Hoppa till huvudinnehåll

Aktuellt

 

Alla medlemmar är välkomna till årsmötet 2025

Höstlöv

 

Kallelse 2025

 

Årsmötesinbjudan 2

Skärgårdsquiz

OBS!

I oktober är det aktuellt med en kurs om Solceller för info se fliken "Utbildning".

 

 

Referat från Kafékvällar under 2025

Kafékväll Skador

Referat från kafékvällen den 30 september

12 medlemmar träffades och diskuterade bl a ”Fel och missöden”.

Erfarenheter av båtförsäljning

Båten överlämnades mycket snabbt. Köparen ville komma iväg så fort som möjligt. Efteråt uppdagades roderhaveri beroende på ett för stort roderutslag, nedfallna gummikilar från den genomgående masten, läckage och utryckning av sjöräddningen beroende på ”urploppad” loggivare.

Erfarenhet: Köpare och säljare måste ta god tid på sig för att grundligt gå igenom vad som finns i båten och hur den fungerar i sjön. Upptäckta brister ska tydligt framgå av köpekontraktet.

Erfarenheter av olika Fel och missöden

  • Loggen fungerade inte men ett litet motstånd kring givaren kunde filas bort.
  • En VHF med mottagare och sändare för AIS trasslade eftersom splittern för VHF-kabeln måste vara strömsatt för att fungera.
  • Toan spolade fram vatten dåligt ända tills en manuell fotpump monterades,
  • En grundstötning mitt i Härnösand – medförde att Sjöfartsverket uppdaterade sjökortet med en ny 3-meterskurva.
  • Sjöräddning vid Degerby på Åland under en eskader då en deltagande båt tappade propellern och gick rakt in i ett berg. Båten fick bogsering och en extra propeller av en annan eskaderdeltagare. Dagen därpå hittades den skadade propellern vid dykning.

 

Referat från kursen om Litiumbatterier den 5 april

Batterikursen 5 april 2025

Svenska Kryssarklubben Sörmland ordnade den 5 april en kurs om Båtteknik och Båtbatterier. 17 intresserade medlemmar samlades i lokalen på Brandholmen och lyssnade på Jonatan Identeg från Svenska Batterilagret AB. Han började med grundläggande el-lära dvs ”Ohms lag” och fortsatte att beskriva olika batterityper som SLI & EFB batterier, GEL & Bly-Kol batterier, AGM batterier och Litiumbatterier.

Ett litiumbatteri- LiFePo4 - har låg vikt, hög energitäthet, lång livslängd, låg självurladdning och inbyggd skyddande elektronik. De kan fungera med 12V eller 24V system, laddas upp snabbt och övervakas via Bluetooth.

Jonatan beskrev vad man ska tänka på vid val av ett LiFePo4 batteri:

  • Hur ser mitt behov ut?
  • Var kommer jag använda mitt batteri?
  • Vilken storlek på BMS behöver jag?
  • Vad har jag för garantier?
  • Har batteriet prismatiska celler?
  • Vilken klassificering har cellerna (A, B & C)?
  • Går de att serie/parallell-koppla?
  • Hur avancerad är BMS:en?
  • Har batteriet aktiv/passiv balansering?

Ett viktigt avsnitt var hur livslängden kan maximeras för olika batterier.

Bly-Syra & GEl AGM batteri

  • Försäkra sig om att alla förbrukare är avstängda (om möjligt koppla bort polerna)
  • Underhållsladda era batterier – Hellre en gång för ofta
  • Undvik kraftiga urladdningar (över 50% av Ah för AGM)
  • Vid Bly-Syra - Gör en rekond på batteriet i en kontrollerad miljö efter en djupurladdning
  • Anpassar batterikapaciteten efter förbrukningen

LiFePo4 - batteri

  • Plocka ut batteriet och förvara det i en uppvärmd miljö
  • Om möjligt - Förvara batteriet med en SoC på 70-60%
  • Låt aldrig batteriet bli helt urladdat
  • Ladda enbart med en anpassad laddare för LiFePo4 batterier
  • Vid längre förvaring - Balansera era batterier inför första användning

För dem som funderar på att byta batteri följde en ekonomisk jämförelse mellan AGM och LiFePo4

  • Normalt håller ett AGM batteri i en båt/husbil ca 4-6 år om batteriet förbrukas som genomsnittet.
  • Låt säga att vi efter 6 år behöver byta ut vårt batteri igen, då kommer den faktiska Ah att dubbleras för AGM-batterierna och vi hamnar då på en kostnad på ca 136 SEK/Ah.
  •  
  • Skulle vi stället ha ett LiFePo4 batteri som vi under årens lopp laddat mer ur jämfört med AGM-batterierna, hade vi nu haft en lägre kostnad per faktisk Ah.
  • Även om totalpriset för 4st AGM batterier (15 580 SEK) fortfarande är lägre jämfört med 1st 180Ah LiFePo4-batteri (15 995 SEK) så har vi kunnat nyttja 25% mer Ah ur LiFePo4 batteriet varje cykel.

Därpå följde en presentation av olika tillbehör som tex laddare.

Kursen avslutades med exempel på kopplingsscheman och en frågestund.

Deltagarna var mycket nöjda med kursen.

Jonatans ppt-presentation är nedladdad längst ner på hemsidan.

 

Kursen om Solceller kommer i höst.

