Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Vacumventil för kylvattnet

Erik Björn-Rasmussen:

Vacumventiler sitter monterade en bra bit ovanför vattenlinjen och så nära skrovets mittlinje som det är tekniskt möjligt. De är konstruerade för att momentant släppa in luft i kylvattensystemet så att häverteffekten (Sjövatten strömmar in i avgas-systemet och vidare in i cylinindrarna. Motorn ligger under vattenlinjen) Vacumventilen är försedd med en tunn gummimembran med ett assymetriskt beläget hål. När motorn är igång och kylvattenpumpen håller uppe ett visst vattentryck i systemet trycks det tunna membranet upp mot en svag kupulvälvd metallyta med ett centralt placerat hål som leder ut till omgivande luft. När detta sker stängs förbindelsen med omgivande luft. Meningen är att kylvatten inte skall läcka ut ur vacumventilen under gång. När sedan motorn stoppas sker ett momentant fall i vattentrycket i höjd med vacumventilen. Gummimembranet dras då neråt, öppningshålet frigörs och luft kan strömma in i den kylvattenslinga som går upp till ventilen. Så fungerar en vacumventil i teorin. Men i praktiken finns enligt min erfarenhet mycket övrigt att önska. Det har jag bittert fått erfara under mina år som ägare till en Yanmar 3 cylindrig och numera vattenslagskadad motor med dålig kompression. Normalt när vatten trängt in i någon cylinder när vacumventilen hängt sig kan motorn inte starta normalt. Alla cylindrarna måste luftas under det startmotorn drar runt. Sedan stänger man cylinder för cylinder och får då dels bort (det mesta av) vattnet och motorn går igång. Vattenslag i en cylinder uppkommer då en minimal mängd vatten trängt in cylindern, motorn körs igång med luftning och startar trots att en kritisk vattenmängd fortfarande finns kvar i någon cylinder. Det uppstår då en minimal knäck på vevstaken vilket i sin tur leder till att kompressionen minskar något. Till synes fungerar den OK men vid upprepade vattenslag blir kompressionen allt sämre. Motorn blir svårstartad och avger - särskilt omedelbart efter start svart oljig rök som missfärgar skrovet och luktar på ett karaktäristiskt sätt. Jag har valt att inte renovera utan byta motor. Inför denna stora investering funderar jag naturligtvis på om någon i BTN har något tips om en smartare vacumventil. Den konventionella ventilen har i min erfarenhet följande allvarliga fel: Den är uppbyggd av olika metaller med galvanisk korrosion som följd. Speciellt allvarligt är det att korrosionen orsakar att metallvalvet och ev också lufhålet efter en tid slammar igen av korrosionssalter. Tillverkaren skriver att ventilen måste skruvas isär och rengöras minst ett par gånger per säsong. Lätt att säga men svårt att göra i trånga utrymmen. När ventilen läcker under motorgång kan man vara relativt säker på att den står öppen och därför fungerar. Men läckaget kanske kommer in på olämpliga ställen i båten. När ventilen inte läcker kan det antingen betyda att den fungerar eller att den är igentätad av korrosionssalter. I det senare fallet får man vatteninträngning när motorns stoppas. Jag har funderat på att bygga om vacumventilen så att ett kort och smalt rör för ut en liten droppande vattensström till sittbrunnen för för vidar befodran till självlänsen. Under motorgång kan man då se att det droppar/rinner och kan då vara säker på att "ventilen" står öppen och ALLTID bryter häverteffekten när motorn stoppas. Fråga: Har någon i BTN några synpunkter på min beskrivning enligt ovan och/eller på mitt förslag till lösning?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Allt som du skriver är riktigt och din ide till alternativ är också rätt. Jag presenterade samma idé i detta forum i våras 2006-04-23 med gott gensvar. En klen skvallerledning förhindrar inte bara vakumsug utan indikerar även att kylvatten leds in i motorn/värmeväxlaren. Systemet har funnits på flera båtar i åratal och det är förvånande att motorfabrikanter/installatörer hållit fast vid en undermånlig konstruktion så länge. Martecs ventil är bättre än den du beskrev men varför ventil överhuvud taget?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-12-17 - 11:40

Ove Thorin:

