Nils Ahlén:
Hej! Vi är två kompisar som har varsin segelbåt och givetvis bägge är med i SXK. Dessutom har vi en lite större båt (inget skepp) med plats för 23 passagerare. Den har vi skaffat för att det är kul att köra en lite större båt, det är roligt att meka med stora motorer och givetvis trevligt att kunna ta med sig många människor ombord. Senaste året har vi gjort ett antal resor med släkt och arbetskamrater, sista resan för året gick med full båt in till Skansens julmarknad. För att få köra fler än 12 personer krävs det viss behörighet och Transportstyrelsen måste även godkänna den. Detta har med antalet passagerare ombord att göra och är inte avhängigt av vad båten används till. Såväl rustning som framförande av båten sker på fritid, vi har bägge andra heltidssysselsättningar. För att i någon dra in lite pengar till underhålet gör vi även vissa kommersiella körningar, kunderna hittar oss via en hemsida. Det är inte ekonomiskt lönsamt på något vis, vi får bägge lägga in minst 10.000 per år för att få det hela att gå runt. Sommartid ligger vi vid Sätra Båtsällskap och vintertid på varvet på samma plats och har gjort så i sex års tid. Varvet och båtklubben hyr marken och bryggorna av Idrottsförvaltningen i Stockholms stad för att bedriva fritidsbåtsverksamhet. Idrottsförvaltningen har nu genom båtklubben och varvet sagt upp såväl hamnplats som vinterplats i förstone då vår båt "synes vara ett passagerarfartyg". Då vi genmälde att en båt så vitt vi förstod fick se ut hur som helst ändrade man sig till att vi inte fick vara kvar enär vi bedrev kommersiell trafik. Min fråga till er kunniga är nu alltså; 1. Finns det någon definition på vad som anses vara en fritidsbåt? 2. Finns det något som hindrar att en fritidsbåt då och då används kommersiellt? Frågan är principiellt viktig. Ska alla båtklubbar av samma typ som våran kontrollera varje båt och vad den används till? Är det i framtiden möjligt att t ex hyra ut sin båt privat eller genom en förmedling, eller blir den kommersiell då? I våra ögon rustar vi, driver och använder vi vår båt endast på fritiden, detta borde göra att den väl passar att klassas som fritidsbåt. Vad båten används till när den inte ligger vid bryggan torde i övrigt vara totalt ointressant. Stockholms stad har i många av sina avtal en klausul om att kommersiell verksamhet inte får ske på av dem hyrda platser, och så har inte heller skett i detta fall. Yterst tacksam för om någon har ett klokt svar på ovanstående frågor! Nils Ahlén
- Logga in för att skriva kommentarer
- 81 visningar