Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Motorn "knäar"

Ann-Kristin Agesund:

Jag har en MD5B som "knäar", dvs den går ner i varv och förlorar kraft. Har kunnat köra fullgas i ca en halvtimma innan "orken" försvinner. Dock dör den inte helt och hållet. Den går alltid att stänga och starta igen, men går inte att varva upp, såvida den inte fått vila. Efter ett dygns vila verkar motorn gå normalt igen ... till att börja med. Inga ojämna ljud förekommer, förrän den sakta dalar.

Finns det förslag på vad detta kan bero på, hur man felsöker vidare och eventuella åtgärder?

Följande har jag redan gjort:
Bränslefilter bytt
Bränsleystemet luftat hela vägen till insprutaren
Vattenavskiljaren dränerad, inget vatten syntes
Luftintaget till tanken kontrollerat
Matarpumpen bytt för ett par år sedan

De jag hittills talat med lämnar förslag ( förutom luft eller vatten i systemet ) att matarpumpen skulle kunna vara trasig, att motorn "nyper"/skär p.g.a att den gått varm, fel på insprutaren m.m. Men samtliga dessa problem verkar kunna avfärdas p.g.a att motorn alltid startar igen, och då går "klockrent" innan den varvar ner igen?

Tacksam för tips och resonemang om detta!
Ann-Kristin Agesund
Maxi Fenix 333




Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Björn Johansson:

Hur ser avgaserna ut?
Vita? gråa? svarta?
Hur är det med smörjoljeförbrukningen?

Kanske långsökt, men kan det vara varmgång med "nypning" i backslag eller propelleraxel?

Hur är det med luftfilter? finns sådant och isåfall hur ser det ut?
Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Ann-Kristin:

Hej!

1. Skulle nog kalla avgaserna grå-svarta.
2. Har aningen oljeläck ngnstans, men inget uppenbart problem med förbrukningen! Oljenivån ligger kvar på en konstant nivå. som det ser ut.

3. Har S-drev, försöker förstå hur du menar att det skulle kunna nypa p.g.a. värme efter en tids körning. Kan du beskriva hur du menar? Oljenivån är okej i drevet! Dock lossade jag och rengorde/smörjde inte propelleraxeln i vintras!??

3. Ja, luftfiltret har jag också funderat över!! Har försummat rengöring av det!!
KIkade på det idag ( men hann ej göra rent) men det ser ju helt fritt ut! Kan det ändå vara ett problem? Märkte även att det var vinklat uppåt, och började grunna över om det i sig kunde göra det "täppt", om det ligger för nära motorhuven med dess isoloering? Det har dock inte legat an mot isoleringen. Hur fungerar egentligen luftfiltret, och varför kan ett igensatt luftfilter skapa störningar som detta?

Nya frågor;
- Kan motorn/kolven nypa p.g.a. värme och släppa omedelbart efter det att motorn stängts? ( Svänghjulet går att dra runt )
- Kan, trots att systemet är luftat, ny luft tränga in och störa motorn ( sugsidan ? ) och motorn återigen starta och gå normalt utan att man återigen luftar?
- Kan man ha vatten i dieseln, utan att upptäcka det vid vattenavskiljaren?

Undrar ...
Ann-Kristin



Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Stefan:

Min tanke om problemet är att sugröret i tanken är delvis igensatt av smuts. Då går motorn bra en stund men det bildas ett undertryck mellan tanken och pumpen som gradvis ökar då motorn förbrukar en gnutta mer bränsle än vad som hinner komma igenom förstoppningen och sedan blir den till sist utan bränsle. När den fått vila en stund hinner undertrycket jämna sej eftersom inget bränsle förbrukas och då går den normalt igen en stund. Tag loss bränsle röret/slangen som sitter på pumpens sugsida och blås kraftigt bränslet tillbaka i tanken, då skall det höras ett bubblande ljud från tankens påfullnings öppning. Om du inte orkar blåsa är det förstoppning i tanken. Efter renöring måste du lufta systemet på normalt vis och sedan provköra. Hoppas du hittar felet. Hälsn. Stefan
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Björn Johansson:

1. Säkert inget problem där. Om motorn sotar kan man ju misstänka olika fel, men du tycks inte vara drabbad av just det.

2. Jo jag tänkte såhär: En liten snipa jag förfogade över en gång hade kass prop.axel, den nöp, kärvade, efter en tids gång, och därmed bromsade motorn, men inte heller det tycks vara ditt problem.

