Hoppa till huvudinnehåll

Webbinarium

Webbinarium - Effektiva och hållbara sätt att hålla båtbotten ren, 14 november 2024

Ytterligare information --- organiserat enligt agendan.

Huvudpresentation

Inspelning av webbinariumet den 14 november, 2024. 

Frågor och svar

Lennart Falk (SXK) svarar på frågor

F: Jag förstår inte riktigt det här med koppar...har vi inte kopparledningar hemma i alla våra hus? Läcker inte de ut direkt i vårt dricksvatten? och koppartak m.m. (Som jag förstår det så arbetar man generellt med att fasa ut koppartak, ledningar och stuprör för att minska utläckage av koppar)

S: All koppar som läcker reagerar i stort sätt likartat. Det skiljer en del beroende på vattnets sammansättning.

F: Är "starkare" biocidfärger för Västkusten mindre farliga för havet där än om de används i Stockholms skärgård?

S: Det finns inga starkare kopparbiocider på västkusten. Läckagehastigheten är det som styr biocidkraften.

F: Jag har hört att varv anmärkt på ökad risk vid lyft att båten skulle halka i slingen, har ni hört något om det?

S: Korrekt, båtbotten är glatt och det krävs försiktighet vid lyft.

F: Hur skrubbar man en båt som sticker 1,9 m?

S: Man skrubbar möjligen din båt på land

Bert Ove Bejevik (SXK) svarar på frågor

F: Hur mäter färgleverantörerna effektivitet.

S: Ledande leverantörer mäter både på stillastående plattor och vid fälttester på båtar. Inom EU finns en standardmetod där man mäter på plattor som sänks ner i vattnet.

F: Vad gör SxK för att tillvara ta båtfolkets intresse i stället för att stödja de uppenbarligen osakligt grundade regelverken?

S: SXK uppgift är att tillvarata medlemmarnas intresse. Vi har under många år genomfört många undersökningar och presenterat detta för myndigheter i Sverige. Vi arbetar aktivt med att informera myndigheterna om konsekvenserna av deras planerade beslut. Vår ståndpunkt är att Sverige skall samordna sina beslut med länder kring samma hav.

F: Ingen har nämnt gränsen i Östersjön vid Örskär. Gäller fortfarande andra regler norr därom för vissa färger?

S: SXK anser ,och har framfört till KEMI, att det vore logiskt om Sverige delar in havsområdena på samma sätt som EU. Enligt detta skulle Östersjön var en Marine region.

F: Finns det något oberoende omfattande test av olika båtbottenfärgers effektivitet?

S: Tyvärr inte.

F: Enligt KEMI finns det inga förbud mot båtar som är målade med tidigare laglig men nu förbjuden färg. Dock får allt fler båtägare med äldre båtar krav på sig att skrapa botten från kommunerna, en mycket kostsam åtgärd, som innebär att många tvingas skrota vackra gamla folkbåtar av kostnadsskäl.  Vad är ståndpunkten i denna fråga från de olika talarna (speciellt SXK )?

S: Enligt Transportstyrelsen skall båtar med för höga halter av TBT saneras. En del kommuner kräver att båtar skall vara fria från biocidfrifärg, även om färgen är godkända av KEMI, när den ställs upp på kommunägd mark. Ofta hänvisar man till risken att marken på uppställningsplatsen kan bli kontaminerad.

Johan Helgesson (KEMI) svarar på frågor

F: Du visade en karta över europa, med vissa länder grönmarkerade. Är alla EU-länder med på bottenfärgsreglerna?

S: Reglerna för bottenfärger är harmoniserade inom EU genom EU:s biocidförordning (BPR) så samma regler gäller i alla EU:s länder vid prövningen av färgerna för ett godkännande. Kartan exemplifierade enbart förfarandet med ömsesidigt erkännande, det vill säga att en ansökan om godkännande lämnas in till de länder i EU där man vill få produkten godkänd men att det bara ett av dessa länder som utvärderar dokumentationen i ansökan medan övriga berörda länder sedan använder utvärderingen som grund för sina nationella beslut.

F: Silikonfärgerna går enligt ett annat regelverk. Behöver de ha en påvisad effekt, liksom biocidfärgerna?

