Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bränslekostnader

Sture:

Under Båtteknik http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/ovrigt/vavarm.htm finns ett diagram som visar olika bränslen och dess kostnader i kr per kw. Tyvärr är dessa kostnader från 1997. Hur gör man räkneemässigt för att få 2006 siffror? Eller kan författaren ändra till årets värden? Tack på förhand

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, författare och f d prisinsamlare. :

Hej Sture. Kan du samla in de moderna inköpspriserna, så gör jag en ny tabell.
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:49

Sture:

Diesel 11,10 Lysfotogen finns i 2 kvaliteter Nr1 33 SEK/lit Nr 2 48 SEK/lit (Sägs att den röker mindre??) Nr3 =tändvätska, troligen den gamla fotogenen 39,50 SEK/lit (Kostade då jag var liten 25 öre per liter) T-röd 51 SEK/Iit De säljer inte 5 liter längre (Kunden får nog hicka då) - (Ändå så är den för god att kolsyra) Gasol 2 kg 208 3 Kg 295 P11 415 * Ovanstående är från Texaco i Nacka. * OBS! En undersökning I våras -06 gav vid handeln att priserna fluktuerade för fyllning av P11 mellan 195 till 529 SEK – Billigast var husvagnsfirmor. Mackarna kör upp en ordentligt. Mackarna tar ut vad de kan, så länge inte kunden klagar. Elkraft kostar idag, med vattenfalls hyror, lite över 1 SEK per Kw.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:49

Anders:

Tidigt i våras kom ett litet pressmeddelande i någon tidning, om att fritidsbåtbranschen, SBU, motortillverkare, naturvårdsverket m.fl. skulle undersöka och testa med etanol (E 85) som bränsle. Vet någon hur det har gått med detta? Läs här: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=5334&highlight=
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:49

Björn J:

En tvåkilos flaska kostar 125 kr att byta hos Allgas på Ringön (i Göteborg). Statoil i Lysekil tog 180 kr i somras, det var dyrt!
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.:

Tack för hjälpen med inskaffning av aktuella bränslepriser. En ny tabell är införd på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + Varm och skön båt.
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:49

Sture:

Tack för uträkningen – jag har bara en liten stilla undran? Jag har lärt mig följande (Utan att kunna räkna – Endast folkskola från början av 40-talet) att en diesel eller fotogen värmare drar ca 1 dl per timme o kw (Ungefär samma värmevärde enl tabellen). 12 SEK/lit delat med 0,82 SEK/kwh = 14,63 kwh/ lit - Stämmer detta ? Här får man ut nästan 15 kw per liter? För fotogen fås 48 / 2,92 = 16,44 kwh/lit ? Så länge räcker inte diesel o fotogen hos mig? Jag har lite svårt med omräkning från Densitet med ( kg/liter) och värmevärde ( kcal/kg) ? Hur många kw får man för 1 dl eller 1 liter? Är det 14,63 eller 16,44 som ovan? PS gav fel värden på "vanlig fotogen" Skrev 39,50 skall vara 29,50 SEK/lit DS
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

En uppmärksam läsare har informerat om räknefel i den nya tabellen. Det gäller kolumnen om "Kostnad. användning" beträffande bränslena diesel, lysfotogen och T-röd. Rättelse är införd 2006-09-14.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Till Sture som ställt frågor högre upp 2006-09-10. Jag har förståelse för svårigheten med densitetsomräkning. Jag gjorde själv ett nu rättat räknefel i tabellen trots att jag tidigare räknat på likartade problem många gånger. I tabellen har omnämnts inom parantes värden i den gamla energienheten kcal, kilokalori. Det var tänkt till hjälp för de som ej är hemmastadda med de nya enheterna i Internationella enhetssystemet. ------------------------------------------------------ FRÅGA: Hur mycket värmeenergi kan man få ut ur en liter diesel? Beräkningsgång: Utgå från den givna värmevärdet 46,0 MJ/kg. Multiplicera med densiteten 0,87 kg/l så erhålles värmevärdet 40 MJ/l. Sen bör man omvandla energin 40 MJ till den i sammanhanget vanliga energienheten kWh, kilowattimmar. Förkortningen "M" är ett prefix som betyder 1 000 000. Förkortningen "J" är energienheten joule. 1 J är definitionsmässigt också det samma som 1 Ws, wattsekund. Alltså 40 MJ = 40 000 000 J = 40 000 000 Ws. Eftersom det går 3600 s, sekunder, på 1 h, timme, så delar man antalet Ws med 3600 och får 11 100 Wh, wattimmar. För att använda det praktiska prefixet "k" som betyder tusen så dividerar man antalet wattimmar med 1000 och erhåller 11,1 kWh, kilowattimme. SVAR: Ur en liter diesel kan man få ut värmeenergin 11,1 kWh, kilowattimmar. ------------------------------------------------------ TUMREGEL. Du nämner i frågan en gammal tumregel: "En diesel- eller fotogenvärmare drar ca 1 dl per kilowattimme, kWh." Tumregeln motsvarar 10 kWh värme för en liter diesel. Det är ju bra nära det beräknade värdet 11,1 kWh/l, så tumregeln verkar ju praktiskt användbar. ----------------------------------------------------- Hela den utvecklade värmeenergin blir dock ej nyttiggjord utan en del förloras. Detta omnämns i rapporten på Båttekniska sidan ovanför den gamla bränsletabellen.