Köpte i våras 3 st batterier Tudor Marin Dual 80 Ah "nästan underhållsfria" enligt säljare på Erlandssons i Sickla. Dock bör man kolla vätskenivån "kanske en gång per år". De är försedda med ventilationsslang vilket visar att en viss avdunstning kan ske. Har sökt information om detta hos Tudor men där finns ingen sådan utan bara produktreklam.
Jag ville kolla läget nu i sambnad med upptagningen och här är en orolig rapport.
1. Det är mycket svårt att få upp locket. Man måste bända med bred mejsel i båda ändarna och risken är stor att locket plötsligt far upp med en smäll och sprider syra omkring sig. Varning!
2. Såväl lockets undersida som batteriernas ovansida var helt blöta med batterisyra - alltså inte bara fuktiga. Ventilationen var inte blockerad. På ett av de tre batterierna var ventilationsslangen inte ens ditsatt, av misstag.
3. På ett annat av batterierna hade syra runnit ut genom ventilationsslangen! Lyckligtvis hamnade syran i botten på batterilådan och orsakade alltså ingen skada. Alla tre batterierna är placerade i (segel)båtens längdriktning och i svag lutning med ventilationen i den högre änden. Det verkade inte finnas behov av påfyllning av dest H2O trots spillet. Men hur ska man bedöma att syranivån är 10 mm över blyplattorna? Mycket svårt att se och ingen hjälp finns i påfyllnadshålet, som tidigare. Dåligt, Tudor!
4. Så nu är min fråga till dig och till Tudor:
a) Kan det anses vara normalt med syraspill under locket? Denna sommar har båten aldrig lutat mer än ca 30 grader i sidled och aldrig under längre perioder eller i grov sjö. Aldrig i grov motsjö.
b) Om inte - vad kan det bero på? För mycket syra vid leverans? Överladdning? Annat?
c) Om syra runnit ut genom ventilationsslangen men det inte verkar saknas syra i cellerna, ska man ändå fylla på?
d) Alla tre batterierna är parallellkopplade och huvudsaklig laddning sker från en 50W-panel på stång i aktern och en 30W-panel på rufftaket, parallellkopplade. Den gemensamma regulatorn är en Naps Maxpower. Ingen landström. Två batterier är i förpiken med ca 7 m långa startkablar och det tredje i sittbrunnen med bara 1 m lång (klenare) kabel till gemensam plint vid huvudströmbrytaren, nära generatorn. Största syraspillet kom från det främre batteriet med ca 0,5 m kortare kabel än det andra främre batteriet. Kan detta påverka överladdning med syraspill som följd?
e) Varför har det aldrig funnits någon tydlig instruktion för påfyllning i blybatterier? Jag har aldrig förstått om den lilla blå krok som fanns i varje cell i tidigare Tudormodeller skulle vara helt torr eller helt blöt av syran. Vet du?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1489 visningar