Hoppa till huvudinnehåll

Lämna verkligheten för en stund med en kryssning på Strömmas Göta kanal-fartyg

Foto: Jan-Åke Nordell
Känner du för att lämna över ansvaret för navigation och roder och bara njuta på sjön? Då är en kryssning med något av Strömmas fartyg Diana, Wilhelm Tham eller Juno på Göta kanal något för dig. Kom bort en stund från vardagen och kryssa med lyxig patina ombord på kulturmärkta fartyg, god mat och trevligt sällskap från olika delar av världen. Kryssarklubbens medlemmar har 20 % rabatt på Strömmas kryssningarna på Göta Kanal och 15 % på övriga kryssningar.

Att resa med de charmiga kanalbåtarna är att resa på flera plan: upplevelsemässigt, socialt och för din själ. Du kryssar med fina och anrika fartyg som har en atmosfär av äldre lyx.

äldre lyx p Diana

Färd längs Göta kanal med charmiga kanalbåten M/S Diana
Film: Färd längs Göta kanal med charmiga kanalbåten M/S Diana

Genom fantastiska landskap där moder Svea visar upp sig från sin bästa sida under sommarsäsongen. Med strandhugg längs med resan på intressanta platser, historia om Sverige som du kanske inte känner till. Detta till sällskap av trevliga människor från olika delar av världen. Med en personal ombord som är superproffsiga och uppmärksamma på gästernas behov och månar om ditt välmående under resan.

guider ombord Strömma
Wiebke och Magdalena tar väl hand om gästerna ombord. 
Foto: Maud Nordell

Malin ombord på Diana
Malin tar hand om både Diana och gäster. Malin är för övrigt Kryssarklubbsmedlem. 


Strömmas fartyg Diana, matsal


Mat och dryck under kryssningen håller hög standard och avnjutes vid fint dukade bord med vita dukar och linneservetter. Njutning är ett tema under hela resan, maten, miljön ombord, utflykterna och sällskapen du träffar. Självklart välkomnas du av en korg med vindruvor och jordgubbar samt en flaska champagne i din fina hytt när du klivit ombord. I resan ingår frukost, två-rätters luncher och tre-rätters middagar.

Strömmas fartyg Diana, hytt
Kryssningen har något vi idag längtar efter – långsamhet och ro. De här kryssningarna är raka motsatsen till kryssningar med vattenrutschkanor, dansband och röj. På Göta kanal-kryssningarna glömmer du världen en stund och kommer in i ett kontemplativt känsloläge när båten glider fram genom pastorala landskap. Stämningen ombord blir nästan familjär och man får en känsla av att ha klivit in i ett avsnitt av Downtown Abbey. På en Göta kanal-kryssning gäller långsamhetens lov.

Strömmas fartyg Diana, däck   

Följ med på en bit digital kryssning här

Låt oss kittla dig med några smakprov på det du kommer att få uppleva under en Göta kanalresa. Gå sedan in och boka och upplev IRL!
Som Kryssarklubbsmedlem har du 20 % rabatt.

 

Vilka kryssningar finns?

Sträckan är mellan Göteborg och Stockholm, genom de stora sjöarna Vänern och Vättern. Hela resan mellan Göteborg och Stockholm tar 4 eller 6 dagar beroende på vilken kanalresa du väljer. Du kan också välja två kortare turer från Mariestad vid Vänern till Norsholm i Östergötland, eller i Östergötland mellan Motala vid Vättern till Söderköping. Se mer på: www.gotakanal.se

I alla kryssningar ingår: Övernattning ombord (sänglinne och handdukar). Frukost, tvårätters lunch och trerättersmiddag. Kryssningsvärd. Guidade utflykter. (Dryck tillkommer.)

