Magnus Grahm:
Jag har precis nu satt i en ny Yanmar 4JH4E (54 hk) med Hitachigenerator (LR180-03C med regulator TR1Z-63) på 80 A i segelbåten. Planerar därför att, under vintern, bygga om den del av elsystemet som berör batterier och laddning. Den nya generatorn saknar skiljediod vilket den gamla Pentan hade. De tre batteribankarna består av ett nytt Maxxima 50 Ah startbatteri i akterruffen, förbrukningsbatterier (vanliga våta) 2 x 115 Ah också i akterruffen samt en 75 Ah (vanliga våt) i förpiken för bogpropellern. De två senare batteribankarna behöver troligen bytas inom kort och då till gelbatterier tror jag för att få bra batterier och slippa gasningsrisken. Landströmsladdaren är en Mobitronic 25 A utan tempsensor. Jag har med anledning av detta vinterprojekt lite funderingar kring uppbyggnad och komponentval som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på. Alternativ 1. Enklaste sättet att ordna ladddningen är att anpassa till gamla elsystemet genom att montera en skiljediod/relä och låta generatorn ladda startbatteri (SB) och förbrukningsbatteri (FB). Och därtill låta befintlig landströmsladdare ladda FB och bogpropellerbatteri (BPB), idag via en gammal Septor 1275. Utöver detta avser jag att säkra av och placera en 2-polig brytare vid alla batteribankar. Därtill se över och byta alla kablar, plintar m.m. som inte håller måttet. Alternativ 2. Att basera det nya systemet på en ARGO FET för 3 batteribankar och låta både generator och landströmsladdaren ladda genom denna. Därtill se över och byta alla kablar, plintar m.m. som inte håller måttet. Frågor: Under förutsättning att kablar, skor, plintar m.m. håller måttet vad avser spänningsfall kommer i dessa båda alternativ laddningen av batterierna att bli tillfredställande både vad avser ackumulation och livslängd på batterierna? I alternativ 1 är det att föredra diod eller reläer med avseende på att erhålla rätt laddspänning? Andra aspekter? Laddar ARGO FET:en en bank i taget så regulatorn känner av rätt laddspänning på den aktuella banken beroende på batterityp och laddbehov? Prioriterar den någon bank? Hur säkerställer jag rätt laddspänning till BPB då laddkabeln blir ca. 8 m. Skall man klippa till med spänningsmätare också, och var skall den i så fall mäta någonstans? Amperemätare? Är det något annat som borde övervägas när man ändå river i grejerna för att erhålla ett väl fungerande batterisystem? Det finns minst sagt oceaner av elscheman, komponentalternativ o.s.v. så det är inte helt enkelt att tränga in i elens värld. Och allt detta bara för att segla lite! Magnus Grahm
- Logga in för att skriva kommentarer
- 105 visningar