Erik Björn-Rasmussen:
Vacumventiler sitter monterade en bra bit ovanför vattenlinjen och så nära skrovets mittlinje som det är tekniskt möjligt. De är konstruerade för att momentant släppa in luft i kylvattensystemet så att häverteffekten (Sjövatten strömmar in i avgas-systemet och vidare in i cylinindrarna. Motorn ligger under vattenlinjen) Vacumventilen är försedd med en tunn gummimembran med ett assymetriskt beläget hål. När motorn är igång och kylvattenpumpen håller uppe ett visst vattentryck i systemet trycks det tunna membranet upp mot en svag kupulvälvd metallyta med ett centralt placerat hål som leder ut till omgivande luft. När detta sker stängs förbindelsen med omgivande luft. Meningen är att kylvatten inte skall läcka ut ur vacumventilen under gång. När sedan motorn stoppas sker ett momentant fall i vattentrycket i höjd med vacumventilen. Gummimembranet dras då neråt, öppningshålet frigörs och luft kan strömma in i den kylvattenslinga som går upp till ventilen. Så fungerar en vacumventil i teorin. Men i praktiken finns enligt min erfarenhet mycket övrigt att önska. Det har jag bittert fått erfara under mina år som ägare till en Yanmar 3 cylindrig och numera vattenslagskadad motor med dålig kompression. Normalt när vatten trängt in i någon cylinder när vacumventilen hängt sig kan motorn inte starta normalt. Alla cylindrarna måste luftas under det startmotorn drar runt. Sedan stänger man cylinder för cylinder och får då dels bort (det mesta av) vattnet och motorn går igång. Vattenslag i en cylinder uppkommer då en minimal mängd vatten trängt in cylindern, motorn körs igång med luftning och startar trots att en kritisk vattenmängd fortfarande finns kvar i någon cylinder. Det uppstår då en minimal knäck på vevstaken vilket i sin tur leder till att kompressionen minskar något. Till synes fungerar den OK men vid upprepade vattenslag blir kompressionen allt sämre. Motorn blir svårstartad och avger - särskilt omedelbart efter start svart oljig rök som missfärgar skrovet och luktar på ett karaktäristiskt sätt. Jag har valt att inte renovera utan byta motor. Inför denna stora investering funderar jag naturligtvis på om någon i BTN har något tips om en smartare vacumventil. Den konventionella ventilen har i min erfarenhet följande allvarliga fel: Den är uppbyggd av olika metaller med galvanisk korrosion som följd. Speciellt allvarligt är det att korrosionen orsakar att metallvalvet och ev också lufhålet efter en tid slammar igen av korrosionssalter. Tillverkaren skriver att ventilen måste skruvas isär och rengöras minst ett par gånger per säsong. Lätt att säga men svårt att göra i trånga utrymmen. När ventilen läcker under motorgång kan man vara relativt säker på att den står öppen och därför fungerar. Men läckaget kanske kommer in på olämpliga ställen i båten. När ventilen inte läcker kan det antingen betyda att den fungerar eller att den är igentätad av korrosionssalter. I det senare fallet får man vatteninträngning när motorns stoppas. Jag har funderat på att bygga om vacumventilen så att ett kort och smalt rör för ut en liten droppande vattensström till sittbrunnen för för vidar befodran till självlänsen. Under motorgång kan man då se att det droppar/rinner och kan då vara säker på att "ventilen" står öppen och ALLTID bryter häverteffekten när motorn stoppas. Fråga: Har någon i BTN några synpunkter på min beskrivning enligt ovan och/eller på mitt förslag till lösning?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 969 visningar