Hamn och farled
Information från Dackes Hamn och Farledskommitté våren 2024
Den 21 november 2023 genomfördes den planerade inspektionen med dykare av bojarna vid Ävrö, Kråkelund och Klintemåla. Bojarna vid Ävrö och Klintemåla var i gott skick medan bojen vid Kråkelund hade en sliten kätting som behöver bytas ut. Bojen vid Klintemåla hade draggat en bit. Enligt uppgift på grund av att det hade legat en skuta där när det blåste. Bojarna är dimensionerade för ett deplacement på max 8 ton. Med den kraftiga arbetsbåten från Lindhaga Varv kunde bojen dras mot rätt läge, men inte ända fram eftersom det finns en fiberkabel på botten.
Dykaren i aktion Båtsymbolen visar den nya positionen på bojen vid Klintemåla
Hasse har hållit i kontakterna med Västerviks kommun och i januari 2024 fick Dackekretsen tillstånd att lägga ut två nya bojar öster om Spårö utanför Västervik.
Under vårvintern har vi arbetat med att förbereda tre barlastade pålbojar, en till Kråkelund och två till Spårö. Bojarna har en rostfri dragstång från en ögla i botten på bojen och upp till toppbeslaget. Linan fästs i öglan i botten på bojen. Med dragstången får vi några fördelar:
· Toppbeslaget kan inte ryckas ur bojen och bli hängande vid sidan.
· Inget slitage på linan där den går ut ur bojen.
· Linan blir inte utsatt för UV-ljus.
· Linan fästs på samma sätt i bojstenen och i bojen. Det gör att man kan få en god uppfattning om linans status vid bojstenen genom att inspektera infästningen i bojen.
För att flyta stabilt och få lagom ”fribord” barlastas bojen med en tyngd av betong.