Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Heta kablar...

Peter Mägi:

Någon som kan ge en bra förklaring till vad jag gjort för att förtjäna att jordflätan samt en jordkabel mellan startmotor och generator blir väldigt varma? Jag har bytt generator och efter detta uppstår det här med heta kablar. Är det bara jag som gjort något korkat, eller är det något annat som är fel? Motorn är en VP MD 2003. Elsystemet är nytt, Skyllermarks system... Jag är absolut ingen särskilt kunnig person när det gäller el, men just därför har jag försökt vara extra noggrann och följt instruktionerna slaviskt... Alla svar mottages tacksamt!

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Är det i några situationer jordfläta och kabel blir varma och andra situationer då de ej blir varma? Vilken area har de? Ungefär hur varma blir dessa ledare? Hur länge kan man hålla i dessa ledare? Börjar en droppe vatten på en ledare koka? Brännskadas isoleringen? Finns instruktionerna tillgängliga på Internet?
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

lite kompletteringar.. det här med värmeutveckling uppstår när jag försöker starta motorn... Den krånglar lite, startmotorn drar runt men motorn tänder inte. Kablarna blir varma,men man kan hålla i dem. Kabeln mellan startmotor och generator så pass varm att en rökslinga svävade över motorn, åtminstone tror jag att det var den kabekn som åstadkom röken. Arean är 10mm2 jordflätans area vet jag ej. Instruktionerna jag följt finns på Skyllermarks pressars hemsida; http://www.skyllermarkspressar.se/skyllermarksinfo2006.pdf Jag har använt instruktionerna för ett system med ett startbatteri och två förbrukningsbatterier.
Excalibur (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Excalibur:

Troligen går startströmmen i den kabeln som är 10mm2 och börjar ryka. Kabeln från startbatteriet och till startmotorn skall vara minst 35mm2, helst 50mm2. Detta gäller både plus och minus kablarna. Titta på sista sidan i Skyllermarks instruktion. Där finns rek. kabelarea för olika situationer.
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Kablarna från startbatteri till startmotor är på 50mm. 10mm kabeln sitter mellan jord på startmotorn och B- på generatorn. Från jord på startmotorn sitter det en gammal jordfläta till motorblocket och nu dessutom en 35mm kabel till minusplinten. Trots nytt batteri går startmotorn knappt runt. Orolig att jag gjort något som kan bli dyrt....
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

"Startmotorn går knappt runt." Är batteriet laddat? Det kan bestämmas med en syraprovare eller med en multimeter i läget volt-likspänning. Båda metoderna beskrivs i rapporten på Internet adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El + "Laddning av blybatterier i båtar".
peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

peter Mägi:

batteriet är alldeles nytt... nej, har inte provat med vare sig multimeter eller syraprovare, gick på försäljarens ord att det var fulladdat vid försäljningen...
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Lars-Göran Sandgren:

Går verkligen strömmen rätt väg? Är det fel på startmotorns jordning så att strömmen tar en annan (fel) väg via den klenare kabeln? Kolla att startmororns jord är korrekt (troligen till motorblocket) och startbatteriets jordledning fastskruvad i samma punkt. Gäller alltså om du har jordat motorblock. Någon VP -motor har väl "1 1/2" poligt system som endast ansluter jord vid motorstart, för att eliminera galvaniska strömmar? Andra vet mer om detta. //LG
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Var på startmotorn är jordflätan ansluten? /Dick
peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

peter Mägi:

Jordflätan är ansluten mellan startmotorns minuspol och motorblocket. Den sitter där den alltid suttit;-) Jag har kollat alla kablar och mätt batteriet med multimeter, det är fulladdat, men ändå går startmotorn knappt runt och jordflätan och kabeln mellan startmotor och B- på generatorn blir varma. Det som förbryllar mig är att allt fungerade innan jag gav mig på att byta till grövre kablar från Skyllermarks. Det enda nya som tillkommit är grövre kablar (50mm2), kopplingsplintar och ett skiljerelä, samt en ny generator. Varför detta skulle göra att startmotorn inte går runt, begriper jag inte. Kan jag på något sätt skadat startmotorn? Jag skall försöka åstadkomma ett kopplingsschema och visa vad jag gjort, blir nog rätt lekamannamässigt... Som sagt, alla tips mottages extremt tacksamt!!!
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Du skriver startmotorns minuspol. Kan Du beskriva den anslutningen lite närmare. /Dick
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Bifogar ett kopplingsschema. Tack Dick för hjälpen, jag har kikat på de kopplinsscheman du har på din hemsida, jag tycker att jag gjort ungefär så, bortsett från att jag inte har några huvudbrytare, en 400A säkring i stället. Skall montera brytare till förbrukningsbatteriet, men det känns inte så angeläget just nu. Har installerat skiljereälä 75A, 12V, som kom med Skyllermarks grundsats 2. Kan det vara så att det finns ytterligare ett relä, något VolvoPenta Original som jag i min enfald förbisett, så att jag har 2?? Vad skulle det i så fall få för effekt, eller ja, verka kanske är ett bättre ord i sammanhanget. Från startmotorn går 2 kablar, en röd och en gulröd, som försvinner in i kabelstocken upp mot instrumentpanelen. De satt där innan jag började peta och jag har inte rört dem... Kanske borde göra det??
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Verkar inte gå att bifoga bilder. Därför inget kopplingsschema eller bild på motor och startmotor med jordfläta.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Hej Peter Mägi. Jag ser att du ej kunde bifoga bild till ditt svar. Om du ser i anvisningarna på Forumsidan så framgår att en bild ej får vara större än 100 kB. Där finns också uppgifter om användbara dataformat och metod att minska datastorlek och bilddimension.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. i BTN.:

