Fender som kylare
Under varma och i synnerhet solheta dagar får kylen i båten jobba extra mycket. Detta tär kraftigt på den, i de flesta fall, knappa tillgången på el. Detta gäller särskilt om kylen är placerad bordvarts, vilket den är på de flesta båtar; skrovet är mörkt och kondensorn är luftkyld. Det gäller därför att hålla nere skrovtemperaturen där kylen är placerad, så mycket som möjligt.
För att avdunsta vatten krävs värme. Under antiken användes porösa lerkärl för vatten. Porositeten tillät en viss mängd vatten att fukta utsidan. När vattnet avdunstade togs värme från lerkärlet som därmed kylde innehållet. Vattnet var således kallare än omgivningstemperaturen.
Det är här som några fendrar av hygglig storlek kan efterlikna antikens porösa lerkärl. Att bara hänga ut fendrar hjälper bara till en viss del, då de endast skuggar. Varma mulna dagar gör de ingen nytta.
Att skydda båt och fender med en strumpa är inget nytt. I stället för färdiga fenderskydd brukar jag använda skurtrasor som inhandlats på närmsta varuhus. De håller visserligen inte mer än en säsong men kostnaden är överkomlig. Skurtrasan sveps runt fendern och tråcklas ihop längs med den cylindriska delen och snörps ihop i ändarna med taglingsgarn eller liknande.
Finessen är att skurtrasorna är gjorda för att suga upp vatten, vilket inte de i marknaden förekommande fenderskydden är.
Hänger man upp fendrarna så lågt att den nedersta delen ligger i vattnet kommer skurtrasan att suga upp vatten, så att den blir våt helt och hållet, oavsett hur mycket vatten som dunstar bort. Ju varmare, desto kraftigare avdunstning och motsvarande värmebehov (Man kan självfallet använda en filt e.d. i stället för fender).
Vill man inte "bada korv" under gång så kan man i alla fall utnyttja knepet i hamn.
Temperatursänkningen på skrovet blir med denna enkla metod betydande och gångtiden på kylen kraftigt reducerad.
Prova och Du blir förvånad hur väl det fungerar!
Anders Konow