Hoppa till huvudinnehåll
Nise
Senast inloggad: 2024-07-05 - 15:40
Parallella batterier

Magnus Grahm:

Jag kan se en poäng med att parallellkoppla start- och förbrukningsbatteri med underspänningsskydd, den totala banken blir ju större och belastningen minskar vad avser starturladdning och normal förbrukning. Lika batterier i alla avseenden skall det ju vara, men hur långt ifrån varandra kan de sitta vid parallellkoppling - närmast en utrymmesfråga? /Magnus

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Seawolf:

Om man har rimligt grov kabel mellan batterierna, och man ser till att båda batterierna har lika späningsfall mellan sig od laddning/förbrukning så kan man ha dem lite längre från varandra. Se bifogat exempel på ledningsdragning. om avtånden är max 5 meter bör det räcka med 50 m2 ledare för en c:a 10-40hk båtdieselmotor. www.batteknik.se
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Arne:

Spørsmål til Seawolf Hva skjer hvis avstanden mellom batteriene er ca 10 meter og ledningstverrsnittet er 2,5 kvad.? 1. ved lading? 2. ved utlading? Arne
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Anders:

Nu vet vi inte vad du har för batterier, men det finns olika batterier för olika ändamål. Startbatterier är byggda för att ge mycket ström på kort tid. Förbrukarbatterier är byggda för att ge låg ström under lång tid. Ett felaktigt användande är inte fullt så lyckat. Åtminstone inte i längden. Det är nog därför man brukar ha två skilda batterikretsar.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Seawolf:

Om man har klena kablar kommer batterierna inte att få samma ur- och uppladdningsspänningar, och det finns risk att det ena åldras lite fortare då, eftersom det kommer att laddas långsammare. Om man dessutom har stora förbrukare som bogpropeller eller ankarspel kommer deras stora strömmar att ge väldiga spänningsfall och man har liten nytta av det avlägsna batteriet. Har man däremot bara små förbrukare i båten blir olägenheterna mindre, men 2.5 mm2 är alltför lite under alla omständigheter och kan dessutom vara farligt om man inte har ordentliga säkringar mellan. Och säkringen ger då ännu större spänningsfall. Vad gäller egenskaper för startbatterier är de i stort sett bara intresanta vid kallstarter av motorer vid minus 20 grader. Batterier har ett data för denna egenskap som kallas CCA (Cold Cranking Amps). FÖr båtar där man i stort sett aldrig behöver begrunda annat än kallstart vid noll grader, är ett annat battaridata intressant MCA (Marine Cranking Amps) Förbrukarbatterier räcker alltså för att starta motorn vid noll grader, och har man dessutom gemensam batteribank för allt, med batteriskydd, går det ändå lättare. www.batteknik.se
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Sambal:

Det är märkligt att myten om att startbatteriet i en båt måste vara av en särskild sort är så seglivad. Jag visste inte själv att det handlade om starter vid minusgrader, som Seawolf upplyser om. Jag har bara min egen praktiska erfarenhet att vila mig mot. I min Linjett 30 med Yanmar YSB8 fanns, när jag köpte båten, ett Tudor marinbatteri 75Ah för start och ett annat likadant för övrig förbrukning. Omkoppling skedde manuellt. Startbatteriet var ca 5 år gammalt då och fortfarande i toppskick. Det första jag gjorde var att ställa omkopplaren i permanent läge för att ha batterierna parallellkopplade. Sen använde jag dessa batterier i ytterligare 5 år, innan det var dags att förnya. Alltså tvärtom mot den gamla skolan. Finns det något samband? Ja! Eftersom din startmotor inte i första hand är beroende av hög spänning (volt) utan av ett högt effektuttag (ampère) så kan den få dubbelt så många ampère av två parallellkopplade batterier som av ett. Därvid snurrar startmotorn snabbare vilket gör att din motor startar snabbare. Vilket i sin tur betyder att batterierna belastas under kortare tid. Dessutom fördelas effektuttaget på två batterier vilket gör att dessa skonas och därför lever längre. Dessutom kan batterierna tillgodogöra sig mer av laddningen från generatorn eftersom den under en längre tid lämnar max laddning. Spänningen stiger långsammare vilket gör att reläet stryper laddningen senare än annars. Du har alltså allt att vinna och inget att förlora på att parallellkoppla dina marinbatterier och inte ha ett separat startbatteri. Om du har en okontrollerbar förbrukning så är det bättre att skaffa en batterivakt än att trassla med separata batteribankar, separerad laddning osv osv.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Seawolf:

Den som vill samutnyttja alla batterier för normal upp-urladdning ombord, men som vill ha ett skydd för att t.ex. battericellskortslutning skall hindra motorstart, kan begrunda en hybridvariant av användning av batteriskydd, se Schema2. Annars är detta med kortslutning i en battericell såvitt jag vet ett ovanligt fel i ett batteri. Och skulle det inträffa i ett av batterierna i en batteribank, så torde det innebära att det skadade batteriet uppträder som ett 10-voltsbatteri, medan de oskadade uppträder som i stort sett urladdade vanliga batterier. Eftersom deras sammantagna förmåga att avge en stor startmotorström är avsevärd är det troligt att de tillsammans förmår starta motorn i alla fall. Vidare är det troligt att en sådan kortslutning i en battericell föregås av dåliga batteriprestanda, vilket man bör ha upptäckt ett tag innan, i synnerhet om man har ett batteriskydd som handgripligen säger ifrån att något är galet. www.batteknik.se
Bifogade filer
janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

janne:

Elektrisk effekt är produkten av spänning och ström. Alltså blir effekten större ju större båda storheterna är. Skälet till att två batterier parallellt har lättare att starta en motor beror på två saker: högre spänning och större ström. (spänningsfallet blir inte så stort som med ett batteri)
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Arne:

Til Seawolf: Kortsluttning av en celle i et batteri er den vanligste årsaken til batterihavari. Dette kommer av at etterhvert som batteriet blir eldre vil bly fra platene falle ned i batterikassens bunn. Når dette når opp til platene vil det kople sammen pluss og minus cellene. Er batteriet kopleti parallell med et annet vil det friske batteriet bli utladet til samme nivå som det ødelagte devs. Spenning under 10 V. Dette skjer øyeblikkelig og man får ikke forvarsel, omtrent som når en pære ryker. Arne
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 21:23

Seawolf:

Man kan analysera problemet med kortslutna celler på flera sätt. Det troligaste är att problemet uppstår med gamla batterier som har börjat bli märkbart dåliga tidigare och som borde bytts redan långt innan. Om två i övrigt bra batterier är parallellkopplade, och det ena får kortslutning i en cell, så kommer det andra batteriet plötsligt att se ett batteri bredvid som är på nerimot 10 volt, och försöker att ladda det. Om inte det hela överhettas och ev. tar eld eller exploderar (varvid man ofta får problem av större dignitet än hur man skall starta motorn, sånt händer) så kommer man efter en stund att stå där med ett fulladdat 10-voltsbatteri och ett helt urladdat 12-voltsbatteri i parallell. Eftersom ett bra fulladdat batteri klarar att starta en motor vid noll grader eller ett par minus, så kommer med stor trolighet ett fulladdat 10-voltsbatteri också att göra det vid några plusgrader och uppåt. Visst litet startströmsbidrag kan ev. komma från det urladdade 12-V-batteriet också. Se annars den nedre figuren från det tidigare inläggets bild. Där ett ett alternativt sätt att använda ett batteriskydd som räddar startförmåga med något 12-voltsbatteri även om en cell är trasig i ett annat....