Till Peter. Du fick in bilagan i Forum. Men av okänd anledning går den ej att få ut därifrån. Kan du som e-postbilaga sända den till mig, så försöker jag införa den. Sänd den också till Dick Pettersson. E-postadresserna syns i inlägg i detta ärende.
Bifogade filer
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Hej Dick... sliter mitt hår... se nedan vidtagna åtgärder: 7 jun 2006 kl. 11.34 skrev Dick Pettersson: Hej! Har nu titta på Ditt schema. 1. Du bör ta bort flätan och 16-ledningen mellan startmotorminus och B- på generatorn. Det har jag gjort, ingen skillnad 2. I stället skall Du anluta en 50-ledning mellan minusplinten och motorjord. Den viktiga ledningen, se mina schemor, saknas i Ditt schema. Det har jag gjort, ingen skillnad. 3. Vad skapade Ditt 2-batterisystem innan Du installerade Bosch skiljerelä? Har Du tagit bort något, t ex. Volvo/Penta dubbeldiod? Det enda jag har kopplat bort var en brun kabel som försvann in i kabelstocken i motorrummet som gick från D+, jag ersatte den med en ny kabel direkt till skiljerelät enligt Skyllermarks anvisningar. I övrigt har jag bara bytt kablar till förtenta, grövre kablar och polplintar i st f gamla skruvade kabelskor. Dum fråga: en dubbeldiod, om den finns, sitter den direkt på generatorn eller kan den befinna sig någon annanstans? Dubbeldiod och skiljediod, är det olika saker? Eftersom generatorn är ny, kan det finnas en diod, dubbel eller skilje-, och bör jag i så fall ta bort den? Trodde att skiljerelät jag monterat skulle hantera vilket batteri som behöver laddning, om det dessutom finns en diod, skapar detta problem? 4. Vad heter Din generator? Är ev. batteriavkännande ledning anluten till belysningsbatteriet. Har Du detta skall Du ändra på inkopplingen av skiljerläet. Min generator är en Valeo A13N 234, tydligen med regulator Paris Rhone YV7736. Har kopplat en ledning från D+ till skiljereät, inget annat. Läste din text på SXK:s sida om batteriavkännande regulatorer, bör jag ansluta den gula kabeln till förbrukarbatteriets pluspol i stället för generatorns B+? Det förefaller som om det i nuläget vore en överloppsgärning, mitt problem är ju inte primärt laddningen av batterierna utan att startmotorn inte går runt som den ska. ? 5. Säkringen på 400A har Du ingen nytta av. Det går inte med framgång att avsäkra startmotorkretsen. 6. Däremot skall Du lägga in 2 vanliga huvudbrytare, en i stället för 400A-säkringen och en i ledningen ut till elcentralen. Har ännu inte bytt säkringen mot brytare, det känns även det i nuläget som ett sekundärt problem. Kommer att göra det så fort jag kommit tillrätta med övriga problem. Allmänt kan sägas att Skyllermarks får båtägarna att använda onödigt för stora areor på vissa ledningar i start- och strömförsörjningskretsarna i tron att detta löser alla laddningsproblem. Möjligt att jag numera har överdimensionerade kablar, men kan det skapa problem? Skriv gärna i SXK Forum och berätta - varför och hur - när Du får allt att fungera! Skickar det här till dig och SXK:s forum, med risk för att jag snart skapat forumets längsta tråd, huvudsakligen med egna inlägg och förmodligen korkade frågor.... men frågar man inget får man ju inget veta. Hur tacksam som helst för alla råd och tips!!! Längtar ut på havet... Hälsningar Dick P.S. Har Du fått någon support av Skyllermarks? D.S. Har mailat dem dem med frågor men inte fått något svar än. Oroar mig mest för att jag skall få olika råd...
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Bifogar principschema på 2-batterisystem skapat med Bosch skiljerelä. Generatorn är av fabr. Valeo med batteriavkänning vilket innebär att föreslagna ledningsareor är fullt tillräckliga. Gäller även andra lösningar med batteriavkänning. /Dick
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt. :

Peter skrev 2006-06-04 kl 22:19 om en rökslinga men ej om sönderbränd isolering. Då kan man misstänka att en mindre komponent bränts sönder. En av generatorns inbyggda dioder ligger nära till hands att misstänka.
kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

kjell:

Som Lars-Göran påpekar ovan så finns två versioner av elsystemet för VP2003, se http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/ Det är en påtaglig skillnad mellan de två, bl a verkar elsystemet i typ A vara helt isolerat från "jord - motorn" utom när startmotorn arbetar. Under normal drift har elsystemet ingen galvanisk förbindelse med motorn. Avsikten är att minska risken för korrosion orsakad av läckströmmar. Det finns även en kommentar (sid 18, längst ned) om "jordning". Jag har ingen egen erfarnehet av något av systemen men ur elektrisk synvinkel kan man notera några detaljer: I typ A finns en obenämnd komponent som verkar vara ett "hjälprelä" och som kopplar batteriets minuspol till jord-motor endast när startmotorn arbetar. Om det finns en fläta mellan generatorns B- och startmotorjord (som du skriver)så kommer denna fläta att leda hela startmotorns ström om detta hjälprelä inte fungerar. Denna fläta finns f.ö. inte inritad i schemat men kommentaren på sid 18 skulle kunna tolkas som att man kan göra så (men då förvinner vitsen med hjälpreläet). Förslag till åtgärder: 1 Kontrollera vilken version du har, jfr instruktionsboken och utseendet på panelen. 2 Om du har typ A Kontrollera att hjälpreläet får spänning och att det arbetar under starten, d v s kopplar batteriets minuspol till jord-motor. 3 Om du har typ A begär instruktion från Skyllermarks hur du ska koppla i detta fall (om det inte framgår i deras material). Hjälpreläets funktion är viktig om man vill behålla det "isolerade" elsystemet.
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Tack till alla för alla råd... jag har nu konstaterat att min panel är av typ A, med starttryckknapp, men nere i motorn är det system B som råder, inget hjälprelä och alla givare (oljetryck, temperatur) är enpoliga, alltså jordade i motorblocket. När jag försökt koppla har jag följt dels Skyllermarks schema, dels manualens kopplingsschema, men då antagit att jag hade system A, eftersom jag har den panelen... förmodligen kommer en del av förvirringen härav. Min jordfläta finns ju inte på någondera beskrivningen, däremot har jag idag sett den i Pentas reservdelskatalog, när jag lämnade in min efter 7 sorger och 8 bedrövelser utmonterade startmotor för funktionstest. Skyllermarks support trodde att jag antingen kopplat fel eller har en defekt startmotor. Sagan fortsätter...sommaren verkar komma att gå under parollen "Lär känna din motor".
Peter Mägi (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:44

Peter Mägi:

Nu har jag, efter 7 sorger och 8 bedrövelser, äntligen fått igång min motor. Elfelet berodde inte på felkoppling utan på en utbränd startmotor. När jag kom för att få besked om den hos reparatören, hörde jag hur någon ropade inifrån verkstaden: "Den? Den är ju bara skrot...". Så det var bara att montera den nya startmotor jag inhandlat och börja koppla in allting igen. Den nya startmotorn gick runt precis som den skulle, inga kablar blev varma, allting fungerade som det skulle.... bortsett från den lilla detaljen att motorn ändå inte tände. Jag funderade och frågade alla möjliga personer om vad de trodde det skulle kunna vara och fick tips om att kolla matarpumpen och insprutningsmunstycken, kanske göra ett kompressionsprov och jag såg framför mig hur hela sommaren och båtsäsongen försvann. Jag insåg rätt snart att min tekniska förmåga och kanske framför allt lust, inte riktigt sträckte sig till allt som jag fick förslag på. Jag bestämde mig för att ordentligt kontrollera bränsletillförseln till motorn, men om inte det hjälpte, så var det nog dags att låta en yrkesperson ta över. Sagt och gjort, jag tömde min tank för att inte "gammal" diesel skulle vara problemet, samt sköljde igenom tanken ordentligt. Jag bytte förfilter och finfilter och började lufta systemet. Till sist luftade jag ända fram till insprutningsmunstyckena och konstaterade att bränslet kom fram som det skulle... Jag var rätt spänd när jag monterat ihop allt och tryckte på startknappen... utan resultat. Startmotorn gick runt, men motorn tände ändå inte.... ett riktigt lågvattenmärke, båten såg invändigt ut som ett skrotpupplag, jag var alldeles indränkt med diesel och regnet började falla... Efter en kopp kaffe bestämde jag mig för ett sista försök, ett knep som jag hittat på en amerikansk websida om att starta dieselmotorer i kyla eller med låg batterikapacitet; man låter startmotorn dra runt motorn med uppfällt dekompressionshandtag tills den fått fart och då fäller man ner dekompressionshandtaget igen... och det fungerade!! Motorn puttrade snällt igång... outsägligt skönt! Det enda jag nu frågar mig är vad som hänt om jag prövat detta knep från början, innan jag började riva i elsystemet, bytte alla kablar, bytte generator, bytte startmotor, bytte förfilter och finfilter... men gjort är gjort, jag har lärt mig en hel del och har ett numera väldokumenterat och prydligt elsystem och många nya delar på min motor som inte är Pentagröna. Slutet gott, allting gott. Tack till alla som engagerat sig och kommit med råd och förslag! Peter