3. Luftfiltrets primära uppgift på alla slags förbränningsmotorer är att förhindra att olika sorters partiklar skall sugas in i motorn och därmed skada densamma.
Om luftfiltret är igensatt förlorar motorn effekt, då den inte får tillräckligt med förbränningsluft (luft-bränsleblandningen blir felaktig)
En dieselmotor kan också bli orkeslös om insugningsluften är för varm... kanske långsökt i ditt fall, men se till att du får in en del friskluft i motorrummet, och se till att luftfiltret är rent, en del går att tvätta, andra sorters är "engångs".

Stefans funderingar om sugröret låter adekvata.
Om du inte kan blåsa i röret kan man föra ned en sådan där plastlina som används till gräsröjare, en ganska grov sådanl, ståltråd går väl också bra, men är inte lika följsam och kan skada slangen invärtes.

Nya frågor:
Ja, har du otur kan det blidas "sår" i cylinderväggen.
(Särskillt luftkylda motorer typ VW, mopeder, utombordare och övriga tvåtaktare är speciellt känsliga för "nypning" vid varmgång).

Ja, en stund till ny luft når fram till bränslepumpen.
Nyare VP motorer har dieselpumpar som är självavluftande, jag vet inte om din är det. OM den är det kan ju kanske möjligtvis eventuellt det vara det fel du drabbats av...(?)
Se till att bränsleslangen på sugsidan här "hel och ren" samt att alla anslutningar är täta.
För det är väl inte så att "sugröret" suger luft då bränslet skvalpar vid sjögång??

Ja, små mängder, men det brukar till slut samla sig i vattenavskiljaren.

Imatech i Lysekil har ett diskussionsforum där du framgångsrikt kan få fler och kanske bättre svar, än mina.

http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1101.cgi

Bj.
Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Ann-Kristin:

Tack för alla svar så här långt!

Jag tycker också att Stefans svar verkar vara en rimlig orsak!
Ska försöka kontrollera det! Skruvade idag bort slangen på sugsidan och skaffade en ny. ( Det var nog på tiden oavsett om det inte är där problemet ligger! ) Den är nu säkert "hel och ren" men inte monterad ännu.

Ingen risk för skvalp så att luft kommer in, då jag nästan alltid har full tank.

Jag kan pröva blåsa, men måste ju då pressa min luft genom slangen och vattenavskiljaren innan den kommer vidare ned i tanken. Den typen av plastlina som nämns borde väl enkelt kunna införskaffas på Lantmännen!?

Jag förstår principen med undertrycket, men är det rimligt att motorn ändå erhåller rätt, eller tillräcklig mängd, diesel i en halvtimma innan detta problem uppstår? ( Menar inte att ifrågasätta - vill bara lära mig förstå! ) Eller skulle detta undertryck påverka hur smutspartiklarna placeras i slangen? Det har inte varit några problem att få fram diesel när systemet luftas ( med startmotorn). Vad jag undrar är väl egentligen om resultatet blir detsamma om jag testar/blåser när motorn legat still ett tag; alltså de lägen när den ändå startar. Eller om jag ska köra motorn vid bryggan tills den går ner i varv för att testa då?

Om jag tolkar svaren rätt så är det jag kan kolla själv:
- Sugslangen i tanken genom att blåsa alternativ "känna" med plastlina?
- Ytterligare en titt/rengöring av luftventilen
- Eventuellt propellern? ( Borde inte ev. nyp "kännas" även i gången ? )

Ligger problemet vid cylinder eller däromkring, antar jag det är dags att anlita båtmekaniker!

Jag har själv varit inne på en långsökt tanke, som hittills avfärdats av alla jag talat med. Kan ändå inte låta bli att fråga: samma vecka detta uppstod var båten uthyrd, gasvajern brast och byttes då av dem som hyrde båten. De var de första som råkade ut för att motorn knäade, tre dagar efter vajerbytet. Kan något ha gått fel /kommits åt vid vajerbytet, som påverkar t.ex. stoppreglaget eller köldstarten. De ligger ju separata, men ändå nära varann, och har ju på olika sätt koppling till bränsletillförseln.

