Support SXK-V Appen
Support vid problem med SXK-V appen sommaren 2024
Är appen inte uppdaterad och aktiv trots att du har betalt kan du prova att logga ut/radera enhet från abonnemang och sedan logga på igen så kommer det fungera. Får du inte ordning på det ändå kan du ringa vår support:
Vi har under tiden som kansliet är semesterstängt (12/7-6/8) en support för abonnemang på appen SXK-V (IOS) och SXK-V2 (Android).
Är inte giltighetstiden uppdaterad? Har du inte ditt abonnemangsid? Kan du inte logga in? Kan du inte se flygfotot?
Våra funktionärer Ove och Gunilla Thorin kan försöka hjälpa dig via telefon.
Ove Thorin 0705 728600 och Gunilla Thorin 0708-990470
Trevlig sommar!
Vårutgåvan 2024
Årets Vårutgåva är ni utskickad och apparna är uppdaterade och godkända i Google Play samt i Appstore. Det är bra att uppdatera sina enheter med den senaste versionen.
Tips till dig som har androidappen SXK-V2!
"Appen SXK-V2 har genom lanseringen av version 2.1.11 vilket skedde den 12 maj 2024 återfått GPS-invisning i hamnarna. En viktig förändring är att användaren skall ha full kontroll över hur integritetskänslig utrustning i enheten används. Det gäller exempelvis mikrofonen och det gäller kameran men det gäller även GPS. Från appen skall man nu samarbeta med systemet och tala om att den behöver använda GPS. Då kommer systemet att fråga användaren hur denne ser på saken och ge väsentligen tre alternativ att välja mellan: exakt positionsangivelse eller ungefärlig eller så kan man neka fullständigt.
Det är bara exakt positionsangivelse som är användbar och skall användas. Ungefärlig positionsangivelse ger noggrannhet på 1-2 km och duger alltså inte.
Att neka är naturligtvis inte heller bra. Systemet gör det lätt för användaren och kommer ihåg vad man gett för tillstånd så att man slipper ge det varje gång.
Men det gäller också ett nekande svar! Har man nekat två gånger så får man inte välja fler gånger utan det blir permanent!! Inifrån appen kan man inte göra något för att komma ut ur detta läge. Men det finns en räddning: Genom att förhandla med systemet direkt vid sidan om appen kan man återställa valmöjligheten.
Gör då så här:
- Gå ut ur appen och avsluta den. (Den behöver inte avinstalleras)
- Gå följande väg Inställningar -> Appar -> SXK-V2 -> Behörigheter och återställ där.
Varningstexten i appen innan man skall välja avspeglar kunskapsläget när appen sändes till Google för publicering och den är för stark och kommer att ändras i en senare version när det finns starkare skäl att publicera en sådan. Till dess: Välj exakta alternativet och neka inte!"
Visa kunder har haft problem med att installera och köra SXK-V2 appen på Android telefon/surfplatta. Detta kan delvis bero på en för gammal Android version. Ett tips är då att göra följande:
- Avregistrera SXK-V2 appen från abonnemanget
- Avinstallera SXK-V2 appen från telefonen/surfplattan
- Uppdatera telefon/surfplatta med senaste tillgänglig Android version. (Hur denna uppdatering görs är beroende på modell och hänvisar därför till telefonens/surfplattans manual)
- Installera SXK-V2 appen på nytt
- Registrera SXK-V2 appen med abonnemangs-id
Tips för dig som har IOS-appen (iPhone och iPad)
Visa kunder har problem med att SXK-V appen hänger upp sig vid brytdatum för betalningen i början av juni. Även om man har betalat så nekas man åtkomst till appen. Prova då att göra följande:
- Öppna SXK-V appen
- Klicka på Abonnemang längst ner till höger
- Klicka på ”Radera enhet från abonnemang” (inte radera appen)
- Logga in på nytt med ditt abonnemangsid och efternamn
Frågor som rör båda apparna!
Tänk på att alltid ha senaste version av appen, den hämtar du där du hämtar andra uppdateringar!
Fungerar inte appen trots att du har senaste version så prova att radera enheten under abonnemang, det tar några sekunder innan det går igenom. Sedan kan du logga på igen med abonnemangsid och efternamn. (denna rutin gäller även om det står att du inte betalt din uppdatering och du vet med dig att du har gjort det under våren 2024).
Vad händer med mina hamnbeskrivningar om jag inte betalar nästa år?
SVAR: Så länge du har ett aktivt plusabonnemang har du tillgång till alla hamnbeskrivningar. Om du väljer att inte förlänga ditt plusabonnemang kommer du att ha tillgång till hamnbeskrivningarna fram till utgångsdatumet för plusabonnemanget. Om du tecknar ett plusabonnemang 2023 kommer du att ha tillgång till hamnbeskrivningarna till och med maj 2024.
Måste jag ha Internetförbindelse för att det skall funka?
SVAR: När du väl har laddat ner appen behöver du inte Internetförbindelse för att använda den. Observera dock att Notiser inte uppdateras utan Internetförbindelse. Att visa satelitkarta kräver också Internetförbindelse.
Vad händer med appen om jag byter min iPhone/iPad?
SVAR: Appen är gratis så den kan du ladda ner igen. Om du vet att du skall byta telefon eller iPad väljer du att avregistrera plusabonnemanget på den gamla och sedan kan du registrera det på den nya. Om du tappar den så att du inte hade den möjligheten kontaktar du bara vårt kansli så hjälper dem dig.
När uppdateras appen?
SVAR: Under maj månad varje år släpps en uppdatering inklusive det årets nya hamnbeskrivningar, men räkna med att det kommer fler uppdateringar nu i början.
Hur registrerar jag mitt abonnemangsid?
SVAR: Abonnemangsid matas in överst på sidan inställningar i appen för registrering.
Samtliga tecken, inkl. "bindestrek", i abonnemangsid skall anges samt ditt efternamn.
Hur många enheter kan jag ansluta till ett plusabonnemang?
SVAR: Du kan ansluta två stycken enheter (iPhone/iPad/Android) till varje plusabonnemang. Det är inga problem att mixa iPhone/iPad och Android och ha en av varje.
Kan jag se båtens position i hamnbeskrivningarna?
SVAR: Ja, det kan du. Du väljer i inställningarna om du vill visa båtens position eller inte.
Om jag installerar om appen måste jag då registrera på nytt?
SVAR: Ja, vid ominstallation måste appen registreras på nytt. Se till att ha abonnemangsid lätt tillgängligt.