Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-22 - 14:34
Starkström

Rune Söderlund:

Jag planerar att installera ett landströmsystem i min stålbåt och vill ha synpunkter på fällor och risker. I korthet tänker jag mig ett system med något starkströmsuttag i båten samt laddare av batterierna. I båten sitter en dieselmotor som har någon form av relä som gör att motorns jord inte kommer i kontakt med stålskrovet. Vad ska jag tänka på. Är det riskfritt att bara dra in landström som driver en batteriladdare. Kan jag starta motorn med batteriladdaren inkopplad. Finns det andra risker för stålskrovet. Finns det färdiga satser. Jag har totalt fyra batterier med 75 amperertimmar per styck, vad ställer det för krav på laddaren. Många frågor från en novis.

Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Fredrik:

Jag ser inga problem med att dra in landström i en stålbåt. Det ska enligt lag göras av en behörig elektriker och är du inte händelsevis det själv så får du alltså anlita en. Mygla inte med detta då konsekvenserna för din egen och andras säkerhet annars kan bli stora; t.ex. gäller inte din försäkring om du dragit och kopplat 230VAC själv. Mvh, Fredrik
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt,, medlem i BTN. :

Rune, du frågar: Vad ställer det för krav på laddaren? Då du tänker använda laddaren, hur pass urladdade är batterierna då? Vilken tid kan du disponera för att nästan fulladda dem? Ju mer urladdade och deto kortare disponibel tid desto dyrare laddare. Tips om information som finns färdig: 1. Forums inbyggda sökfunktion. Prova t ex sökorden: landström, stålbåt, batteri, ladd. 2. www.sxk.se + Fåga om teknik + Båtteknik + El och Korrosion.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

De nya regler som finns nu inom EU gör att det inte är nödvändigt, men fortfarande lämpligt, att anlita en elektriker med svensk behörighet. I ett utlåtande från elsäkerhetsvarket nyligen skriver de så här: "Behörighetskrav Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar eftersom det är en CE-märkt produkt. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. " Det är också värt att notera att det enligt den norm SS-EN ISO 13297 som gäller, så är det ett absolut krav att ALLTID ha någon form av skydssjordsförbindelse mellan från land kommande dito, till vattnet som omger båten. Enda undantaget är om man har en isolertransformator i båten. Men då krävs att dess nolla på sekundärlindningen är vattenansluten så att man skapar ett lokalt skyddsjordsystem. Det tidigare svenska undantaget som medgav att en enda apparat ansluten på en enda sekundärlindning slapp sin skyddsjord, gäller inte i SS-EN ISO 13297. Båtens skyddsjords vattenanslutning skall man undvika att ha via båtens drivsystem eller 12V-minus, eller liknande, man bör ha en egen jordplåt för detta, som inte är metalliskt bultad till annat i båten. www.batteknik.se
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

När det gäller ett stålskrov skall enligt SS-EN ISO 13297 inkommande skyddsledare vara ansluten till skrovet (vid en punkt säkert över ev. slagvattennivå). Om jordfelsbrytare för 30 mA, i vissa fall 10 mA,är installerad behöver skyddsledaren inte anslutas till 12 V-systemets minussida.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

På direkt förfrågan till Sjöfartsverket hur den urklippta texten i 13297 skall tolkas, säger de att det bara är en isolertransformator medger att den från land kommande skyddsledaren slipper att anslutas till varken: - båtskrov av metall - minus i likströmssystemet En jordfelsbrytare enbart medför att endera av dessa skall vara anslutna. Det vore synnerligen önskvärt, för att inte säga absolut nödvändigt, att SXK:s tekniska nämnd får till stånd ett ordentligt klarläggande med båda sjöfartsverket och elsäkerhetsverket närvarande, med ordentliga, verifierade och för en bredare publik begripliga varianter på tillåtna och otillåtna hopkopplingsschemor mm. Texterna i 13297 samt 10133, där definitioner ges på de begrepp som reglerna anropar, är uppenbarligen alltför svårtolkade. Men det allra värsta är att de uppenbart tillåtna lösningarna är absolut och definitivt olämpliga att användas med tanke på obalnskorrosion. www.batteknik.se
Bifogade filer
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

STURE:

Beträffande elinstallation i stålbåt har jag läst och lärt mig följande från annat forum; Citat ”Om man inte tänker ansluta något som är kopplat direkt mot båten, typ elektrisk varmvattenberdare eller värmepatron. Så är det inte alls mycket man skall ta hänsyn till, det räcker med att hålla elinstallationen fri från skrovet. Varken plus eller minus från batterispänningen eller skyddsjord (PE) skall ha kontakt med skrovet.” Här framförs andra åsikter om detta. Jag har ingenting kopplat mot skrovet och har heller inga problem. Båten är byggd på 70-talet och saknar el-VV-beredare och värmepatroner. Jag undviker nogsamt sådana prylar där vattnet i systemet blir en ledare.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Den norm som nu gäller i Sverige finns bara på engelska, och man får inte kopiera eller översätta den, då blir det brott mot upphovsmannarätten enligt SIS där man kan köpa den. För den som bara vill driva en bateriladdare förefaller det vara möjligt att ha en jordad förlängningssladd in i båten, och en laddare med dubbelisolering, dvs utan skyddsjorad stickkontakt, och sen mata den från den jordade skarvsladden. Men som sagt, en ordentlig genomgång tillsammans med Sjöfartsverket och Elsäkerhetsverket vore bra. www.batteknik.se
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