S: Eftersom det inte finns något krav på godkännande av färger som enbart verkar fysikaliskt, finns det inte några legala krav att påvisa effektivitet på motsvarande sätt som för traditionella antifoulingfärger som verkar kemiskt. Kraven att visa på en tillräcklig effektivitet framgår av EU:s biocidförordning. Det kan i detta sammanhang vara värt att nämna att när Kemikalieinspektionen tidigare godkänt ansökningar för färger enligt vår svenska lagstiftning gjordes inte någon omfattande utvärdering av effektiviteten hos färgen. Detta eftersom det inte fanns något utpekat krav på effektivitet i den lagstiftningen.

F: Segelbåtar går inte att göra rena i båbottentvättar. Målning med biocidfrifärg ledde till massiv påväxt av snäckor. Dessa fick tas bort med saltsyra vilket ledde till besök på akuten.  Fråga: Vilket är minst farligt för hälsan, kopparfärg eller saltsyra?   Fråga två: Ska hälsan riskeras för att skona miljön?

S: Självklart ska man inte använda metoder som riskerar hälsan. Vi skulle aldrig rekommendera eller godkänna en metod som innebär sådana risker.

F: Enligt KEMI finns det inga förbud mot båtar som är målade med tidigare laglig men nu förbjuden färg. Dock får allt fler båtägare med äldre båtar krav på sig att skrapa botten från kommunerna, en mycket kostsam åtgärd, som innebär att många tvingas skrota vackra gamla folkbåtar av kostnadsskäl.  Vad är ståndpunkten i denna fråga från de olika talarna (speciellt SXK och KEMI)?

S: Kemikalieinspektionen har inga regler som kräver att gammal färg tas bort oavsett vad de innehåller. Det finns dock EU-regler som förbjuder båtar som läcker TBT att användas. Sådan färg måste därför tas bort eller inneslutas så att läckage förhindras. Det finns även rekommendationer för sanering som togs fram i samarbete med flera myndigheter och kommuner. Vi tar inte ställning till vilka åtgärder som får anses berättigade i varje enskilt fall,  i dessa fall eftersom det inte ligger inom myndighetens ansvarsområde.

F: Kan KEMI kommentera något om effekten av om alla fritidsbåtar slutade eller minskade använding  Biocidfärger i enlighet reglerna? Kan vi mäta framgång? Finns något uppsatt mål?

S: Det uppskattas att koppar från fritidsbåtar står för en mindre andel av den totala tillförseln av koppar till vattenmiljön, men i vissa känsliga områden så som grunda naturhamnar kan bidraget av koppar till miljön från fritidsbåtar vara högre. Det konstaterades 2018 att god miljöstatus inte är uppnådd när det gäller ämnen som koppar och zink. Därför omfattar numera åtgärdsprogrammet för havsmiljön som Havs- och vattenmyndigheten även åtgärder för att minska användningen av biocidinnehållande båtbottenfärger på fritidsbåtar.

F: Vad säger regelverket om epoxybaserad coppercoat?

S: Det finns inga särskilda regler för denna färg, utan verkar färgen på kemisk väg ska den prövas och godkännas på motsvarande sätt som alla andra kopparbaserade båtbottenfärger enligt EU:s biocidförordning.

Catharina Frisell (International) svarar på frågor

F: Färgleverantörerna får gärna berätta om hur man gör med grundmålningen. Om man t ex har biocidfärg.

S: Om den befintliga bottenfärgen är i bra skick (det får tex inte vara alltför tjocka och porösa lager) förseglas denna med 1 lager B-Free Conversion Coat. Därefter appliceras 1 häftlager med B-Free Tiecoat innan man avslutningsvis lägger 2 lager med B-Free Explore.

F: Kan man måla över VC17 med någon "betande" färg För att få ny siliconfärg att fästa..??

S: Slipa VC 17m med 120-papper och spola av slipdamm. Grundmåla med 1 lager B-Free Conversion Coat. Därefter B-Free Tiecoat innan slutligen B-Free Explore.

F: Ser tyvärr inte några vettiga alternativ, har en relativt stor segelbåt. Tar upp på land var 3:e till 4:e år - enda vettiga alternativet som jag känner till är copper coat i dagsläget .

S: Om du ligger på västkusten är Micron Superior ett bra alternativ tills vidare. Om du målar ett par lager av denna håller sig botten ren över flera säsonger.

