Jan Rosenberg:
Hej! De flesta segelbåtar verkar numera vara utrustade med folding- eller flöjel-propellrar för att minska vattenmotståndet vid segling. Många seglare som jag diskuterat med uppger olika problem med sina hopfällbara propellrar. Problemen handlar nästan alltid om ett eller flera av följande: 1)Propellern lossnar och tappas 2)Ett blad lossnar 3)Dålig verkningsgrad 4)Ökat slitage på backslaget Under 11 års tid använde jag en tysk tre-bladig flöjelpropeller av märket Provel (finns inte längre,tror jag, men liknar MaxProp). Den höll under alla år och var en fröjd att segla med pga sitt låga släpmotstånd. Däremot var den inte så bra vid gång mot vind och sjö. Efter att i flera timmar försökt kämpa mig ut från en hamn mot vind och sjö utan att lyckas bestämde jag mig för att byta propeller. Jag köpte en Autoprop. Den hade lite högre släpmotstånd men var kusligt stark för motor i alla väder. Efter två säsonger skar backslaget som bara var fyra år gammalt. Tillverkaren berättade att backslaget var dimensionerat för en fast propeller och inte kunde hålla för en hopfällbar propeller. Alla hopfällbara propellrar sliter tydligen mer på backslaget pga sin större tyngd (utom möjligen den lätta Kiwiprop), jämfört med fasta. Efter att ha bytt till ett kraftigare backslag fungerade allt fint i två säsonger till. Den fjärde säsongen (2006) tappade jag ett propellerblad vilket naturligtvis omöjliggjorde motorgång. Propellern skickades till tillverkaren i England som bytte blad, liksom alla packningar och lager, som bonus. Under en stillsam segling i år tappade jag åter ett blad. Jag börjar nu tröttna på alla problem men vill inte montera en fast propeller som jag tycker förstör seglingsupplevelsen. Jag har förstått från försäkringsbolaget att jag inte är ensam om dessa bekymmer. Just nu har jag en granne på vinteruppläggningsplatsen som också tappat ett propellerblad….. Jag har med voltmeter mätt om det kan finnas läckströmmar ombord men inte funnit några. Jag använder praktiskt taget aldrig landström. Jag har undersökt om det finns någon potential mellan jordledaren från landström och vattnet i hemmahamnen men inte funnit det. Dessutom försvinner offeranoden på propellern i ”normal” takt och alltså inte oväntat fort. Jag förstår att hopfällbara propellrar utsätts för oerhört stora krafter och troligen är väl den optimala propellern ännu ej uppfunnen. Jag önskar gärna höra andra seglares erfarenheter av flöjel- och folding-propellrar. Vad säger tekniska kommittén? Finns det någon hopfällbar propeller med hög verkningsgrad som inte går sönder eller i alla fall inte så ofta? Den sammanlagda erfarenheten av olika propellrar måste ju vid det här laget vara enorm.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1343 visningar