STURE:

Hej Seawolf –Mitt stålfartyg är varvsbyggt på Öland 1977, Ingenting jordat till skrov! Tvärtom den dyra fartygskabel som används ombord är dubbelisolerad för att INTE få skrovkontakt. Det trycks vara nya regler? Är det i så fall den regel du nämnt ovan? Nämligen norm SS-EN ISO 13297 som gäller? Från när? Innebär det att alla stålbåtar- stålfartyg som byggts enligt gamla normer måste göras om beträffande elinstallationer? Sjöfartsverket har av vad jag vet inte meddelat/nämnt något om detta? Eftersom den är skriven på engelska är det troligen ett EU påhitt - Beteckningen EN talar för detta - Ännu inte översatt till svenska - då är den nog inte tagen i drift ännu? -Vad kommer härnäst?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Det lär vara så att (och det är helt rimligt) existerande båtar med elanläggningar som var godkända tidigare är fortfarande godkända. Om man gör om ett elsystem på ett mer än trivialt sätt samt för nya båtar så gäller de nya bestämmelserna. Även enligt de nya bestämmelserna är det helt OK med tvåpoligt elsystem dvs. att elsystemet är skilt från metallskrovet. De nya bestämmelserna är (förmodligen, uttolkningen är inte trivial, därav behovet av en hearing) strängare med att skyddsjord skall vara ansluten till båtens vattenomgivning, men då eventuellt med en egen jordplåt, om man nu inte vill ha skrovmetallen inblandad. Saken och normerna blir inte enklare för flertalet att bedöma, för de: 1) Finns inte på svenska 2) är copyrightskyddade (man få betala för en egen licens) 3) är förbjudet att översätta utan tillstånd.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Lars-Göran Sandgren:

Beträffande frågan om standarden gäller så är det allt så. SS står för Svensk Standard, EN för Europa Norm och ISO för International Organization for Standardization (alt. International Standarda Organization) Sannolikt är den tvingande som Seawolf säger, i nybyggen och vid större förändringar. Det vore av säkerhetsskäl dumt att inte följa den. Det produceras ju en mängd normer inom EU (EN) Skulle tro att det är problem att hinna med översättningarna. Att normerna inte är fritt tillgängliga t.ex.över nätet är ju faktiskt dåligt.
Rune Söderlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Rune Söderlund:

Ernst Blixt undrar vad jag ställer för krav på laddaren. Jag vet inte. Det sitter fyra stcken 75 amperetimmarsbatterier i båten varav tre är parallellkopplade förbrukningsbatterier och ett startbatteri. Det är inga större problem att ladda dessa batterier under gång då båten är utrustad med två generatorer. Men i hamn ska laddaren fixa att hålla batterierna fräscha. De stora förbrukarna är elkylskåp, dator som också funkar som tv, stereo, vhf och belysning. Utan laddning räcker strömmen högst två dygn.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl. BTN. :

