Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Naps regulator för solpanel

Anders:

Hej Det finns en regulator för solpaneler som heter Naps och som såldes på höstens båtmässor för 790 kr (mot normalt ca 1 300 kr). Enligt en försäljare skulle den ge bättre ström under dåliga omständigheter än att vara helt utan regulator. Kan det verkligen stämma? Min miljö och rutiner är följande: 3x75 Ah-batterier (parallellkopplade) 1x30W solpanel placerad på rufftaket På våren och försommaren har jag laddningsregulator inkopplad, för säkerhets skull. När semestern börjar kopplar jag bort regulatorn, eftersom jag då förbrukar ström i minst samma takt som panelen laddar. Dessutom har jag lärt mig en grundregel att regulator inte behövs om panelen är max 25W och batteriet minst 100 Ah. När semestern är slut står solen lägre på himlen, den ljusa delen av dygnet är kortare och regnmolnen är fler. Alltså kopplar jag inte tillbaka regulatorn igen - förrän till våren. Naps-regulatorn arbetar så att den sänker spänningen till batteriets nivå och kan då i stället öka effekten, sägs det. Vilket alltså ger störst effekt när det behövs som bäst. Dessutom skulle den ge förhållandevis mer effekt under dåliga villkor (mulet, skugga, snö). Låter nästan för bra! Vad tror kompetensen i detta möte? /anders

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Som rubriken säger är den regulator Du menar en DC/DC-omvandlare. Den omvandlar ett likspänningsvärde till ett annat. Den kan givetvis inte höja effekten men däremot anpassar den utspänningen till batteriets motspänning och detta ger högre laddningsström. Om panel ger 16 volt och 2 ampere och motspänningen ger en utspänning från regulatorn på säg 13,5 volt så blir laddningsströmmen ca 2,3 ampere. Under laddning stiger sedan motspänningen och sjunker laddningsströmmen. En panel på 30W ger så låg laddningsström, kanske max 2 ampere vid en solinstrålning på 800 W / m2, så risken att batteriet skulle bli överladdat inom överskådlig tid utan regulator är mycket liten. Möjligen kan detta inträffa om batteriet redan är fullt när solpanelen börjar ladda. En vanlig solpanelregulator (icke DC/DC-omvandlare) är som andra regulatorer i dessa sammanhang bara en spänningsbegränsare. Dick
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Anders:

Då förstår jag ditt svar så här: När solen skiner på panelen och batteriet har låg spänning så gör Naps nytta genom att tillföra en högre effekt än panelen annars hade levererat. Men om det är mulet eller skugga på panelen så att utspänningen är samma som batteriets (eller kanske lägre), så gör Naps ingen nytta. Då kan man lika gärna köra helt utan regulator (under förutsättning att man inte riskerar kokning). /anders
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Roger Ryberg:

Om det är som Dick säger att det är en DC/DC omvandlare, så kan det vara så har man gjort den så intelligent att den omvandlar spänningen till 14V även när panelen lämnar lägre spänning, vilket skulle ge bättre laddning vid mulet eller skugga. Smart i så fall - ingen i forumet som äger en dylik? Själv har jag till min 45W panel gjort en liten central med en säkring och en analog amperemätare. Dels ser jag alltid laddningsströmmen, dels ser jag när laddningsregulatorn klipper pga att batterierna är fulladdade - rekommenderas.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Seawolf:

Efter en snabbtitt på Naps ser det i mina ögon ut som om regulatorn hackar upp inkommande spänning och ström, och pytsar sen ut det vid en lägre reglerad spänningsnivå till batterierna. Det kan kanske ge någon fördel om man har stort spänningsöverskott från solpanelen. Men ingenstans hittar jag att en höjning av laddspänningen sker om den skulle ligga under vad som behövs för att fortsätta ladda. Min gissning är att det lönar sig bättre med fler eller större solpaneler....
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Anders:

Till Roger: Var hittar jag en billig ampèremätare för detta område - analog eller digital? Till alla: Här finns en borschyr över Naps: http://www.naps.se/stc/attachments/Naps_Marine_systems_2005_SW.pdf Det tycks stämma att dess goda egenskaper endast kommer till sin fulla rätt vid stora skillnader i spänning mellan panel och batteri. Fast det är ju åt rätt håll i alla fall. Sen kan den tydligen ge en extra strömskjuts när batteriets spänning är extremt låg, för att "rensa upp lite" i sulfateringen. Slutligen kan den också kompensera med höjd spänning för låga temperaturer. Den är kanske värd sitt pris i alla fall? Att uppgradera eller komplettera befintlig panel blir betydligt dyrare. /anders
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Lars:

Jag har försökt att räkna lite på de siffror som NAPS gett, och som nämnts ovan, så fungerar den bättre ju större skillnad där är på spänningarna. Har man en panel med 44 celler kan den göra nytta, för den panelen har så hög spänning mitt på dagen som annars inte kommer till användning. När jag räkna på en 60 W panel så gav MaxPower 0,6 Ah mer laddning per dygn eller 4%. Ganska mycket pengar för denna lilla extra laddning. Tyvärr så vill NAPS inte tala om att denna omvandling tar en del ström. Räknar man optimistiskt med att den har en verkningsgrad på 90% kommer man fram till att för en 36 cellers panel förlorar man laddning. Visserligen ökar strömen något mitt på dagen, men det äter förlusten upp. När jag räkna på 60 W panelen så gav MaxPower en förlust med 1,0 Ah per dygn. Mycket dålig affär.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Seawolf:

Bildandet av sulfatjoner på batteriplattorna sker så fort man drar ut ström och är en normal del av batteriets kemiprocesser. Det är däremot inte bra för batteriet att denna blysulfat får tid på sig att ombildas till större kristaller vilket den egentligen strävar efter att göra, för dessa blir olösliga i elektrolyten jämfört med den ’färska’ finfördelade pulverform det har när det just har bildats. När batteriet laddas igen ombildas sulfaten igen och går tillbaka till elektrolyten. Inne i en större kristall däremot är molekylerna oåtkomliga för strömmen och där förblir sulfatmolekylerna opåverkade. Se bifogaad skiss. Därigenom bidrager dessa inte längre till batteriets kapacitet. Man skall därför alltid försöka ladda ett urladdat batteri så fort och så fullt som möjligt efter en urladdning och speciellt efter djupare urladdningar då det är tätare mellan partiklarna av blysulfat vilket gör det lättare för dem att kristallisera. I viss mån kan utjämningsladdning återbilda de lite större kristallerna, men det torde inte kunna ske via korta strömpulser.
Bifogade filer
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Seawolf:

Om man har våta batterier som man fyller på destvatten i vid behov, anses det inte behövas annat än en diod mellan solcellerna och batterierna om man har mindre än 1A maxladdström från solceller per 75 Ah batteri. Viss koll på batterivattennivån är då på sin plats. Amperemeter finns hos http://www.kjell.com/?gclid=CMCEp-L35YECFQ-AQgodKjOLkQ men kolla med dem hur stort spänningsfall den har vid 3A ström. Bör inte vara mer än 100mV, (möjligen 200mV) för att duga.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:23

Roger Ryberg:

Verkar inte stå något om förbättring av laddning vid skuggning eller mulet väder, som jag hoppats. Vad gäller amperemetern skall sådana övervakningsinstrument alltid vara analoga (jmfr exvis kärnkraftverk), så att man med en hastig blick ser att allt är OK. Jag brukar handla hos ELFA, men tyvärr har deras blivit väldigt dyra. 3A räcker för 50 W panel och seawolfs länk hade en billig, som förhoppningsvis duger.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag köpte en gång en liten panelamperemeter samt en liten apparatlåda hos Clas Olsson. Artikelnummer 32-3431-5, passa på för priset är nedsatt och kanske kommer denna vara att utgå. Apparatlådan var kanske 32-1317 eller 32-1318. Amperemetern kopplade jag då in efter solcellpanelens säkring. Om man vill kan man ju också bygga två instrument, en voltmeter också, den kopplas ju då in innan regulatorn så att den inte mäter batterispänningen. Voltmetern är bra om panelen är riktbar, då kan man med spänningens hjälp se i vilken rikning och vinkel som panelen får mest solstrålning. Dessvärre var det någon som stal detta lilla instrument, och jag ersatte det med en dyrare digital kombinerad volt- och amperemeter, något som jag ångrar, då jag tycker att det är lättare att avläsa ett analogt instrument av just detta slag.