Hoppa till huvudinnehåll
Storasyster
Senast inloggad: 2025-08-26 - 19:20
Varför DC-DC omvandlare vid litiumbatterier?

I samtliga artiklar om installation av litiumbatterier, används ett startbatteri bly/syra. Där inkopplas en DC/DC omvandlare som indirekt laddar litiumbatterierna. Detta för att säkerställa att inte generatorn blir överhettad vid låga varvtal.

Frågor:

1. Vore det inte bättre med en regulator på generatorn som känner av dess temperatur och reducerar laddningen vid behov?

2. Finns det sådana utrustningar? (Jag har en Yanmar 3YM30)

Kaparen
Senast inloggad: 2025-09-30 - 03:00

Korta svar:

1. Jo, det är mycket bättre!

2. Ja, det finns en sådan laddningsregulator: Wakespeed WS500 (eller Wakespeed WS500 Pro med Bluetooth), se wakespeed.com.

Lång utläggning:

Förutom att anpassa effektuttaget till generationens temperatur så mäter Wakespeed WS500 laddström vilket är det bästa sättet att bedöma batteriets laddningstillstånd (andra regulatorer gissar). Den kan oxå anpassa laddeffekten till motorns varvtal så att man inte överbelastar vid låga varv (när generatorns vridmomentet blir stort)  men kan ta ut högre effekt vid marschvarvtal (när generatorns vridmoment är lägre) och kanske lägre generatoreffekt igen vid motorns högsta fart (för situationer då man vill ha full motoreffekt till propellern).  Denna regulator tillverkas i USA men säljs i Sverige av Start & Generator Specialisten, www.startmotor.se. Den är dyr men jag fann bättre pris genom att själv importera men se upp för tull. 

Jag är elektrisk lekman men det är mitt intryck att inte så få marinelektriker har stora kunskapsluckor, de oxå. 

Kanske begriper du nedanstående bättre än jag och då är jag bara beskäftig...

För min egen del tror jag mycket på SXK teknikforum och på AAC hemsida https://www.morganscloud.com/members/.

På den senare finns olika "böcker" varav en om el-system i båtar. Just laddning av startbatteri av blysyratyp ihop med litiumbatteribank för övrig förbrukning är mycket väl beskrivet av AAC. I korthet föreslår AAC att låta generatorn ladda litiumbatterierna och sedan ha en DC-DC-laddare, t.ex Victron Orion DV DC Charger, (INTE DV-DC-omformare) för att ladda startbatteriet, alltså tvärtemot din tanke.

Men ovanstående upplägg innebär ofta att man inte utan vidare kan byta ut de gamla blysyrabatterierna i förbruknings banken till litium även om många försäljare påstår det. Litium ställer mycket högre krav på generatorn, kablage och säkringar och det finns oxå en risk att litiumbatteriernas styrsystem (BMS) stänger ner hela elsystemet vilket kan bli mycket farligt i hårt väder  i trafikerad farled och mörker. Enligt AAC är det bästa en stor generator, gjord för kontinuerlig drift (vilket standard generatorn inte är), en bra laddningsregulator(WS500) som mäter batteriets laddningstillstånd, inte bara gissar, och med vilken man kan ställa in laddström vid olika varvtal samt tillräckligt grova kablar som skyddas av säkringar. Om man inte vill kosta på sig det så föreslår AAC att man överväger att använda eller behålla blysyrabatterieri i stället men ändå se över kablage och säkringar för att undvika spänningsfall. Min erfarenhet är att den förhållandevis billiga CTEK-regulatorn fungerar väl men den kan ju inte kompensera för brytare, kablage och säkringar med stora spänningsfall.

Lycka till

Kaparen
Senast inloggad: 2025-09-30 - 03:00

Korta svar:

1. Jo, det är mycket bättre!

2. Ja, det finns minst en sådan laddningsregulator: Wakespeed WS500 (eller Wakespeed WS500 Pro med Bluetooth), se wakespeed.com.

Lång utläggning:

Förutom att anpassa effektuttaget till generationens temperatur så mäter Wakespeed WS500 laddström vilket är det bästa sättet att bedöma batteriets laddningstillstånd (andra regulatorer gissar). Den kan oxå anpassa laddeffekten till motorns varvtal så att man inte överbelastar vid låga varv (när generatorns vridmomentet blir stort)  men kan ta ut högre effekt vid marschvarvtal (när vridmomentet är lägre) och kanske lägre generatoreffekt igen vid motorns högsta fart (för situationer då man vill ha full motoreffekt till propellern).  Denna regulator tillverkas i USA men säljs i Sverige av Start & Generator Specialisten, www.startmotor.se. Den är dyr men jag fann bättre pris genom att själv importera men se upp för tull. 

Jag är elektrisk lekman men det är mitt intryck att inte så få marinelektriker har stora kunskapsluckor, de oxå. 

Kanske begriper du nedanstående bättre än jag och då är jag bara beskäftig...

För min egen del tror jag mycket på SXK teknikforum och på AAC hemsida https://www.morganscloud.com/members/.

På den senare finns olika "böcker" varav en om el-system i båtar. Just laddning av startbatteri av blysyratyp ihop med litiumbatteribank för övrig förbrukning är mycket väl beskrivet av AAC. I korthet föreslår AAC att låta generatorn ladda litiumbatterierna och sedan ha en DC-DC-laddare, t.ex Victron Orion DC DC Charger, (INTE DC-DC-omformare) för att ladda startbatteriet, alltså tvärtemot din tanke.

Men ovanstående upplägg innebär ofta att man inte utan vidare kan byta ut de gamla blysyrabatterierna i förbruknings banken till litium även om många försäljare påstår det. Litium ställer mycket högre krav på generatorn, kablage och säkringar och det finns oxå en risk att litiumbatteriernas styrsystem (BMS) stänger ner hela elsystemet vilket kan bli mycket farligt i hårt väder  i trafikerad farled och mörker. Enligt AAC är det bästa en stor generator, gjord för kontinuerlig drift (vilket standard generatorn inte är), en bra laddningsregulator(WS500) som mäter batteriets laddningstillstånd, inte bara gissar, och med vilken man kan ställa in laddström vid olika varvtal samt tillräckligt grova kablar som skyddas av säkringar. Om man inte vill kosta på sig det så föreslår AAC att man överväger att använda eller behålla blysyrabatterieri i stället men ändå se över kablage och säkringar för att undvika spänningsfall. Min erfarenhet är att den förhållandevis billiga CTEK-regulatorn fungerar väl men den kan ju inte kompensera för brytare, kablage och säkringar med stora spänningsfall.

Lycka till