Fakta om rabatten till Kryssarklubbens medlemmar:

Kryssarklubbens medlemmar har:
20% på Göta kanal-kryssningarna med Strömmas fartyg; Juno, Wilhelm Tham och Diana. För att få rabatten måste en rabattkod ange, läs mer under medlemsförmåner

15 % på kryssningar med övriga av Strömmas fartyg i Stockholm och Göteborg. Här finns middags- och lunchkryssningar i skärgårdarna och i Göteborg längs med Göta Älv. Vid bokning ange en rabattkod för att erhålla kryssarklubbsrabatt. Läs mer under medlemsförmåner

VD strömma o Fredrik
Svenska Kryssarklubbens Generalsekreterare Fredrik Norén, till vänster, samt Strömmas Business Director Fredrik Duveskog undertecknar avtalet mellan Strömma och Kryssarklubben som ger medlemmarna rabatt på kryssningar med Strömma. 
 

Fakta om fartygen

däck p Diana

Fartygen är bland de äldsta passagerarfartygen i världen. Kanalfartygen är byggda för att passa in i slussarna längs med Göta kanal.

Juno är det äldsta fartyget och är även världens äldsta registrerade passagerarfartyg med hytter. Byggt 1874 på Motala varv. Antal hytter: 29 st. Fart:10 knop. Djup: 2,72 m. 

Sedan kommer Wilhelm Tham byggd 1912 på Motala varv. Antal hytter: 25 st. Fart: 10 knop. Djup: 2,72 m

Diana är det yngsta fartyget, byggd 1931 på Finnboda varv i Stockholm. Antal hytter: 28 st. Fart: 10 knop. Djup: 2,72 m.

Göta kanal har ett djup på 3 meter.
Fartygen körs på grön diesel.

kapten Albert p Diana
Kapten Albert styr Diana. 

Rasmus i maskinrummet
Rasmus visar stolt upp maskinrummet på Diana.

 

Målgrupp som åker

Majoriteten 50 +, men även barnfamiljer reser på fartygen – om än i inte lika hög grad. Låt oss vara ärliga, har man barn med mycket spring i benen kan det vara klokt att vänta några år. Visserligen finns chanser till att vandra eller springa längs med kanalen medan fartyget i sakta fart kör samma sträcka, men ombord är det inte så mycket utrymme för spring. Personalen gör dock sitt allra bästa även för de mindre passagerarna så gott det går; exempelvis kan de få vara med kapten i styrhytten och möjlighet till utlåning av lite barnböcker. Om det finns någon TV ombord, det självklara svaret är; nej.

Fakta om Göta kanal

en slussport i Bergs slussar

Om nu Kryssarklubben är en förening med anor, 101 år i år, så är Göta kanal ännu äldre – 192 år i år. Göta kanal är industrihistoria.

1808 Baltzar von Platen presenterar sin idé om Göta kanal för dåvarande kung Gustav IV Adolf.

1809 beslutade riksdagen om byggandet av Göta kanal. Man tar in yrkesmän från England och Skottland. Själva grävningen, 9 mil av Göta kanal, görs av fattiga soldater och ryska krigsfångar. Djupet på kanalen är 3 meter. Fartygen sticker 2,72 m.

1810 börjar kanalbygget med start i Motala och Forsvik. 

1819 byggs Karlsborgs fästning vid Vättern, en central del i dåvarande regerings försvarsplan. Via Göta kanal är det tänkt att kungafamiljen, regeringen, Riksbankens guldförråd och kronjuvelerna ska kunna sättas i säkerhet på fästningen i händelse av krig.

1832 är kanalen färdig, efter 22 år! Från början trafikeras kanalen av hjulångare, men 1846 trafikeras kanalen av de första propellerfartygen, Linköping.

1978 registreras AB Göta kanalbolag. Staten blir ägare till bolaget.

2016 renoveras kanalen.

2022 var det 200-års-jubileum.

Idag är Göta kanal ett av Sveriges största besöksmål med drygt 3 miljoner besökare per år.

  Strömmas fartyg Diana

Bergs slussar

Dela i sociala medier