Hoppa till huvudinnehåll

Kan GPS-data ersätta utprickning?

Understens fyr utanför Gräsö. Foto M. Dunér
Hur ska vi använda digital navigation i framtiden?
Utprickning av farleder och grund är viktig för säkerheten för de som färdas på sjön. Den är emellertid främst anpassad för att fylla den kommersiella sjöfartens behov. Utprickning av farleder in till mindre hamnar och farleder betalas av kommuner, hamnföreningar, båtklubbar m fl. Även Svenska Kryssarklubben (SXK) är en aktör som sedan många år och underhåller farleder, enslinjer, kummel, märken etc. och som betalar för ett antal prickar i svårnavigerade områden där medlemmar ofta uppehåller sig. Syftet är att underlätta för medlemmar att röra sig utanför de stora farlederna.

Vi har sedan några tiotals år fått nya verktyg för navigation. Ett av dem är GPS1 som, i kombination med elektroniska sjökort, har radikalt förändrat den praktiska navigationen. Tekniken öppnar för nya möjligheter att färdas i områden som anses svårnavigerade. Samtidigt har Sjöfartsverket börjat dra in prickar, fyrar och andra sjömärken som följd av att den nya tekniken sprids.

Villkoren för fritidsbåtar är annorlunda än för den kommersiella sjöfarten. Frågan är i vilken utsträckning som navigationshjälpmedel som prickar och andra sjömärken behövs eller om de kan ersättas med användning av GPS och plotter? Kan man dra in prickar mm och använda resurserna till annat som nya bojar och uthamnar? Kan man beskriva farleder och enslinjer som listor med Way Points och rutter i stället för utprickning?

GPS har funnits tillgänglig sedan många år. Plotters finns att köpa till rimliga kostnader och en vanlig mobiltelefon eller ”padda” kan förses med appar som har samma funktion. Noggrannheten är stor och systemet verkar vara mycket stabilt. Kostnaderna för att distribuera t ex en farledsbeskrivning blir liten men kräver att navigatören behärskar sitt verktyg.

Samtidigt kan vi se att en stor del av fritidsbåtarna nogsamt håller sig till de utprickade farlederna. Få båtar syns utanför. Utprickningen ger uppenbarligen en trygghet. En GPS-plotter medför ett större ansvar av navigatören att tolka sjökortet och välja väg.

För att ytterligare konkretisera frågeställningen; I Stockholms skärgård finns en prick Kvisslan i Björkskärsfjärden. Om den ersätts med en markering i det elektroniska sjökortet – hur påverkar det viljan att färdas i området? SXK ansvarar för utprickning av några farleder i bl a St Annas skärgård, (Kronleden respektive Skutleden). Om dessa två farleder ersätts med listor på Way Points eller rutter, hur ställer man sig till att följa någon av dessa?

Kjell Pernestål,

kjell.pernestal@gmail.com

1Egentligen DNGSS = Digital Navigation Global Satellite System. Detta inkluderar det amerikanska GPS, ryska Glonast, europeiska Gallilleo och kinesiska Beidu. GPS är dock ett etablerat begrepp för tekniken som sådan och används fortsättningsvis.

Dela i sociala medier