Hoppas inte mina frågor ter sig alltför många och dumma! Men jag tycker det är så oerhört stimulerande att själv försöka förstå och åtgärda de problem som dyker upp!

/ A-K



Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Björn Johansson:

Aha...

Jag har ju samma problem, egentligen.
Gasvajern...!

Mitt reglage fastnar inte i det läget där jag vill ha det, det drar sig långsamt tillbaka, med påföljd att motorn förlorar i varv. Och jag har ett sådant där "segelbåtsreglage" som är infällt i sidan vid förarplatsen. Det finns en slags "bromsskruv" som skall öka trögheten i vajern, denna skruv sitter vid gasvajerns utgång i reglaget. På mitt reglage är denna skruv utsliten i kombination med att det ligger en massa fett på vajern just där. Troligtvis ett ganska enkelt fel att åtgärda.
Det är inte i alla lägen som gasreglaget går tillbaka, utan i mitt fall omkring 45 grader framåt.

Troligtvis har väl den person som bytte vajern lossat på denna bromsskruv och glömt att dra åt den igen, eller ännu värre, tappat bort den.

Kolla detta först innan du letar andra fel, oftast är det "i samband med den senaste åtgärden" man finner nytillkommna fel.

Ängående gräsröjare då... ja Lantmännen eller "Granngården" som det numera heter, dom har säkert en sådan tråd, välj en tjockare variant, den typen som proffsen använder. Denna tråd är faktiskt bra till många olika saker ombord, rensa kylvattenkanaler med, att trä fall, elkablar och annat i masten med, att trä elkablar i pulpitrör med... att aga besättningen med...
Erik D (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Erik D:

För några år sedan så hade jag ett liknande problem. Motorn, MD2B, stannade efter c:a 45min och måste luftas. Efter luftning var det samma sak.

En misstake var att det var stopp i bränsleslang. När jag skulle pröva detta och blåste i slangen blev slangen lite blöt på ett ställe. Slangen läckte genom mikroskopiska hål och tog tydligen in luft i dessa hål men mycket långsamt. Efter slangbyte så gick motorn perfekt. Innan byte hade jag förståss bytt alla filter och packngar i bränslesystemet utan förbättring. Det var en mycket tidsödande och frusteraden process eftersom det tog 45min innan motorn stannande, som den alltid gjorde innan slangbyte.

Min bränsleretur går inte tillbaks till tanken så den är inte självluftande.

Erik

ps
Slangen var c:a 15år gammal
Otto W (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Otto W:

Jag upplevde liknade problem som beskrivs ovan på min MD5C när jag av misstag hade kört med kallstartsreglaget delvis utdraget. När motorn blev varm började vartalet variera "av sig själv". Kolla så att ditt reglage är helt inskjutet.

Mvh Otto

Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Ann-Kristin:

Hej!

Tack så här långt för alla råd och tips!!! Dock fungerar inte motorn som den ska ännu.

Jag följde Stefans råd, att blåsa och kontrollera så inte smuts samlades i sugledningen. Använde en liten batteridriven kompressor så jag vet faktiskt inte om jag hade motstånd till att böjra med ( kunde då varken höra eller känna det p.g.a. komressorljudet ) När jag sedan testade att blåsa med munnen bubblade det dock friskt inne i tanken.

Eftersom jag redan skruvat av ena sidan av bränsleslangen på sugsidan tog jag bort hela och skaffade en ny, min var lika gammal som båten - 23 år - så det var nog välbehövligt som Erik D påpekat.

Luftade och prövade att köra med gas vid bryggan häromdan. Först 15 minuter sedan dalade varvet, fann luftbubblor, luftade och körde igen, då gick den 25 minuter. Stängde motorn så fort ljudförändringarna kom, så jag lät den inte "gå i bott". Små bubblor kom fortfarande upp vid bränslefiltret efter andra körningen.

Hade sällskap ombord idag, och han justerade först stoppreglaget.

Vi luftade sedan igen, kollade/spände alla anslutningar x-tra mycket, kastade loss och körde till havs. Tycker hon känns "trög", men hon gick jämnt i ca 20 minuter, därefter började motorn gå ojämt, men ... den "föll" inte helt den här gången!!??
Var ute dryga halvtimman och kom utan problem till bryggan, kunde reglera gasen även om den inte höll jämnt och kändes lite "seg". När jag lagt till gav jag full gas vid bryggan, (efter en kort stunds tomgång) och motorn varvade upp utan att jag reagerade på några konstigheter. Några nya luftbubblor märktes inte.

