Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 16:35
För hög laddström?

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Vår nya Allegro 27 skall ha nytt elsystem, ny motor etc. I vår nuvarande båt har vi ett AGM förbrukningsbatteri som laddas via landström eller solceller. I vår nya båt får vi ju även laddström från motorns generator. Jag funderar på en VP D1-20 som enligt databladet ger ca 35A vid tomgång och upp till 115A max. Mycket hög laddström. Andra motorer ger 40-80A, även det mycket. Jag antar att ett startbatteri kan svälja hög laddström utan att ta skada men om jag inte missminner mej är max laddström för vårt nuvarande 150Ah AGM-batteri 45A. Frågan är: kan jag använda AGM-batterier som förbrukningsbatteri tillsammans med en motor som laddar med 35-115A? Om inte vilken batterityp är lämplig? MVH Kjell-Göran Bergendahl

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej, Ett batteri tar bara emot den laddning det behöver och tål ifrån en laddare av något slag (exempelvis en generator). Du kan alltså ha en generator som kan ge 10,000 ampere (skulle förvisso kräva en enormt stor motor ombord...) till ett 100Ah AGM-batteri (eller någon annan typ av batteri). Generatorn i detta fallet skulle om batteriet var tomt ge kanske 100A en kort stund men sedan snabbt skulle minska för att sen allt mer plana ut emot 0A då batteriet börjar bli fulladdat och bara tar emot underhållsladdning. Vad som däremot är viktigt är att din batteriladdare/generator ger rätt laddström till ditt batteri. Köp alltså rätt laddare/generator i förhållande till ditt batteri och kan laddaren/generatorn konfigureras på något vis så säkerställ INNAN du börjar ladda att den är rätt konfigurerad. Mvh. / Thomas.
Kjell-Göran Be… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 17:10

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Tack för svaret Thomas, men jag håller inte riktigt med. På vårt nuvarande 150Ah AGM batteri är max laddström angiven till 0.3 x kapaciteten = 45A. CTEK har en liten utläggning om detta på den här länken: http://www.ctek.com/SV/Academy/ChoosingCharger.aspx Min fråga kvarstår. MVH Kjell-Göran
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Mitt svar på din fråga är JA. Om du köper ett AGM-batteri och laddar ur det helt så att det är tomt så kommer din laddare/generator att ladda det med för hög ström om den är kraftigt överdimensionerad. Nu hoppas jag för dina batteriers skull att du aldrig laddar ur dem så mycket då det sliter hårt på dem. Ladda aldrig ur det över 50% och jag skulle bli extremt förvånad om du kommer att få laddströmmar på över 30-40A emot ditt batteri. Känner du dig lite osäker så skaffa två batterier. Då halverar du strömmen till dem ifrån laddaren/generatorn. Eller så investerar du i en laddregulator där du kan begränsa strömmen (och laddspänningen) men det är i mina ögon onödigt. AGM-batterier har så många fördelar i en båt så min åsikt är att om din ekonomi håller för AGM-batteri så gå på det. Mvh. / Thomas.
Kjell-Göran Be… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 17:10

Kjell-Göran Bergendahl:

OK Thomas, AGM får det bli. Tack för dina svar. MVH Kjell-Göran
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Det som Thomas skriver är helt rätt. Större generatorer blir bara marginellt bättre till hög kostnad. Helt onödigt att överdimensionera. Viktigt att se till att kablar (både + och -) är kraftiga så att man inte får spänningsfall. Ett spänningafall på t.ex. 0,2 Volt gör att man inte får i mer än kanske 75% av Ah i batteriet. Också viktigt med så stor batteribank som möjligt som kan hålla laddningsströmmen hög under längre tid. Man får alltså in mer Ah i batteribanken än om man har en liten batteribank. Skulle bara vilja tillägga också att ett AGM (Absorberande Glafiber Matta) batteri ska ha lite högre laddningsspänning än ett normalt s.k. "öppet blybatteri" typ Tudor Marin. Ett Gelbatteri däremot har en lägre gasningsspänning än ett normalt öppet batteri. De flesta laddare/generatorer går inte att ställa om. Kan man inte ställa om regulatorn/laddaren så tycker jag att man inte ska sätta dit ett AGM eller ett Gelbatteri. AGM kommer då inte att bli fulladdat och ett Gel kommer att bli "uppbränt" på kort tid. AGM batterier generellt är bäst som startbatterier eftersom de har fler plattor(=större bly-yta och tätare mellan plattorna) och då kan leverera mer ström kortvarigt. Alltså det ekonomiskt/tekniskt bästa är: -Rejäla ledningar mellan generator och batteri(Kolla Skyllermarks hemsida), glöm inte (-)sidan dra minuskabeln till batteriet direkt från generatorns chassi! -Normala öppna blybatterier (typ Tudor Marin) -Så stor batteribank som möjligt Stefan Kindeborg ordf. BTN
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick:

