Hoppa till huvudinnehåll

Göta kanal satsar framåt

Göta kanal som redan nu är ett av Sveriges allra populäraste turistmål får pris som Europas bästa cykelled, tar över driften av Hjälmare kanal, och tjänar mer pengar på ställplatser för husbilar än på båtar.

På Kryss-redaktören cyklade hela kanalens sträckning för några år sedan. Själva kanalen är 19 mil, men att cykla runt Vättern lägger till ytterligare cirka 11 mil (om inte cykelfärjan Motala-Karlsborg går, vilket den inte gjort varje år och inte det år vi cyklade). Det var en väldigt trevlig upplevelse, och vi skulle gärna göra det igen. Efter att nyligen ha fått ett nederländskt pris som Europas bästa cykelled lär fler européer hitta hit också.

Sluss-Janne Eriksson
Sluss-Janne Eriksson på Hjälmare Kanal. Foto: Micke Westin

Sedan den 1 februari sköter Göta Kanalbolag AB driften av Hjälmare kanal, som går mellan Mälaren och just sjön Hjälmaren. Tidigare ägdes den av Sveaskog, men verksamheten har varit något apart från deras vanliga skogsdrift. Göta Kanalbolag övertar befintlig personal, bland annat ”Sluss-Janne” Eriksson, som har 40 år gedigen kunskap om kanalen. Hans erfarenhet lär vara en stor tillgång när bolaget under året påbörjar en uppgradering av kanalen till ett värde av 100 miljoner kronor.

Någon form av transport från/till Hampetorp eller Örebro vidare till exempelvis norra Vättern, där man når Göta kanal, skulle troligen locka fler besökare till Hjälmaren – en sjö dit få utsocknes båtar hittar.

Hjälmare kanal är en av Sveriges äldsta konstgjorda vattenvägar. De äldsta delarna är från 1600-talet, och de nyare delarna byggdes i början av 1800-talet parallellt med Göta kanal. Kanalen har nio handdragna slussar och sträcker sig över totalt 13 700 meter, varav 8 500 meter är grävd kanal. På Kryss kommer att skriva mer om kanalen i slutet av sommaren när vi besöker den med egen båt.

Göta Kanalbolag meddelar också att inkomsterna från husbilar, som vill stå pittoreskt nära kanalkanten, är betydligt högre än intäkterna från besökande båtar. Detta är ett bra exempel på hur de två transportslagen kan komplettera varandra. Många äldre båtägare övergår till husbilsliv när båtlivet blir för ansträngande – och då är det naturligt att vilja fortsätta besöka de hamnar man besökt hela livet.

I sommar kan du som Kryssarklubbsmedlem kryssa 20 % billigare med något av Strömmas kanalfartyg, som DianaJuno eller Wilhelm Tham. Mer information finns på sxk.se, och en artikel om detta kommer i majnumret av På Kryss.

Du som vill färdas på Göta kanal med egen båt kommer att få ett medlemserbjudande om 25 % rabatt på högsäsongsbiljetten 2025.
Bokning skall göras mellan 4-25 april med en speciell bokningskod. Mer information kommer på sxk.se och i På Kryss aprilnummer.

Missa heller inte Kryssarklubbens årsskrift från 2017 om ”Sveriges kanaler”. Den finns fortfarande att köpa på kansliet i Nacka Strand och möjligen även i Långedrag.

Dela i sociala medier