Digital kryssning på Göta kanal
Själva Göta kanal börjar vid Sjötorp vid Vänern och slutar vid Mem vid Östersjön (eller andra riktningen om man så vill.) På vägen passerar man 66 slussar. Kanalen är 19 mil lång. Hela resan går från bräckt och sött vatten till salt vatten (eller tvärtom). Från Östersjön går det uppför till Vätterns nivå 88,2 meter. Sedan går det nedför slutligen efter Vänern till 43,2 meter.
Från Stockholm går färden från Strömkajen vid Gamla stan och in i Mälaren, ut genom Mälaren, passerar Birka/Björkö – viktig handelsstad på vikingatiden och vidare genom Södertälje sluss ut från Mälaren till Östersjön igen. Längs med östersjökusten där Trosa passeras eller blir ett stopp (beroende på vilken kanaltur du bokat). Trosa är en pittoreskt liten stad med sekelskifteshus. Färden går vidare över Bråviken – kan bli lite skumpigt som Bråviken är känd för.
Foto: Jan-Åke Nordell
Ett annat stopp är Stegeborg med slottsruinen. Redan på vikingatiden omtalades platsen då pålar slogs ned i vattnet för att hindra inkräktare. På 1300-talet uppfördes första versionen av slottet. Var under medeltiden ett av Sveriges viktigaste fästen och plats för kungar, krig och blodiga uppgörelser. Ägs idag av en privat familj.
Färden går vidare mot Mem, där alltså Göta kanal börjar och den första slussen in i Göta kanal.
Väl inne i Göta kanal är Söderköping ett stopp. Staden var en viktig handelsstad under medeltiden och en plats där kungar kröntes.
Färden fortsätter över Roxen i Östergötland och kommer till Bergs slussar, som är den största slusstrappan i kanalen. Bergs slussar är också av många ansedd som den mest spektakulära slusstrappan. Den består av 7 slussar som lyfter eller sänker båten 18,8 meter, beroende på vilken riktning man tar.
Bergs Slussar. Foto: Maud Nordell
Efter Berg passeras Borensberg med värdshuset känt från Göta kanal-filmerna. Borensbergs sluss är också känd för en sluss som man öppnar för hand, detta behöver du dock inte bry dig om på resan med någon av fartygen. Vidare, över sjön Boren och mot Borenshult, näst högsta slussen, och Motala, där kanalbygget en gång startade på östra sidan. I Motala finns också Göta kanals grundare, Baltzar von Platens grav. Motala är annars känd för att vara en historiskt betydande industristad med Motala verkstad och varv där två av kanalfartygen byggdes – Juno och Wilhelm Tham. Vidare för Motala rundradiostation. Idag är staden mest känd för start och mål för cykeltävlingen Vätternrundan.
Efter Motala lämnar vi kanalen för en stund och korsar Vättern. Ett stopp längs med Vättern (beroende på vilken rutt du väljer) är Vadstena. En pittoreskt stad från medeltiden med både slott (Gustav Vasa), kloster och Vadstena klosterkyrka.
Nästa historiska stad efter att Vättern korsats är Karlsborg med Karlsborgs fästning från 1800-talet, då en del av Sveriges centralförsvarssystem. Samhället byggdes upp kring fästningen.
Nästa plats är Forsvik som är Göta Kanals äldsta sluss från 1813. Kanalen började byggas på den västra sidan i Forsvik (och på den östra sidan i Motala). I Forsviks finns ett bruksmuseum.
Därefter passeras Töreboda och Sjötorp, som är sista slussen (eller första beroende på färdriktning) på den västra sidan av Göta kanal.
Nu är vi inne i Vänern. Ett stopp brukar vara i Mariestad, en stad från 1500-talet med vackra trähus och historia.
Ett givet stopp är också Läckö slott, från medeltiden.
Sedan är vi framme vid Lidköping, den första staden vid Vänern, från 1400-talet.
Nu är resan snart slut, men först passeras Vänersborg och därefter Trollhättan, med sin maffiga sluss. Trollhättan är en historiskt känd industristad där bland annat SAAB-bilarna en gång byggdes. Idag är det filmindustrin som exempelvis sätter staden på kartan, Trollywood.
Nu följer resan Göta älv och dess industrihistoria mot slutdestinationen (beroende på färdriktning) Göteborg. Väl framme i Göteborg, Sveriges andra stad med sin viktiga hamn som är Skandinaviens största, har vattnet gått från bräckt och sött till salt, en skärgård att njuta av.
Du kan naturligtvis också åka med egen båt men det är inte alls lika vilsamt och lyxigt som ombord på någon av Strömmas Göta kanalfartyg; Juno, Wilhelm Tham eller Diana.
(Kryssarklubbsmedlemmar har periodvis rabatt även med egen båt på Göta kanal).
Tillbaka till artikeln Lämna verkligheten för en stund med en kryssning på Strömmas Göta kanal-fartyg