Så godkänns eller förbjuds en bottenfärg
Artikel från På Kryss september 2024
Text: Viveka Ljungström och Bert-Ove Bejevik
Foto: Sinikka Halme/Wikipedia commons
Under våren 2024 blev det klart att färgtillverkaren Internationals båtbottenfärg VC 17m inte längre får säljas eller användas i Sverige. Det var KEMI som fattade beslutet men det byggde på det försäljningsförbud som finska myndigheter fattat.
Under 2024 och 2025 kommer KEMI att fatta många beslut kring båtbottenfärger. Godkännande eller avslag kommer att baseras på den för EU gällande biocidproduktförordning (BPR). Tidigare har varje land självständigt godkänt båtbottenfärger, den möjligheten är numera begränsad.
Svenska Kryssarklubbens ståndpunkt är att svenska myndigheter ska följa de beslut som fattas gemensamt för EU kring båtbottenfärger.
EU:s biocidproduktförordning
En biocidprodukt är ett kemiskt eller biologiskt bekämpningsmedel som används för att bekämpa och kontrollera skadliga organismer BPR trädde i kraft 2013 och reglerar hur en prövning och godkännande av en biocidprodukt ska göras inom EU.
Utvärderingen ska göras enligt fastslagna kriterier och omfatta alla EU:s fem marina regioner: Baltic, Baltic transition, Atlantic, Freshwater och Mediterranean.
Ett godkännandeförfarande sker i två steg. Först prövas det verksamma ämnet (t.ex. kopparpulver) och kan godkännas eller förbjudas för användningen i en produkttyp. I steg två prövas en enskild biocidprodukt (t.ex. VC 17m).
En ansökan om godkännande ska lämnas in i alla länder där tillverkaren önskar sälja produkten. Men prövningen görs bara i ett land. Det står tillverkaren fritt att välja i vilket land den ska göras. Prövningen ska göras för alla marina regioner men resultatet kan variera mellan dem – en biocidprodukt kan till exempel godkännas för Atlanten men inte för Östersjön.
Tanken är sedan att ett godkännande i övriga länder ska ske enligt så kallat ömsesidigt erkännande i alla medlemsstater. Det betyder att en produkt som har prövats och godkänts för den aktuella marina regionen i det EU-land som har gjort prövningen också ska godkännas i övriga EU-länder utan prövning.
En prövning enligt BPR är mer omfattande än de tidigare svenska och behandlar risker för miljö och hälsa, effektivitet samt kemiska parametrar (t.ex. lagringshållbarhet, brandfarlighet).
BPR trädde i kraft 2013 men det har det tagit 10 år innan den första båtbottenfärgen blev prövad och godkänd, respektive förbjuden. I mellantiden har existerande produkter fått finnas kvar på marknaden.
International VC 17m – ett exempel
Färgtillverkaren International lämnade in en ansökan om godkännande av båtbottenfärgen VC 17m i Finland. Där gjorde den finska myndigheten prövningen enligt BPR. Produkten blev inte godkänd. Tyvärr har Kryssarklubben inte kunnat få fram ett entydigt svar på varför. Produkten fasas nu ut från EU-marknaden.
Det är tillåtet att måla med VC 17m till och med 7 november 2024. Det finns inget krav på att ta bort färgen. International har andra färger i sortimentet som kan målas ovanpå VC 17m.
Många beslut kommande år
Under 2024 och 2025 kommer många utvärderingar av ansökningar bli klara inom EU.
Idag finns endast ett fåtal färger som är godkända enligt BPR. Några färger från Jotun (NonStop VK, NonStop, Racing VK och Racing) har fått sitt godkännande i Norge (som ingår samarbetet), Danmark och Belgien, till och med 2033. Men ansökan om godkännande i Sverige återkallades av Jotun i slutet av 2023. Anledning är enligt Jotun att inga kopparfärger kommer att godkännas för fritidsbåtar i Sverige, oavsett vilka beslut som fattas enligt biocidförordningen. Detta dementeras av KEMI.
Svårt att hitta alternativ |
Artikeln finns som pdf här: Så godkänns eller förbjuds en bottenfärg
Här finns fler dokument och artiklar från Svenska Kryssarklubbens miljönämnd: sxk.se/miljo/dokument-och-artiklar