F: Hur länge tror du att toppenfärgen Trilux Hard kommer vara tillåten?

S: Dessvärre svårt att säga, vi är tvungna att avvakta tills BPR prövningen är klar.

F: Bygger siliconfärgerna lager på lager varje gång man målar så färgskiktet ökar i tjocklek och nedslipning krävs efter några år?

S: Liksom andra hårda, icke eroderande/polerande bottenfärger, bygger silikonfärger lager över tid. I en del vatten håller dock silikonfärger över flera säsonger och man behöver då inte måla varje år.

F: Är International Micron 350 laglig bottenfärg I Sverige?

S: Nej, men det finns en bottenfärg med liknande egenskaper i Micron Superior för svenska västkusten.

F: Kan man hoppas på att det kommer en godkänd efterföljare till min gamla favorit/trotjänare VC17 - bygger inga skikt!, bra glid

S:  Vi jobbar hela tiden med utveckling av nya bottenfärger, men kan inte just nu lova en ”liknande” ersättare.

 F: Vi har stora problem med havstulpaner i norra bottenhavet. hur löser vi det.

S: Eftersom denna region kräver biocidfria produkter är det bästa alternativet just nu silikonfärg, tex B-Free Explore.

F: Silikon är "big no no" i träbåtsvärlden för att där man får silikon fäster ingen färg. Ger silikonbottenfärgerna samma problem?

S: Vår erfarenhet är att silikonen i B-Free Explore håller sig där den ska vara när den appliceras med rulle eller pensel. Man ska dock inte använda samma verktyg, tex penslar eller tråg till annan färg eller fernissa när de varit i kontakt med silikonfärg. Det kan också bli svårt med vidhäftningen för tex fernissa som ligger kant i kant med silikonbottenfärgen.

F: Finns det något medel att ta bort rester av  havstulpanrester efter bortskrapning av havstulpaner?

S: Det finns olika typer av produkter på marknaden som löser upp rester av havstulpaner, oftast baserade på saltsyra.

F: Varför blev VC17 förbjuden?

S:Det är flera orsaker som ligger bakom detta beslut; produkten klarar inte de gränser som finns vid riskbedömningar för såväl miljö samt den som applicerar färgen.

 Petter Andreassen (Jotun) svarar på frågor

Q: Färgleverantörerna får gärna berätta om hur man gör med grundmålningen. Om man t ex har biocidfärg

A:

::

Q: Ser tyvärr inte några vettiga alternativ, har en relativt stor segelbåt. Tar upp på land var 3:e till 4:e år - enda vettiga alternativet som jag känner till är copper coat i dagsläget.

A: Jeg tror ikke Coppercoat er godkjent i Sverige, så vennligst sjekk med leverandøren/KEMI først. Om den er tillatt og du er fornøyd med denne løsningen vil jeg anbefale å fortsette så lenge produktet er tilgjengelig i Sverige.

 Q: Bygger siliconfärgerna lager på lager varje gång man målar så färgskiktet ökar i tjocklek och nedslipning krävs efter några år?

A: Ja, dette blir som et hardt bunnstoff (for eksempel. Racing). Det er kun silikonoljen som lekker ut, mens matrixen (filmen) blir igjen på skroget.

Q: Vi har stora problem med havstulpaner i norra bottenhavet. hur löser vi det?

A: I dette området er det ikke tillatt å bruke bunnstoff med kobber. Da er det to alternativer: 1) Watershield kombinert med regelmessig rengjøring. Anbefaler pro-aktiv vasking, dvs når det har kommet slem, dvs mikro-organismer på skroget, og ikke vente så lenge at det har kommet makro-organismer, som havstulpaner, på skroget (såkalt re-aktiv vasking). 2) Silikonmaling, eventuelt kombinert med rengjøring av og til.

Q: Silikon är "big no no" i träbåtsvärlden för att där man får silikon fäster ingen färg. Ger silikonbottenfärgerna samma problem?

A: Ja, det er samme teknologi. FRC gir ikke beskyttelse mot skeppsmask, så her vil jeg anbefale at SXK kontakter KEMI for å finne best mulig løsning.

Q: Finns det något medel att ta bort rester av havstulpanrester efter bortskrapning av havstulpaner?

A: Ja, ved å bruke en svak syra (acid), som «Waterline Cleaner»