Ska imorgon försöka få upp bränsle ur tanken, eftersom senaste tipsen är att det ligger vatten där i. Det märks dock inte vid vattenavskiljaren, men det är väl lika bra att börja i den ändan ... Ska även byta alla packningar när jag ändå skruvat ner alltsammans.
( Jo, jag vet att man kan kontrollera bränslekvalitén genom att ta diesel från en resevdunk!, men jag avskyr att köra motor vid bryggan! )

Kallstartrseglaget, enligt Otto W.s förslag, är intryckt. Men det kan ju hända att det hänt något med det på motorsidan, som så det är kanske idé att kasta ett öga på det likväl som stoppreglaget.

Gasvajerns bromsskruv har jag inte räknat ut var den borde sitta!? Dock rör sig inte själva handreglaget när motorn varvar ner.

Tack så länge! Jag tycker ni är fantastiska att få råd utav!
Vill ni höra slutet på historien, så berättar jag gärna!
( Och jag hoppas det slutet kommer SNART i så fall! )

Ann-Kristin



Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Kent:

hej Ann-Kristin,
jag har just upptäckt den här sidan på SXK. Jag har samma problem som du bortsätt från att jag alltid kan justera gasen. Jag har också med intresse följt alla svar du fått och genomfört alla de åtgärder som föreslgits. Jag också satt i nytt bränslerör i tanken och dragit bränslereturled-ningen tillbaka till tanken.

PROBLEMET KVARSTÅR!!!!

Hur har det gått för dig????
Det skulle vara roligt att få veta antingen här på SXK sida eller på min mail

FENIX 354
Kent

Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Ann-Kristin:

Hej Kent!

Och Björn!

Idag skruvade jag bort luckan till tanken, där bränslemätstickan sitter, körde ner en handpump ( 14,90 på Biltema ) och pumpade upp 10 liter diesel i den transparent dunk. Kan inte se något vatten, däremot fick jag upp svart slam i de första pumptagen. Inte några mängder, men kan nog tänka mig att det eventuellt skulle kunna sätta stopp i en ledning. Att pumpa upp diesel gick mycket lättare än jag tänkt mig, så jag pumpade upp allt diesel i en separat dunk och skruvade loss tanken. Ska få den rengjord tills på torsdag. Återkommer till dig, Kent, och berättar hur det har gått då!

Passade samtidigt på att blåsa i slangen för luftintaget, och tyckte inte det gick helt lätt. Hörde ett rasslande ljud, och kände ett lätt motstånd. Men det kanske är normalt?? Finns det en backventil?

Så till Björns förslag om mutter. Jag kikade idag på insidan reglaget, alltså där handreglaget går in. En vajer går till växel och en annan till gasen. Båda sitter vertikalt, fästa i två punkter ( om jag minns rätt ). Ovanför den översta punkten på växelvajern sitter en mutter, men INTE på gasvajern. Är det detta som Björn åsyftar?

Kul att träffa en annan Fenix-ägare här!
Även om anldeningen kunde varit angenämare dessa soliga dagar!

/ Ann-Kristin
Claes (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Claes:

Hej Ann-Kristin!Jag tror att din motor är på väg att "värmenypa" helt enkelt, nu fram går det inte om du har
sötvatten kylning eller inte, men är den sjövatten kyld så är det säkert så att kylkanalerna är lite igen satta, vanligat vid toppen bakom termostaten eller i locket till termostathuset.
Jag har själv en Fenix ock vet att motorn inte trivs att köras på full gas, vilket dom inte är gjorda för, båten brukar tendera att dra upp ett skapligt aktersvall vid 6kn,
villket betyder att båten går tungt i vattnet.
har själv moterat söt vattenkylning på min motor med tillhörande tempmätare, så nu kan man hålla koll på den.
jag har inte max varvet på motorn i huvudet, men med march varv på motorn bör fenix göra 5kn.

Claes/Fenix 664.
Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Ann-Kristin:

Hej!

Så var problemen ur världen för den här gången!