Laddningsregulator som begränsar strömmen???
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

StefanK:

Jag tolkade det nog som att Thomas menar "Laddningsregulator som begränsar spänningen", annars blir jag också lite frågande... Eller menar Thomas en "strömbegränsare"? Thomas kanske kan förtydliga? StefanK
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kopiera http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/gen.htm och och öppna den i Din webb-läsare. Artikeln skrev redan 2003 och behöver kanske revideras. Synpunkter emotses! Dick Pettersson
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag menade vad jag skrev. En regulator som kan både begränsa spänningen och strömmen. Nu har jag på rak arm inte sett någon sådan på marknaden men kan man leva med två seriekopplade burkar så går det ju lätt att lösa. Det hela känns dock rätt teoretiskt. Är man orolig för att ens laddare (generator, 230V-laddare, solceller, vindgenerator) skall ge en högre laddström än vad ens batterier vill ha (men ändå tar emot) så måste det i 99,9% av fallen vara bättre att installera ett batteri till än att försöka reglera laddningen neråt. Mvh. / Thomas.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 17:10

Magnus:

En typisk dieselmotorgenerator med hopbyggd regulator gör följande jobb mot en batteribank. -levererar en utspänning på sina anslutningar på typiskt 14,4 volt, så länge den orkar med den ström som dras ut på grund av vad som är anslutet, och att varvtalet är tillräckligt. -begränsar denna utspänning om generatorn blir för varm, ibland även i kombination med ett maximalt strömvärde. - generatorn har inte en aning om vad som är anslutet, och bryr sig inte ett dugg om hur stor strömmen blir för övrigt. Det är alltså batteribanken själv som suger i sig så mycket ström den vill ha från generatorspänningen. En stor urladdad bank tar mycket mer ström än en liten välladdad. Det är även därför det är lättare att ladda tillbaka en viss förbrukad mängd Amperetimmar till en stor batteribank än till en liten bank. (För måttligt stora båtar kan det därför vara en vits att inte ha ett separat startbatteri utan en gemensam bank, fast med underspänningsskydd som ser till att inget slarv tömmer banken för mycket) I början då man laddar en batteribank drar banken ut så mycket ström att generatorn kanske inte orkar med, utan dess spänning sjunker lite. Denna period brukar bara vara i 10 minuter eller så. Därefter ligger spänningen på den typiska 14,4 volt och strömmen är nere på 5-20 Ampere även för batteribankar på c:a 3 typiska batterier. Detta klarar de flesta standard generatorer. Avancerade, semi-slutna batterityper som AGM och GEL tar (i förhållande till sin storlek) emot mer ström vid sin maximala laddspänning. Dessa batterityper har utvecklats för andra syften än att vara djupurladdningsbatterier i en båt. Om man använder felaktig laddspänning för dessa kan de åldras i förtid. Dels kan de ha ett maxvärde för laddspänning när de är rejält urladdade. "Slutna" batterier är inte helt slutna utna har ventiler som läcker ut för stort tryck osm blir följden av laddning med för hög spänning. GEL-batterier kan dessutom drabbas av att det blir gasblåsor i GEL’et som inte återgår efteråt. Den konstanta spänningen från motorns generator får alltså inte vara högre än den långsiktiga underhållsladdspänningen om man vill vara säker på att inte skada slutan batterier så de torkar ut i förtid. Summa summarum är det alltså mycket viktigare att stämma av att generatorns reglerade utspänning inte ligger varken för högt eller för lågt i förhållande till de specificerade laddspänningar som batteritypen skall ha. Strömmen regleras inte av generator/laddregulatorn map. batteristatus.