Anders:
Hej Det finns en regulator för solpaneler som heter Naps och som såldes på höstens båtmässor för 790 kr (mot normalt ca 1 300 kr). Enligt en försäljare skulle den ge bättre ström under dåliga omständigheter än att vara helt utan regulator. Kan det verkligen stämma? Min miljö och rutiner är följande: 3x75 Ah-batterier (parallellkopplade) 1x30W solpanel placerad på rufftaket På våren och försommaren har jag laddningsregulator inkopplad, för säkerhets skull. När semestern börjar kopplar jag bort regulatorn, eftersom jag då förbrukar ström i minst samma takt som panelen laddar. Dessutom har jag lärt mig en grundregel att regulator inte behövs om panelen är max 25W och batteriet minst 100 Ah. När semestern är slut står solen lägre på himlen, den ljusa delen av dygnet är kortare och regnmolnen är fler. Alltså kopplar jag inte tillbaka regulatorn igen - förrän till våren. Naps-regulatorn arbetar så att den sänker spänningen till batteriets nivå och kan då i stället öka effekten, sägs det. Vilket alltså ger störst effekt när det behövs som bäst. Dessutom skulle den ge förhållandevis mer effekt under dåliga villkor (mulet, skugga, snö). Låter nästan för bra! Vad tror kompetensen i detta möte? /anders
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1127 visningar