Hej Erik Det fungerar alldeles utmärkt med ett rör som du beskriver om man inte tycker det är en nackdel att ha lite vatten rinnandes. Det finns en ny vaakumventil på marknaden som en Kryssarklubbare Lars Ljungberg är uppfinnare till och som säljs av Martec http://www.martec.se/ och som är enkel och helt i plast. Bifogar en bild. Hälsningar Ove
Bifogade filer
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej,Erik! Se mitt svar ang. detta på Forum 2006-05-17. Det finns en hel del att läsa om "Öppen vacuumventil" där. Hälsningar Stefan K Öppen Vakuumventil Stefan info@saildrive.se 2006-05-17 09:22 Fördelarna med en sådan här öppen hävertbrytare är många: - Läcker aldrig in i båten - Kräver inget underhåll - Billig - Man ser att det är tryck på kylvattnet - Då vet man också att hävertventilen är öppen(=fungerande) - Man kan t.o.m. tvätta fingrarna i strålen om utloppet placeras i närheten där man brukar dra upp ankaret Vi har haft detta som standard till alla våra motorer sedan 1993. Se bild. Med vänliga hälsningar Stefan Nyköpings Marinkonvertering; www.saildrive.se
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:06

Hasse Svedberg:

För min del mynnar luftningen i diskhon som är placeras strax ovanför motorn. Jag har tillsvidare kvar den "dåliga" ventilen med det lilla hålet. Hur har du det med vattenlåset("ljuddämparen") i avgaslangen. Vatten som finns där utgör en stor risk om inte vattenlåsets volym är tillräcklig och slangen rätt dragen.
lav.johansson
Senast inloggad: 2017-08-25 - 10:10

Lars Johansson:

Det här med att montera ventilen långt ovanför vattenlinjen, och dra kylvattnet fram och tillbaka, behövs verkligen det? Jag fattar att själva vakum membranet (eller skvallerrörets utlopp) måste sitt där. Men räcker det inte med en T-koppling på kylsystemets högsta punkt och ETT rör upp?
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:06

Tomas:

Njao -- bägge slangarna eller rören behövs nog. Poängen är ju att den uppochnedvända Y-kopplingen eller T-kopplingen sitter så högt att de två vattenytorna i varsin slang sjunker ner en bit (dvs ner till havsnivån) när vattenpumpen stoppar. I slangarna ska bildas varsin luftficka så stora att de två vattenpelarna inte kan få kontakt med varandra igen även om båten lutar och gungar. Skulle kylsystemets normala högsta punkt råka ligga tillräckligt högt över havet räcker det med T-koppling där och ett rör -- men det är nog ytterligt sällsynt på våra vanliga båtar. Kanske om hela motorn är placerad över vattenlinjen ? Annars är ju de bägge slangarna som går högt upp till vakuumventilen/T-kopplingen just till för att förflytta kylsystemets högsta punkt ännu högre upp. Så högt att självsug baklänges inte kan uppstå. Om det är svårt att placera vakuumventilen tillräckligt högt ska den åtminstone sitta så nära båtens centrumlinje som möjligt -- så att den inte kommer för nära havsnivån när båten kränger.
Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:06

Gert Swenson:

Jag har en LM 315 Mermaid med en 24 hk Bukh från 1986. Den är utrustad med en mycket driftsäker hävertbrytare (se bild)Denna består av en rostfri burk, högt placerad i båtens centerlinje ansluten till kylvattenledningen. Från burken går en klen slang (som luft kan sugas in via vid stopp av motorn). Denna klena slang är ansluten till ett T-stycke på avgasröret (på en del av avgasröret där inte vatten blir stående). "Burken" blöder hela tiden lite vatten till avgasröret vid körning. Systemet har fungerat i 20 år utan några problem. Jag arbetar dagligen med säkerhet och tillförlitlighet inom industrin och detta är ett typfall på ett så kallat robust system vilket är att föredra. Speciellt när brukarna (alla båtägare) inte är utbildade underhållstekniker. Vad jag vet kan detta system inte hittas i Sverige utan endast i Danmark. Se länk :http://www.mmc.dk/pdf/MMC2006DK.pdf sid 326 och bilden från Palby marin www.palby.dk.
Bifogade filer