Hoppa till huvudinnehåll
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34
Landström/ korrosion

Jan Grahn:

Jag har läst boken Ström ombord av Jon Winge. Där rekomenderas att jorda 230 volt anl till jordnings platta (en koppar plåt 0,2m2 på uysidan av skrovet under vatten ytan). Jag undrar om detta tar bort korrotionsrisken med varmvatten-beredare där skyddsjord får kontakt med vattnet ? eller flyttar jag problemet till mina båtgrannar?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Jan, Det enda som, nästan helt, tar bort korrotionsrisken är att skaffa en så kallad isolertransformator. / T.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Anledningen till kravet att inkommande skyddsledare skall anslutas till 12 V -pol (och motorn) var att man ville förhindra att motor med propeller m.m. skulle kunna bli strömförande med 230 V t.ex på grund av fel i en laddare. Enligt nuvarande standard behövs inte denna anslutning om man har en jordfelsbrytare eller isolationstransformator i den inkommande landströmsanslutningen (några undantag betr. jordning finns). Varmvattenberedaren är i regel inkopplad till motorns kylvattensystem och har en 230 V värmepatron ansluten till skyddsledaren. Via kylvattnet finns en elektrisk förbindelse till motorn. Skyddsledaren brukar ha en liten spänning till jord som kan leda till läckströmskorrosion av propeller m.m. En extra jordning av skyddsledaren tror jag inte skulle minska denna korrosionsrisk annat än marginellt, ev. kan en viss galvanisk korrosion uppstå. Vad man kan göra utom att installera en isolationstransf. är att se till att värmepatronen endast är inkopplad när den behövs (stickpropp). Se även www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Seawolf:

Enligt EU:s fritidsbåtsdirektivs El-normer, slipper man ansluta från land kommande jordledare om man har: - Isolertransformator eller - Jordfelsbrytare OCH [12V- ansluten till motor/axel/propeller (enpoligt 12V-system)] ELLER [egen jordplåt då motor/propelller ej är anslutna till -12V (tvåpolit 12V-system)] Om man sätter en zinkanod i ledande förbindelse med andra metalldelar i vattnet som skall skyddas av kopparhaltig bottenfärg, eller som själva består mest av koppar (brons) så kommer zinken att blockera beväxningsskyddet från kopparn, och det växer havstulpaner på kopparfärgen. Tar man bort zinkanoden kommer minsta lilla strömkrets genom propellersystemet att skapa korrosion där. Ett sätt att hindra detta är att ha tvåpolig motorbrytare så ingen strömkrets kan slutas genom propeller etc. Så om man alltså vill undvika både isolertransformator och beväxning på propeller/axel utan att riskera stömbaserad korrosion på dem via tvåpolig motorbrytare, måste man ha en egen jordplåt för landströmmens jordledare, även med jordfelsbrytare monterad. www.batteknik.se
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34

janne grahn:

Tack för informationerna Jag har köpt en ny båt från Österrike och jag överväger att installera en isolerinstransformator eller att koppla bort varmvattenberedaren.Men blev orolig betr 12volt systemets jordning. Jag har nu fått veta att 12 volt systemet är anslutet till motor/axel/propeller samt kölen med zinkanod på axeln och att en jordfelbrytare fast ansluten tll sladden som man ansluter mot land. finns korrosions risk ?
Göde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Göde:

Finns det några regler som hindrar att jag kopplar varmvatten-beredaren via ett trepoligt reä, där även skyddsjord bryts bort när man inte vill ha värmaren inkopplad. Jag har idag en stickpropp som jag kan dra ur om vattnet är varmt och jag ligger kvar på landström. Någon som vet?
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Dick P.:

Exempel: VV-beredaren är ansluten till kylsystemet på en färskvattenkyld motor. Kan då VV-beredarens jord (gul/grön) få mätbar galvanisk kontakt med motorgodset? Dick P.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Hans Brolin:

För skoj skull mätte jag resistansen med en vanlig DVM mellan skyddsjord och minuspolen i 12V-systemet. Resultatet var en resistans på ca 3kohm. Motorn är fäskvattenkyld med en 50% glykolblandning. MVH Hans
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Seawolf:

Man får INTE bryta skyddsjorden via ett trepoligt relä. Men man kan uppnå samma effekt genom att manuellt dra ut den jordade stickproppen. Det vore tänkbart att ett visst fyrpoligt relä där två av dess kontakter (parallellkopplade och för skyddsjorden) sluter före de två andra, och bryter efter skulle kunna godkännas och CE -märkas för en sådan tänkt koppling i en båt. Men jag känner inte till att sådana finns, och det är inget man får göra utan att det hela är godkänt. Om man har en obalansspänning på c:a 6 volt (inte helt ovanligt) och 3 kOhm, så driver det en ström på c:a 2milliampere. Det är inte helt försumbart vad det gäller korrosion. Sen är det tänkbart att glykolvattnet efterhand blir mer och mer mättat av metalljoner som kan öka ledningsförmågan något. www.batteknik.se
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Dick P.:

Vad är det som leder? Ren glykolblandning leder inte. mvh Dick
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Hans Brolin:

Jag har CTEKs 25A-laddare och den är dubbelisolerad och således inte ansluten till skyddsjord. Är du helt säker på att inte glykol + vattenledningsvatten (ca 50/50) leder med 3kohm? MVH Hans
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick:

Har mätt på ren glykolblandning 50/50. Leder ej. Metalljoner? Har (ännu) inte mätt. Jag har mätt på gummislang av den typ jag själv har mellan motor och VV. Den leder, då den innehåller kol, men är mycket högohmig. Kanske något att titta närmare på. Mekaniskt fel i laddare? Sök på "Mobitronic" i Forum. Där skrivs om hur dåligt monterade anslutningar har inneburit kortslutning mellan jordledare och 12V minus. mvh Dick
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Seawolf:

Ledningsförmågan i en glykol/vattenblandning beror av hur salt vattnet är. Även mängden metalljoner inverkar. VIll man minimera ledningsförmågan skall man använda destillerat vatten (batterivatten) och glykol. Men jag tror att det efterhand löses ut en del metalljoner från de metaller som finns i värmeväxlare och motorblock. Bevisligen är det vanligt med korrosionsskador på propellrar mm. då man kopplar samman skyddsjordade elpatroner i värmesystem för varmvatten och/eller gångvärme med motorns gods. Om man alltså inte bryter skyddsjordkretsen till land via en isolertransformator.
Piloten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:33

Piloten:

Om motorn är galvaniskt isolerad från drevet (VP D1-30), elimineras då problemet med varmvattenberedarens jord mot motorn ?
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34

janne:

Nej det blir kontakt via vattnet i sötvattensystemet. I min Hr34 korroderade pumpen som var av aluminium trots isolerat segelbåts drev, Pumpen var helt slut på en 6 år gammal båt.