Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Vatten i oljan

Roger Ryberg:

När det nu är dödsäsong och närmar sig jul kan det vara ett lämpligt tidsfördriv att fundera på följande: När jag monterade en ny Yanmar 3YM i min segelbåt tyckte jag att fabriken hade gjort ett så fint sjövattensystem att jag övertalade mig själv att det nog inte behövdes någon vacuumventil (ja,jag skäms). Följdaktligen var oljan grå vid oljebytet, jag hade fått vatten i smörjoljan. Seglare vars vacuumventil satts igen rapporterar samma sak och Rolf Bjelke skriver att han under en lång bog seglat in 3 liter vatten i motorn. Jag kan förstå är vatten i avgassystemet kommer in i en cylinder, då en avgasventil står öppen och att man kan knäcka vevstaken vid start. Men hur kommer vattnet in i oljetråget? Det kan ju rimligen inte läcka förbi kolvringarna?? Inte heller väl upp genom ventilstyrningarna??? Med julhälsning

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Hej Mina kolvringar har en öppning så att man kan "trä på" dem på kolven. Vattnet kan alltså om inte en kraftig oljefilm hindrar det rinna ner förbi kolven. Men litervis det skulle kräva lång tid det. Tänkbart? Ulf
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34

janne:

Hej ! Jag skulle reklamera till den som installerat din motor ! Jag råkade tyvärr ut för en liknande händelse men långt efter leverans av motorn, det visade sig att jag haft fel topplocks-packning i ca 10 år , den packningen hade för stora hål för kylvattnat så det rostade till slut så att kylvatten kom in i en cylinder. Att jag inte fått veta detta var att jag köpt motorn i finland så de varningar som Yanmar sänt ut inte nådde mig.
S-OL (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

S-OL:

Hej ! Tappa upp ett par dl grå olja i ett glasburk och låt det stå ett par dagar. Då har oljan flytit upp. Om vattnet i botten på burken skimrar av röd eller grön glycol så är det färskvattnet som läckt in men då brukar inte oljan bli grå. Det är troligen sjövatten via avgasröret om oljan är grå. Vatten är inte kompressibelt utan trycks ner förbi kolvringarna och ventilstyrningarna. Om det är mycket vatten blir det stopp för kolvarna och vevstakarna kan krökas. När man byter till ny motor är den nya ofta lägre med lägre avgasrör samt starkare med större vattenflöde vilket medför att vattenlåset på avgasröret kan behöva vara större. Vacuumventil måste man alltid ha om motorn ligger lågt. Man kan istället för vacuumventil ha ett by-pass rör med ett litet flöde. Se VETUS katalogen. Lycka till.
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

Sture:

Hej - jag har råkat ut för detta pga att det inte fanns någon avluftning överst på avgasrörets svanhals. Då jag stängde av motorn, så kom det vatten som låg på motorsidan i svanhalsen att drar sig tillbaks och ett undertryck skapades som drog med sig vatten från den andra sidan dvs sjösidan - vattnet gick in via avgasventilerna på 6 cylindrar - det spelar ingen roll om de är öppna eller stängda då det sipprade in under ett antal dagar kanske veckor via ventilstyrningarna. Mitt tråg var nästan fullt av vatten samt i en cylinder där avgasventilen var öppen. Detta fixades till denna gång - men om jag försökt att starta - då hade jag säkert fått en böjd kolvstake. Nu finns denna avluftningsventil (Snorkel) istallerad.Så fort vattnet går tillbaks så öppnar den och inget vatten från sjöbeg kan komma in.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

Roger Ryberg:

Sture gav det svar jag väntat på - tack! Det är alltså sant att man kan få in litervis med vatten i tråget på detta sätt, nu har vi det ur profetens egen mun. Och det måste ändå komma in genom ventilstyrningarna, speciellt på en äldre motor kan där ju bli ett ganska stort spel. Men det krävs ändå att hela avgassystemet och topplocket på avgassidan är fyllt med vatten och att det kanske till och med skapas ett litet tryck där - fantastiskt! Sven-Olof kan tänka sig att vattnet tar sig förbi kolvringarna, men har man så otäta cylindrar skulle motorn nog aldrig starta. Jannes problem med att det rostar runt kylkanalerna är känt och har väl speciellt varit ett problem för Penta, som haft sämre stål än japanarna. Detta är ett bra forum - God Jul och ett Gott Nytt År!
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

Anders:

Jag har en klar åsikt i frågan. Den har debatterats tidigare, se arkivet i maj 2006 under tråden "öppen vakumventil".
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

Sambal:

Jag fick vatten i cylindrarna (ovanför kolvarna) i min Yanmnar 8 för några säsonger sedan. Orsaken var att vakumventilen hade beckat igen efter 23 års drift. Men upprepade startförsök ledde lyckligtvis inte till böjda vevstakar eller kvaddade rullager. Tur hade jag, som då inte alls förstod vad som hänt... Vi hade inte använt motorn sedan dagen innan och på natten legat på svaj i en vik där det ibland skvalpade av vågor från förbipasserande - det räckte tydligen. Men Sjöbergs marin hade en smart, tillfällig, lösning på startproblemet: Tryck in kompressionsventilen, dra ner gasen på under tomgång och kör med startmotorn ca 20 sekunder. Då pressas vattnet ut genom avgasventilen. Sedan är det bara att starta som vanligt - vilket visade sig stämma. För säkerhets skull bör man sedan byta olja i vevhuset två gånger för att skölja bort det vatten som ändå kan ha sipprat ner förbi kolvarna!
S-OL (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 18:08

S-OL:

Hej Roger ! Hoppas tomten kom med en vacuumventil. Montera den på kylvattnets utlopp från motorn. Då förhindrar den både hävertverkan samt punkterar vacuum i avgasröret. Därav namnet vacuumventil. I en del handböcker, VOLVOs tillbehörskatalog, ser man den installerad på inloppssidan men då blir den bara en hävertventil. Försök att skaffa VETUS installationshäfte "AROUND THE ENGINE", 80 sidor där finns många tipps. Man brukar kunna tigga till sig ett ex på båtmässan.