Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Inverter o stålbåt

Sture:

Hej - Har just köpt en inverter till min stålbåt. Använder ofta landström (med jord), jorden är inte ansluten till skrovet - absolut ingen kontakt. MEN - då jag till sjöss ansluter invertern 1500W till mitt vanliga elsystem så måste väl invertens jorduttag anslutas till skrovet? Alla förbrukares jord går då via invertens jordanslutning. - Vid landanslutning kopplas invertern ur från båtens nät . Och landjorden kan då inte gå ut i skrovet.(Allt blir då som tidigare). - Synpunkter om detta är detta rätt?

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:03

Stefan:

Jag tror att jord alltid måste vara ansuten till skrovet, utom i det fall att du har en skiljetransformator. Då ansluts inte skyddsjorden från land utan ena sidan av sekundär lindningen och uttagenas skyddsjodsplint ansluts till skrovet. Det här bildar då en ny skyddsjord som är av skild från land. Strömmen är då också galvaniskt avskild från land. Inverterns skyddsjord skall också vara jordad i skrovet.
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:03

STURE:

Hej tack för svaret, nu vet jag, men detta att jorda skrovet?? - Följande är ett citat från en mångårig elingenjör från flottan - " Hela svenska marinen har ojordade plåtskrov. Där är det förenat med livstids halshuggning på vatten och bröd att jorda ett plåtskrov för att inte tala om ett aluminiumskrov. På vartenda fartyg finns jordfelsmätare som ger larm om resistansen understiger c:a 50 kohm. -Det är nya tider o bestämmelser nu - tror knappast flottan gör om sina äldre båtar? - Jag föredrar nog det gamla synsättet och äldre båtar behöver inte byggas om. Däremot har jag aldrig haft korrosionsproblem.(Inga strömmar genom skrovet)