Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-13 - 23:50
Reparationsmetod för små detaljer

Magnus:

Detta är ingen fråga egentligen, utan ett påstående: I samband med ett behov att laga gångjärnsfästet på locket till en Laptop, provade jag att använda små bitar av glasfibermatta i kombination med Cyanocrylatlim (Superlim). Det hela fungerade fantastiskt bra, och jag tror att metoden kan användas för en mångfald av trasiga detaljer i en båt. Cyanoacrylatet har en väldig vidhäftning på det mesta, och väter glasfibern lätt och bra, varefter glasfibern ger styrka. Det finns ju även en variant av superlim som är geleartad, om man vill fylla ut hörn osv. Stärkt av detta skall jag nu göra en liten ask med cyanoakrylat, glasfiberväv (tunn), lite kolfiberväv, samt lite kevlarväv. Troligen kan man t.o.m. laga t.ex. små spruckna föremål som belastas kraftigt med de materialeten.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 05:59

Anders:

Hur fick du limmet att härda? För den som vill pröva mer, finns det "Superlim" med härdare som man sprejar på limmet när det är på plats. Kolla här: http://www.hmcelectronics.com/cgi-bin/scripts/product/4675-0015/ Härdaren jobbar "sekundsnabbt", men är inte så trevligt att andas in. Vädra ordentligt eller använd andningsskydd om det är större ytor som skall limmas.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 05:59

Björn J.:

Fler tips på samma tema: Förutom fartygsmodeller har det blivit en och annan järnvägsmodell. Inom modelljärnvägs-hobbyn limmar man metallegeringar och olika plaster med cyanoakrylat. Locktite har en modell jag gillar med en filtpenna med en aktivator i, limmar även feta plaster. Prova att blanda vanligt bakpulver i cyanakrylatlimmet, fyller ut jättebra, löser även den värsta nästäppa! Alltså varning då det blir nån form av kemisk reaktion, med en ånga som definitivt inte är nyttig för slemhinnorna i näsa och hals eller ögonen. Men det limmar och fyller väldigt bra, kan dock vara synnerligen svårslipat efteråt. Vanligt 2-komponent epoxilim använder jag mycket, oftast Plastic Paddings (med vilket man kan lyfta en liten röd engelsk bil). Blandar oftast medvetet i mindre härdare, limmet blir då långsammare och litet segare. Sprickor kan fyllas med epoxi som då förseglas med eltape, eltapen tas bort efter härdningen och lämnar en jämn yta efter sig. Det förefaller som om inte epoxilimmet fäster i eltapens adisive. Många plaster kan också "limmas" med aceton, alltså man smälter ihop ytorna, aceton kombinerat med "plastmodellim" kan funka i många sammanhang. Vattenbaserat kontaktlim är bra till båtens inredning, är också förhållandevis skonsammt mot hjärncellerna, till skillnad från traditionellt kontaktlim. Även vanligt epoxilim i kombination med glasfiber är bra, men det är väl redan allmänt kännt. Ett kontaktlim jag upptäckte då jag sulade några skor heter Klövulfix eller liknande, ytterst effektivt kontaktlim, mycket bättre än Bostic! säljs bl. annat av Waséns läder här i Göteborg. Troligtvis finner vi något användningsområde för detta lim ombord också. Annars är ju aldrig elastisk eltape (3M) och buntband fel att ha med sig ombord. Eltape (liksom cyanakrylatlim) funkar även bra i sjukvårdslådan, svåra skärskador har jag "täjpat" med eltape, ganska hudvänligt, elastiskt och bra häftförmåga. Cynanakrylat används preofessionellt inom sjukvården som sårlim, på amatörbasis skall man väl vara försiktig, men det funkar på mindre skärskador etc. Vulktape är ju bra att laga brustna slangar med, isolerar även elkablar. Vävtape till segel och kapell, ävensom det tydligen finns speciell "spinnackertape". Lite lim och tape ombord är ju aldrig fel! Endast åsnor använder "Karlssons klister" jag har nog aldrig lyckats bra med detta universallim... kanske är det då mig det är fel på?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 05:59

Magnus:

Medan cyanoacrylatet är någorlunda "färskt" i sin lilla tub eller flaska (man bör förvara en öppnad i kylskåp) så härdar det i kontakt med de flesta ytor väldigt snabbt, sekunder. I tjockare lager eller gammalt lim kan det ta några timmar. Man behöver ju inte tillsätta härdare lika lite som man behöver det med andra luft/fukthärdande saker som sikaflex m.fl. Glasfibermattan ger en stor yta och det genomhärdar fort, så man måste passa ihop alltihop från början och sist hälla på limmet. Man kan behöva använda små plastbitar för att "hålla ner" glasfibervävbitarna om det är krökta ytor. Sen får man skära bort, slipa där dessa bitar härdat fast. Vidare kan nämnas att 3M har en tejp som har längsgående glasfiber som armering. Ger otroligt starka nödlagningar och ett "måste" ombord.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 05:59

/// Patrik:

Jag läste om den här metoden på båttekniks forum. Har testat och lagade sonens plastskärm till moppen som sprucket några cm. En tub snabblim från Biltema och två lager glasfiberrowing a´150 gr/m2 på insidan sprickan och mindre än minuten senare var det klart. Jag "dränkte in" mitten på mina tillskurna glasfiber remsor och petade dem på plats med en kaffeomrörare i trä. När minuten gått skar jag bort överflödig glasfiber med brytbladskniven. Har hållit i någon månad nu. Kan verkligen rekommendera metoden. Högt & fort /// Patrik