Hoppa till huvudinnehåll
Sambal
Senast inloggad: 2022-08-20 - 13:57
Nya Tudor Marin Dual 80 Ah läcker?

Köpte i våras 3 st batterier Tudor Marin Dual 80 Ah "nästan underhållsfria" enligt säljare på Erlandssons i Sickla. Dock bör man kolla vätskenivån "kanske en gång per år". De är försedda med ventilationsslang vilket visar att en viss avdunstning kan ske. Har sökt information om detta hos Tudor men där finns ingen sådan utan bara produktreklam.

Jag ville kolla läget nu i sambnad med upptagningen och här är en orolig rapport.
1. Det är mycket svårt att få upp locket. Man måste bända med bred mejsel i båda ändarna och risken är stor att locket plötsligt far upp med en smäll och sprider syra omkring sig. Varning!

2. Såväl lockets undersida som batteriernas ovansida var helt blöta med batterisyra - alltså inte bara fuktiga. Ventilationen var inte blockerad. På ett av de tre batterierna var ventilationsslangen inte ens ditsatt, av misstag.

3. På ett annat av batterierna hade syra runnit ut genom ventilationsslangen! Lyckligtvis hamnade syran i botten på batterilådan och orsakade alltså ingen skada. Alla tre batterierna är placerade i (segel)båtens längdriktning och i svag lutning med ventilationen i den högre änden. Det verkade inte finnas behov av påfyllning av dest H2O trots spillet. Men hur ska man bedöma att syranivån är 10 mm över blyplattorna? Mycket svårt att se och ingen hjälp finns i påfyllnadshålet, som tidigare. Dåligt, Tudor!

4. Så nu är min fråga till dig och till Tudor:
a) Kan det anses vara normalt med syraspill under locket? Denna sommar har båten aldrig lutat mer än ca 30 grader i sidled och aldrig under längre perioder eller i grov sjö. Aldrig i grov motsjö.
b) Om inte - vad kan det bero på? För mycket syra vid leverans? Överladdning? Annat?
c) Om syra runnit ut genom ventilationsslangen men det inte verkar saknas syra i cellerna, ska man ändå fylla på?
d) Alla tre batterierna är parallellkopplade och huvudsaklig laddning sker från en 50W-panel på stång i aktern och en 30W-panel på rufftaket, parallellkopplade. Den gemensamma regulatorn är en Naps Maxpower. Ingen landström. Två batterier är i förpiken med ca 7 m långa startkablar och det tredje i sittbrunnen med bara 1 m lång (klenare) kabel till gemensam plint vid huvudströmbrytaren, nära generatorn. Största syraspillet kom från det främre batteriet med ca 0,5 m kortare kabel än det andra främre batteriet. Kan detta påverka överladdning med syraspill som följd?
e) Varför har det aldrig funnits någon tydlig instruktion för påfyllning i blybatterier? Jag har aldrig förstått om den lilla blå krok som fanns i varje cell i tidigare Tudormodeller skulle vara helt torr eller helt blöt av syran. Vet du?

 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-11 - 16:05

a) Jag har inte geometrin för ventilationsanordning och lock klar för mig, så det är svårt att inse orsakssammanhangen på det du skrev. 

b) Om du inte fyllt på själv nån gång kunde det vara lite för hög nivå från tillverkningen, eller feltänk / felfunktion på "vätskelåset"  i samband med montering långskepps. Anordningen kanske är utförd med tanke på att ha batterierna tvärskepps (vilket bättre håller plattorna våta vid krängning)

c) Det är vanligt att påfyllningsbara batterier har små "klackar" i påfyllningsöppningarna som precis inte skall täckas av vätska när batteriet är fulladdat och vid rumstemeperatur. 

d) laddspänningsobalanserna med sammalagt 80W solcellsladdning (troligen max 6 Amp) till tre batterier borde inte åstadkomma sådan överladdningskokning att syra spills av det skälet. Verkar alla celler i det spillande batteriet ha jämnt fördelade vätskenivåer? Har någon cell tydligt tappat mer vätska än de andra är det batteriets cell kanske felaktig från tillverkningen.... 

Jag instämmer i att informationen från batterileverantörer oftast är dålig eller obefintlig.

Dessa uppgifter borde alltid finnas, utöver MCA (och ev CCA) samt 20-timmars kapacitet i Ah:

När och hur fyller man på vätska?

Vilken bulkladdningsspänning vid rumstemperatur är lagom?

Vilken laddström är max vid rumstemperatur?

Vilken underhållsladdspänning vid rumstemp. är lagom?

Antal urladdnings/laddningscykler vid 50% Ah-uttag med rask återladdning? 

 

Curare (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 12:27

Magnus nämnde det ovan, men det förtjänas att understrykas - syranivån ska kontrolleras vid fulladdat batteri.
Dvs du ska kontrollera med en syraprovare att detta är fallet. Att bara antaga att batteriet är fullat för att spänningen nått "fulladdat" är inte adekvat. Syravolymen ökar under laddningen och skulle du, eller affären, ha "toppat upp" med batterivatten i ett halvt eller helt urladdat batteri, så kan det mycket väl bli överfullt i cellrna när batteriet får stå och fulladdas med solcellerna. Normalt sett, så ska inte utloppsslangen behöva vara ansluten, då batterisyran inte ska rinna ut även om batteriet lutar inom rimliga gränser. Jag har haft segelbåt i 35 år, med batteriet stående tvärs långskeppslinjen och aldrig råkat ut för syraspill, men det är ju förstås aldrig fel att ha slangen monterad och uppdragen så högt det går ovanför batteriet.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 12:27

Jag köpte för tre år sedan fyra nya Tudor "underhållsfria" batterier och fick samma svar vad gäller behov av att fylla på vatten. Nu efter tre år så tyckte jag ändå det var idé att kolla nivåerna och de var definitivt för låga. Jag fyllde på med en liter i tre batterier och två av dem gick inte att rädda. Laddade flera gånger och testade med syraprovare. Jag undrar vad det kommer sig. Jag laddar med motorn, Yanmar 3GM30 originalgenerator, laddare ibland, Protec 1230 30 A och kontinuerligt med 90 W solceller med Maxpower laddregulator. Kan det vara fel på Maxpower-regulatorn eller kan den vara felkopplad så det överladdar, eller är det så att de inte är underhållsfria i alla fall. Någon som vet? 

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Hej

Det finns många som anser att Maxpower laddaren har för hög laddström när batterierna är fulladdade. Jag har också den erfarenheten och det gäller då i första hand när man har en ganska stor solcell.

Hälsningar Ove

phuldt
Senast inloggad: 2024-04-21 - 21:24

Hej,

Har du något förslag på en bättre regulator istället för maxpower? 

 

/Patrik

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Hej

Jag har en sådan här finns både som 10 och 20 A finns också med display så man ser ström och spänning in och ut. Jag har en 20 A med display och är nöjd. Säljs också som Mppt Tracer

 

Hälsningar Ove