräddningssällskapet på Rörö och på Saltsjuderiet på Läsö. Tack också till alla de andra båtarnas besättningar för en härlig delad upplevelse under Kristi Himmelsfärdshelgen

David, Daniel och Christina Broms på Pärlan

Bornholm-inställd

30 juni till 15 juli med start i Träslövsläge

Vi seglar längs svenska kusten ner till Öresund via Malmö och Höllviken vidare längs sydkusten mot Bornholm.
Vi väljer några hamnar längs svenska kusten och besöker t.ex. Torekov med utflykt till Hallands Väderö,
Gilleleje på Själlands nordspets och Ven i Öresund.

Mer information kommer under förträffen i vår.

Max 8 båtar, vuxeneskader

Du kan få mer information och anmäla dig här.

Välkomna önskar familjerna Jimmerfors och Caspersson!

Upptäcka Bornholm!

8 – 19 juli 2024

Bornholm är en otroligt vacker och mysig ö i Östersjön. Med sina gamla byggnader, kullar, skog, vita stränder och fullt med historia från vikingatiden är det också en av de soligaste platserna i Danmark! Målet med denna Eskader är att spendera flera dagar tillsammans på ön och besöka flera av de mysiga hamnarna.

Vi kommer att samlas i Varberg under helgen 6/7 juli och sedan seglar vi i flera etapper ner till Öresund och genom Falsterbo kanalen. Ven är en pärla mitt i Öresund som vi inte vill missa om vädret tillåter (!) och även en vilodag planeras på ön.

Hasle Hytteby | Området | Semester Bornholm

Hasle är vår tilltänkta ankomstpunkt på Bornholm. Det är en charmig plats känd för sina fiskrökerier där vi kan njuta både av den unika atmosfären och de utsökta lokala specialiteterna.

Färden bär sedan vidare runt norra kusten till Allinge och sedan Gudhjem, känt som Danmarks enda bergsby och har sin egen maträtt.  Eskadern är tänkt att avslutas på Danmarks östligaste ö – Christiansö. Den lilla ön är en före detta marin befästning från 1600- talet. Där finns bl.a. Christian den V's fästning och en mysig liten by.

Christiansö – En favoritdestination – Jakten Hoppet av Brantevik

Denna eskader kommer att ha några längre seglingsetapper och eskadern är av vuxenkaraktär.

Max 8 båtar.

Hjärtligt välkomna!

Du kan få mer information och anmäla dig här.

Eskaderledarna Mats & Linda Helltegen (i Swea) och Bryan & Amanda Mobbs (i Arcandra).

Norge

Norska Sörlandet-inställd

Eskadern bjuder på en tur mellan Lindesnäs fyr och Jordsbukta på Norska Sörlandet .

Efter samling på Marstrand går färden via Skagern och en planerad nattsegling till Kristiansand (95 NM). En kort tur till Mandal och sedan ett antal etapper utmed Sörlandet med avslutning i Jordsbukta. Vi planar att besöka i huvudsak naturhamnar med ett par avbrott för marinor och bunkring.  Slutlig färdplan fastställs i samband med förträff under våren.

Samling 29/6 Marstrand och avslutning 13/7 Jordsbukta.

Eskaderledare Peter och Theres Snäll Håkan och Margareta Fermhede

Polen

Rügen, Polen, via Bornholm

8 juli – 26 juli med start i norra hamnen, Helsingborg.

Eskadern inleds troligen med en del långa distanser i början, vid fint väder kommer vi att försöka komma in till Christiansö.
Vi tar oss vidare via Nexö till Kolobrzeg (Kolberg)och Dziwnow för att bl.a utforska norra Polens fina sandstränder.

Därifrån tar vi oss via Swinoujscie till Szczecin (Stettin) och Peenemünde där det finns mycket krigshistoria, Vi avslutar någonstans på Rügen. Vi samlas till planeringskväll under våren för att gemensamt fastställa en mer detaljerad rutt.

Du kan få mer information och anmäla dig här.

Välkomna önskar familjen Johansson!

Sverige

Sång & musikeskader

26-31 maj 2024

Sång & musikeskadern har nu ägt rum för 10:e gången. Ja under pandemin var det inte en regelrätt eskader, men flera båtar råkade segla samma väg.

Vi var nu 10 båtar som samlades på Rörö med 25 personer ombord. Vi stannade på Rörö i två dagar och hann med mingel, spelning, fågelsångspromenad kl 06:30 och en guidad promenad i samhället.

Nästa hamn var Skärhamn och då det behagade regna av och till så intog vi den lokala pizzerian. Efter att vi hade ätit övergick vi i sång och spel.

Färden gick vidare via Gullholmen till Klädesholmen där vi före spelningen fick höra mer om Klädesholmen och konservindustrin av Morgan Bråse.

Eskadern avslutades på Öckerö där vi åt gemensamt och sjöng på hamnkontoret till naturens fyrverkerier i form av ett präktigt åskväder. Vindarna var under eskadern snälla mot både seglare och motorbåtsfarare.

Eskaderledare:
Lennart och Inga-Britt Bogren i Andantino
Harald och Barbro Christenson i Hanna

Familjeeskader i Bohuslän

6 juni till 9 juni med start i trakterna kring Lysekil

Försommareskader med fokus på att låta barn/ungdomarna träffa nya båtkompisar inför sommarens seglingssemester.
Vi har fokus på att umgås och ha trevligt med ny hamn varje dag, både natur och gästhamn

Vi hoppas kunna locka nya familjer som inte har varit på eskader förut så ta chansen och häng på! Familjer med barn i alla åldrar välkomnas med lite tyngdpunkt åt åldrarna 7-14 år.

Du kan få mer information och anmäla dig här.

Välkomna önskar familjen Holst!

Försommareskader i Bohuslän

7 till ca 16 juni med start i Skärhamn

Målet är Kosterskärgården med några dagar i den innan vi vänder söderut igen,  vädret avgör. Planen är många naturhamnar.
Alla båtar är välkomna med sikte på grundare båtar (helst inte med är 2 meter
djg).
Med hopp om att makrillen ska ha kommit till kusten men bra att ha provianterat för att stanna ute bland kobbar och skär ett tag samt att gärna ha både gummibåten och bra förtöjningsgods med ombord.

Max totalt 8 båtar (inkl 3 eskaderledare...)

Välkomna önskar familjerna Silverfjäll, Hyllert och Thorin

Norra Bohuslän

3 juli -13 juli

Följ med oss på eskader i norra Bohuslän.

Vi planerar starta från Hunnebostrand, fortsätta norrut, besöka några trevliga öar, och Skærhalden på kirkeøya för att sedan avsluta med ett besök i fästning staden Halden.

Du kan få mer information och anmäla dig här.

Välkommen önskar Valentina och Per Söndberg på Luna Fortuna.

Göteborgs skärgård

Vald dag i vecka 32 till någon dag i vecka 34 med start i Göteborgs södra skärgård.

Målet med seglingen är, förutom att umgås och ha trevligt, att vi skall uppleva något som vi kanske inte hade gjort annars.

Planerna för eskaderseglingen kommer att diskuteras på en förträff under våren, troligen i maj.

Detta avses bli en lugn segling med tid för studiebesök och andra aktiviteter som vi under förträffen bedömt som intressanta.