Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-07-16 - 18:36
elsystem

Inger Ljungman:

Jag har köpt en 30 fots segelbåt från 1988. Elsystemet verkar fungera bra men när jag tittat närmare på elsystemet så blir jag oroad eftersom det ser ut som ett råttbo. Det finns även rester av några kablar vars plasthölje verkar har smält. Allt är gjort utan någon förteckning som tydliggör eller förklarar vad som är vad och vad som finns eller inte finns (vad gälller tex. säkringar). Kan det vara nödvändigt att dra om hela elsystemet? Vart vänder man sig när man bor i Göteborgsområdet? Vad brukar sånt kunna kosta?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-07-16 - 16:04

Ove Thorin:

Hej Inger Jag tycker egentligen att man bör göra sådana ombyggnader själv. Man måste naturligtvis ha lust att göra det och vara lite händig. Sedan måste man skaffa sig kunskaper hur man gör. Har man byggt själv vet man hur det fungerar om något krånglar när man är ute och inte har någon att fråga. Det finns bra böcker i ämnet, SXK medlemmen Magnus Sterky har skrivit en bra bok i ämnet som heter ”El ombord” en annan bok på samma ämne är Jon Winges ”Ström ombord”. SXK Västkustkretsen har kurser i ämnet där man bland annat tittar på hur man bygger och bra och dåligt material, dessa kurser går vår och höst om det finns tillräckligt med deltagare. Hälsningar Ove
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 19:25

Magnus:

Boken "El ombord" är skriven av Anders Jangö, och "Elsystem för båtar" av Magnus Sterky.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 19:25

Björn J.:

Att finna råttbon eller snarare ormbon i elsystemet är väl ganska vanligt, tyvärr. Även i min båt, men en struktur blir tydligare för varje år... Om allt fungerar finns det väl ingen anledning att byta alltihop, det kan ju vara en vinst i att kolla vart de där smälta kablarna leder till, och kolla upp vad som finns i andra ändan av dessa och se hur det är säkrat. Här kan det ju vara aktuellt med ett kabelbyte. Vad man ofta ser i båtars elsystem är att kablarna ofta är underdimensinerade samt att de kan vara angripna av "kabelcancer" dvs. korrosion, syns när man skalar en bit i ändan att kopparn är svart eller ärggrön. Värst är det med kablar som löper "utomhus" exempelvis till lanternor eller antenner. Ofta hittar man också kablar som inte används, båten kan ha haft flera ägare som kopplat in diverse prylar som sedan tagits bort eller bytts ut innan försäljningen och då lämnat diverse "arkeologiska rester" i elsystemet. Dessutom tycker jag mig kunna påstå att strömbrytare många gånger är kassa eller kanske inte alls anpassade till att användas i marin miljö. Mig veterligen finns det inga speciella "fritidsbåtselektriker" att anlita en allmän fordonselektriker kan ju kanske vara bra, men en sådan har kanske inte specifik kunskap om de speciella förhållanderna som råder i en fritidsbåt. Jag bor också i Göteborg, min e-postadress framgår i detta meddelande.