Fick idag ner min tank i båten, den var urspolad och ut kom slam i klimpar, som små svarta sniglar såg det ut. Fyllde på min diesel genom ett filter, luftade och startade. Anade att något BRA hade hänt redan när jag kikade bak mot avgaserna, som jag tidigare kallat för grå-svarta. De var vita! Eller rättare sagt, syntes inte alls!

Motorn gick helt annorlunda än tidigare, jag njöt, och var inte ens besviken för att jag inte seglade. Körde en halvtimma till en ankarplats där vi badade några timmar, och en halvtimma tillbaka, så jag har inte provkört länge, men känslan var nu en helt, helt annan än tidigare.

Smuts i tanken alltså, som Stefan angav tidigt, men jag kom inte åt det förrän tanken var ur och rengjord. Det förklarar dock varför problemen minskade en "aning", när jag hade blåst i bränsleslangen. Har förstått att tankar ( i allmänhet ) har en dräneringskran i botten. Det saknas på Fenix.

Jag har läst tråden om statisk elekricitet och blev lite rätt att jag hanterat dieseln vådligt när jag pumpat upp den, med hävert, en plastpump direkt i en plastdunk. Men om jag tolkat saken rätt är det bara om man använder bensin som det är fara och man måste jorda?

Tack vare era tips fann jag ju också att en mutter saknades i gasvajern, även om det inte orskadat något problem. Och så har jag fått nya bränsleslangar av bara farten!

Nu längtar jag efter en lång och frisk Brittsommar!!!!

Hör av dig, Kent, och berätta vad du gör och hur det går för dig!

Tack också Claes för ditt råd. Jag brukar också hålla runt 5 knop. Antar att motorn bör bli alldeles för varm innan det nyper? Jag har inte sett några tecken på det, och andra har också avfärdat det för att motorn då borde låta helt annorlunda, och inte starta så lätt igen. Jag har sjövattenkylning, vilket hittills inte varit något problem. Min temperaturgivare fungerar, och skulle nog ha varnat om rören varit igensatta där du beskriver.

Håller nu tummarna ...

Skön sensommar alla!

/ Ann-Kristin
A-K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

A-K:

Jag har ju även bytt samtliga packningar på sugsidan. Om det OCKSÅ haft någon betydelse, vet jag ju inte ....

Ja, ja ...

/ A-K
A-K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

A-K:

Och NU, först idag, fann jag sidorna under "Båtteknik" där orsken till slemmet, - mikroberna - beskrivs! Alltid gott att få en bakomliggande förklaring till problemen!

Tack SXK!

/ A-K

P.S. Borde antagligen bytt diesel och inte återanvänt den - till synes? - friska dieseln.
Ibland har man för bråttom när man väl närmar sig lösningen ...
Bjorn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:41

Bjorn:

Jaha, A-K hittade tydligen en felande mutter, om man nu kan hitta något som fattas.
På mitt reglage finns det iallafall en liten skruv, uppskattningsvis en infälld M3, som blivit skadad.
Detta orsakar att "gasen" fjädrar tillbaka ett grand.
Om nu detta kan ge svar på din fråga.

Nu var det ju inte det som var felet, undrar just hur min tank ser ut, en 280 liters som troligtvis inte varit rengjord de senaste 20 åren, jag har ett STORT bränslefilerer som blir halvfyllt med denna svarta geggamoja efter ungefär halva säsongen, dax att skruva ur halva köksinredet då för att komma åt manluckan på tanken, ett typiskt höstjobb. (Jag hörde senast idag att SSRS assisterat en "haverist" med skit i bränslet, något att ta lärdom av).

Diesel är inte lika lätantändligt som bensin, och då inte alls lika riskfyllt med statisk elektricitet, men även om risken är liten så finns den ju, försiktighet skadar ju aldrig.

Själv fick jag ett slags "motorproblem" i lördags efter några manövrar inne i Göteborgs hamn, hade varit inne vid Eriksberg, mellan Röda Bolagets pir och Juvels mjölpir (ingen bra tilläggningshamn, mycket svall, men ypperlig wawepoint för "påsnavigering" då Aleks konditori ligger där...) Nåväl, motorn orkade ingenting, det gick knappt i åtta knop, med cyklopets hjälp fann jag en sådan där förfärlig blå plastlina i propellern och ungefär tjugoåtta varv runt axeln... Tandade brödknivar kan användas till mycket ombord (läs "underbord"!).

Bj.