 

Referat från Miljökvällen 19 mars

Miljöarbetet inom SXK

18 medlemmar samlades den 19 mars för att höra Bert-Ove Bejevik, miljönämndens ordförande, berätta om SXK:s Miljöarbete, Riksdagens syn på Hav och vatten, Biocidinnehållande båtbottenfärger, HVO 100 och framtiden.

Vi fick veta att Kryssarklubben arbetar aktivt med miljöfrågor som bidrar till ett långsiktigt hållbart båtliv. Inför olika beslut ska man ta hänsyn både miljö, ekonomi och sociala frågor som t ex ett tillgängligt båtliv, god hälsa och god sjösäkerhet.

Vi fick också reda på att Riksrevisionen har rekommenderat Regeringen, Havs och vattenmyndigheten och Transportstyrelsen att genomföra insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen i havet.

Bert-Ove

Bert-Ove berättade att särskilda regler gäller för Biocidprodukter dvs kemiska eller biologiska bekämpningsmedel som används för att bekämpa och kontrollera skadliga organismer. Det mest använda verksamma ämnet är koppar(ett)oxid Cu2O som är en godkänd biocid. Den förhindrar tex havstulpaner att fästa på båtbotten. När koppar(ett)oxid lämnar färgen på skrovet bildas mycket snabbt exempelvis koppardioxid (CuO2) som finns naturligt i alla hav.

Genom att använda kopparbaserade färger ökar utsläppen av koppar i våra hav. Utsläppen från fritidsbåtar ger en marginell påverkan både på totala och på kustnära utsläpp.

Vi har gått från nationella regelverk till gemensamma EU-regler och EU:s biocidförordning (BPR) för att godkänna bottenfärger. Syftet är att skapa en harmoniserad EU-marknad för biocidprodukter och samtidigt garantera en hög skyddsnivå för människor och miljö. Förordningen trädde i kraft 2013.

Endast en medlemsstat ansvarar för utvärderingen. Beslut fattas sedan av varje land med denna utvärdering som underlag. En sådan prövning av produkter enligt BPR är mer omfattande än prövning enligt tidigare svenska nationella krav.

OBS godkännandet av en båtbottenfärg gäller endast påförandet.

Man kan måla sin båtbotten och sedan segla iväg till områden där färgen är förbjuden. Men det finns speciella lokala riktlinjer för båttvättar och upptagning av båtar.

HVO är en fossilfri diesel uppför sig som vanlig diesel men ger mindre partikelemissioner som belastar partikelfiltret mindre.

Fördelar:

  • Man kan blanda in HVO hur som helst t ex 50% - 50% med vanlig diesel.
  • Det blir rena avgaser
  • Det växer inte i tanken.
  • Det luktar inte.

Nackdelar:

  • HVO- dieseln är dyr
  • Det finns inte så många tankställen.
  • Men man kan tanka i dunkar på vanliga bensinstationer.

Mer information om miljöfrågor kommer i nästa nummer av Kretsnytt.

 

Referat från kafékvällen på OneSails segelloft 20 februari

Segelmakeri

14 personer samlades på OneSails segelloft den 20 februari. Efter fikat samlades vi i segelverkstan. Erik berättade kort om segelmakeriets datoriserade design men lokala tillverkning av alla segel. Oftast används moderna maskiner men det finns fortfarande någon symaskin kvar från ”Enars tid”. Fördelen med det lokala segelmakeriet är möjligheten att träffa kunderna och fundera ut specialanpassade lösningar både för nya segel och reparationer eller uppfräschningar.

Erik demonstrerade hur man genom att byta eller justera lattor kan ändra spänningen och buken i ett gammalt segel. Han uppmanade oss att kontrollera att travarna fungerar ordentligt för att förhindra problem med seglet vid mastliket. På en fråga om trassel med för långa lattor i en rullstor trodde han att det kanske går att fixa.

Ett gott råd till dem som har en gammal fock var att kosta på ett nytt UV-skydd. Även det gamla kapellet släpper igenom solljus. Följaktligen bör man också förnya sitt bomkapell. Erik berättade om för och nackdelar med olika sorters segelduk som tex skillnaden mellan vävd duk, cruising laminat och membransegel.

Den som vill förnya segelgarderoben bör fundera över – hur man seglar, vad man behöver och väga det mot kostnaden för olika alternativ. Det finns också en möjlighet att sy om ett gammalt segel för att få bättre prestanda.

En reflektion till slut: Det är värt mycket för oss i Sörmlandskretsen att kunna diskutera med och få hjälp av en lokal segelmakare med goda kunskaper och stor erfarenhet av olika sorters segling.

 

Kort referat från Sörmlandskretsens HLR-kväll 23 januari

HLR-träning i Sörmlandskretsen

Knappt 20 medlemmar testade Hjärt-Lung-Räddning hjälpta av Sune från Civilförsvarsförbundet. Vi fick 1) Kontrollera om en livlös person är vid medvetande. 2) Kontrollera om en medvetslös person andas eller ej. 3) Vid hjärtstopp Larma 112 och lyssna på operatören. 4) Person A startade HLR med 30 bröstkompressioner i jämn takt. 5) Öppnade luftvägarna och gjorde 2 inblåsningar. 6)Upprepade 30+2 verksamheten gång på gång. 7) Person B hämtade en hjärtstartare, förberedde användning och fäste elektroderna. 8) Enligt hjärtstartarens instruktioner avbröts HLR före defibrering men återupptogs genast enligt fortsatta instruktioner.

En mycket nyttig kväll!