Hoppa till huvudinnehåll
Scanmar Fliskär
Senast inloggad: 2025-06-20 - 09:22
Placering gasol och värmare

Hej

Jag har ett litet dilemma..

När vi köpte vår segelbåt så hade vi en Wallasvärmare i ett sidoutrymme vid toaletten och en dränerad gasolbehållare med lock på babordssida i akterstuven.

Wallasen gick sönder o vi köpte en ny Eberspächer och då läste jag att men inte får installera en dieselvärmare i boutrymmet.

Efter att ha rådfrågat expertis på företaget Thermoprodukter samt att jag ville flytta värmarens avgasutblås från sidan av båten till akterspegeln så installerades värmaren på styrbordssida i akterstuven. På grund av platsbrist så finns det inte så många andra platser där gasolflaskan kan placeras.

Enligt expertisen på Thermoprodukter så får inte gasol och värmare vara i samma utrymme.

MEN dom säger även:

(citat)

Om flaskan står i en sluten behållare är den ju inte i samma utrymme.

De får inte sitta i samma utrymme, tänk på att ändarna på avgasljuddämparen kan bli 280°C

(slut citat)

Vad tycker ni jag ska göra? Hur skulle ni göra?

//Jan Andersson

Micke
Senast inloggad: 2025-07-05 - 11:03

Kan du skapa ett enskilt och tätt utrymme för gasolflaskan, som dessutom är ventilerat överbord, är detta bästa lösningen. Flaskan måste stå upprätt.
Många långseglare löser problemet med läckande flaskor genom att montera en flaskhållare på akterpulpit eller aktern så att eventuellt läckande gas går direkt överbord.
Det är sällan särskilt snyggt, men praktiskt. Nyare flaskor är dessutom gjorda av komposit och rostar därför inte ...