Medlemsrabatt på Strömmas kryssningar
Foto M/S Diana: Jan-Åke Nordell
Att resa med de charmiga kanalbåtarna är att resa på flera plan: upplevelsemässigt, socialt och för din själ. Du kryssar med fina och anrika fartyg som har en atmosfär av äldre lyx.
Film: Färd längs Göta kanal med charmiga kanalbåten M/S Diana
Genom fantastiska landskap där moder Svea visar upp sig från sin bästa sida under sommarsäsongen. Med strandhugg längs med resan på intressanta platser, historia om Sverige som du kanske inte känner till. Detta till sällskap av trevliga människor från olika delar av världen. Med en personal ombord som är superproffsiga och uppmärksamma på gästernas behov och månar om ditt välmående under resan.
Wiebke och Magdalena tar väl hand om gästerna ombord.
Foto: Maud Nordell
Malin tar hand om både Diana och gäster. Malin är för övrigt Kryssarklubbsmedlem.
Mat och dryck under kryssningen håller hög standard och avnjutes vid fint dukade bord med vita dukar och linneservetter. Njutning är ett tema under hela resan, maten, miljön ombord, utflykterna och sällskapen du träffar. Självklart välkomnas du av en korg med vindruvor och jordgubbar samt en flaska champagne i din fina hytt när du klivit ombord. I resan ingår frukost, två-rätters luncher och tre-rätters middagar.
Kryssningen har något vi idag längtar efter – långsamhet och ro. De här kryssningarna är raka motsatsen till kryssningar med vattenrutschkanor, dansband och röj. På Göta kanal-kryssningarna glömmer du världen en stund och kommer in i ett kontemplativt känsloläge när båten glider fram genom pastorala landskap. Stämningen ombord blir nästan familjär och man får en känsla av att ha klivit in i ett avsnitt av Downtown Abbey. På en Göta kanal-kryssning gäller långsamhetens lov.
Följ med på en bit digital kryssning härLåt oss kittla dig med några smakprov på det du kommer att få uppleva under en Göta kanalresa. Gå sedan in och boka och upplev IRL! |
Vilka kryssningar finns?
Sträckan är mellan Göteborg och Stockholm, genom de stora sjöarna Vänern och Vättern. Hela resan mellan Göteborg och Stockholm tar 4 eller 6 dagar beroende på vilken kanalresa du väljer. Du kan också välja två kortare turer från Mariestad vid Vänern till Norsholm i Östergötland, eller i Östergötland mellan Motala vid Vättern till Söderköping. Se mer på: www.gotakanal.se
I alla kryssningar ingår: Övernattning ombord (sänglinne och handdukar). Frukost, tvårätters lunch och trerättersmiddag. Kryssningsvärd. Guidade utflykter. (Dryck tillkommer.)
Fakta om rabatten till Kryssarklubbens medlemmar:
Kryssarklubbens medlemmar har:
20% på Göta kanal-kryssningarna med Strömmas fartyg; Juno, Wilhelm Tham och Diana. För att få rabatten måste en rabattkod ange, läs mer under medlemsförmåner.
15 % på kryssningar med övriga av Strömmas fartyg i Stockholm och Göteborg. Här finns middags- och lunchkryssningar i skärgårdarna och i Göteborg längs med Göta Älv. Vid bokning ange en rabattkod för att erhålla kryssarklubbsrabatt. Läs mer under medlemsförmåner.
Svenska Kryssarklubbens Generalsekreterare Fredrik Norén, till vänster, samt Strömmas Business Director Fredrik Duveskog undertecknar avtalet mellan Strömma och Kryssarklubben som ger medlemmarna rabatt på kryssningar med Strömma.
Fakta om fartygen
Fartygen är bland de äldsta passagerarfartygen i världen. Kanalfartygen är byggda för att passa in i slussarna längs med Göta kanal.
Juno är det äldsta fartyget och är även världens äldsta registrerade passagerarfartyg med hytter. Byggt 1874 på Motala varv. Antal hytter: 29 st. Fart:10 knop. Djup: 2,72 m.
Sedan kommer Wilhelm Tham byggd 1912 på Motala varv. Antal hytter: 25 st. Fart: 10 knop. Djup: 2,72 m
Diana är det yngsta fartyget, byggd 1931 på Finnboda varv i Stockholm. Antal hytter: 28 st. Fart: 10 knop. Djup: 2,72 m.
Göta kanal har ett djup på 3 meter.
Fartygen körs på grön diesel.
Kapten Albert styr Diana.
Rasmus visar stolt upp maskinrummet på Diana.
Målgrupp som åker
Majoriteten 50 +, men även barnfamiljer reser på fartygen – om än i inte lika hög grad. Låt oss vara ärliga, har man barn med mycket spring i benen kan det vara klokt att vänta några år. Visserligen finns chanser till att vandra eller springa längs med kanalen medan fartyget i sakta fart kör samma sträcka, men ombord är det inte så mycket utrymme för spring. Personalen gör dock sitt allra bästa även för de mindre passagerarna så gott det går; exempelvis kan de få vara med kapten i styrhytten och möjlighet till utlåning av lite barnböcker. Om det finns någon TV ombord, det självklara svaret är; nej.
Fakta om Göta kanal
Om nu Kryssarklubben är en förening med anor, 101 år i år, så är Göta kanal ännu äldre – 192 år i år. Göta kanal är industrihistoria.
1808 Baltzar von Platen presenterar sin idé om Göta kanal för dåvarande kung Gustav IV Adolf.
1809 beslutade riksdagen om byggandet av Göta kanal. Man tar in yrkesmän från England och Skottland. Själva grävningen, 9 mil av Göta kanal, görs av fattiga soldater och ryska krigsfångar. Djupet på kanalen är 3 meter. Fartygen sticker 2,72 m.
1810 börjar kanalbygget med start i Motala och Forsvik.
1819 byggs Karlsborgs fästning vid Vättern, en central del i dåvarande regerings försvarsplan. Via Göta kanal är det tänkt att kungafamiljen, regeringen, Riksbankens guldförråd och kronjuvelerna ska kunna sättas i säkerhet på fästningen i händelse av krig.
1832 är kanalen färdig, efter 22 år! Från början trafikeras kanalen av hjulångare, men 1846 trafikeras kanalen av de första propellerfartygen, Linköping.
1978 registreras AB Göta kanalbolag. Staten blir ägare till bolaget.
2016 renoveras kanalen.
2022 var det 200-års-jubileum.
Idag är Göta kanal ett av Sveriges största besöksmål med drygt 3 miljoner besökare per år.