Beräkning baserad på dina förbrukningsuppgifter. Vid inkommande till hamn har du tre laddade förbrukningsbatterier om vardera 75 Ah (amperetimmar). Det ger tillsammans 225 Ah. Dessa 225 Ah förbrukar du på 2 dygn som har 48 h(timmar). Det ger en genomsnittlig ström 225 Ah : 48 h = 4,7 A(ampere). Teoretiskt behöver du alltså en laddare som kan ge minst 4,7 A. I praktiken kan det vara lämpligt att välja en något kraftigare laddare. Batterier är ej perfekta, de behöver ca 10% mer inladdad ström än vad man tagit ut. Du är kanske ej heller inkopplad till landströmmen precis hela tiden. Välj en modern laddare utförd med förstärkt isolering som minskar risken för korrosion från landnätets obalansspänning. Välj en laddare som kan lämna något mer än den beräknade strömmen. Välj en laddare som levererar reglerad laddningsspänning vilket förhindrar överladdning. Båttillbehörshandeln har mycket att välja av. Ett lågbudget alternativ kan vara "Onyx 7 ampere" från Clas Ohlsson á 1295 kronor. Läs igenom "Laddning av blybatterier i båtar" som finns på adressen www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El + Laddning av blybatterier. (Marknadsöversikten är nu gammal, men ej principerna. På adressen finns också närliggande ämnen.)
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Kanske bör man komplettera med lite praktisk syn på batterikapaciteten. (Landströmsladdaren behöver inte bry sig om startbatteriet, det hålls väl laddat av sin egen generator) När man dimensionerar ett batterisystem är det olämpligt att urladda batterierna så långt att man märker att deras spänning faller, för då har man laddat ur så långt (80%?) att deras livslängd försämras med c:a 50%, jämfört med om man bara utnyttjar c:a 50-70% av deras teoretiska kapacitet. Om du alltså regelmässigt har iakttagit att batterierna räcker högst två dygn, ligger du som sagt nog redan på en tydlig kapacitetsförsämring på grund av sulfatering. (Av dessa skäl kan man överväga att inte ha startbatteriet separerat utan allt i en bank. Men det är delvis en annan historia, och är beskrivet förut, sök på 'underspänningsskydd' i detta forum). 3 x 75 AH= 225 AH är den teoretiska kapaciteten. Det är rimligt att tro att de aktuella batteriexemplaren inte är nya utan halvbra. Därför har de nog bara 75% av sin ursprungliga kapacitet kvar. Så den genomssnittliga förbrukningen är då c:a 3.5 Ampere, om de räcker i högst två dygn idag. Om man nu tillbringar tid i marinan har man dels en förbrukning medan man ligger där. Den är troligen större än i naturhamnen, för man har just handlat mat och lagt in dem i kylen, man vill kosta på sig mera ljus i ruffen senare på kvällen osv. Man kör mera laptop osv. Låt oss gissa på en förbrukning på 5 A i snitt. Dels är det också lite bråttom att dessutom ladda batteribanken snabbt annars får man lite mer sulfatering. Och så vill man säkert ladda batteribanken på högst ett halvt dygn dessutom, och det som fattades var c:a 170 Ah. För att dessa skall komma in, går det åt minst 10% mer, vi antar för säkerhets skull 20% mera, dvs c:a 200 AH. Detta skall alltså komma in i banken under 12 timmar, och det går in mera ström i banken i början av laddperioden än mot slutet, så 50% överkapacitet är realistiskt. Vad man då behöver är en laddare som klarar 200Ah x 1.5 / 12h + 5A = 25 A Hoppas detta kan vara ett betraktelsesätt som går att anpassa till dina förhållanden.... www.batteknik.se
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Enligt standarden ISO 13297 mom. 4.2 skall den inkommande skyddsjordledaren anslutas till 12 V (eller 24 V)-systemets minuspol. Anledningen är att man kan befara att ström från 230 V-anslutningen läcker över till 12 V-systemet vilket i regel har kontakt med drev/propeller. Strömmar kan då uppstå i vattnet som kan vara farliga för badande intill båten; flera olyckor har inträffat i U.S.A. av denna anledning. Skyddsjorden behöver inte anslutas till -12 V om jordfelsbrytare är installerad, om matningen sker över en isolationstransformator eller om 12 V-systemet är s.k. två-poligt (ISO 10133 mom. 3.16). Om skyddsjorden är ansluten till 12 V-systemet kan man få skydd mot galvanisk och i någon mån mot elektrolytisk korrosion om man kopplar in en galvanisk spärr ("Zink-saver") i skyddsledaren. Skyddsledaren kan dock ha högre spänning än vad Zink-savern spärrar för (begränsning p.g. av krav i ISO 13297 mom. 4.9).
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Per Leward:

Hej Rune! Diskussioner ang dimensionering av laddningskapaciteten är många men alla beräkningar utgår från ett önsketänkande, nämligen att båten inte förbrukar någonting under laddningsproceduren! I många - om inte i de flesta fall - så ansluts båten till landströmsystemet efter dagens tur. På med laddning och allt är frid och fröjd, men vad blir nettotillskottet i batteribanken? Efter ett par nätter i naturhamn behövs åtskilliga ampere för att får upp spänningen i batterierna. Man kan inte enbart räkna amperetimmar, kommer inte spänningen upp i minst 14,2 sker inge syraomröring, och därmed ingen uppfräschning av batterierna! Låt säga att du har kylskåp, dator, VHF, etc igång så förbrukar du säkert 10A. Med andra ord så måste man dra av 10A när beräkning av laddningskapacitet görs. För att kunna få upp spänningen på en "nerkörd" batteribank om 225Ah bör en 50A laddare användas, alltså ungefär 25% av batterikapaciteten. Det finns inga genvägar! Får man inte upp spänningen kommer batterierna att tyna bort sakta men säkert. Ett bra sätt att hålla koll på sina batterier är att använda en syraviktmätare. Då kan batterierna mätas antingen belastade eller obelastade. Finns på de flesta bensinstationer för under en hundring. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Vill bara förtydliga att på en direkt förfrågan till Sjöfartsverket svarar de att om man bara har en jordfelsbrytare måste man ha någon form av förbindning mellan landströmmens till båten kommande skyddsjordledare och endera av : - 12V minus om man har denna ansluten till motorjord (enpoligt 12V-system) - Metallskrov med eller utan tvåpoligt elsystem. - Egen speciell jordplåt på båten nere i vattnet om man har isolerat (tvåpoligt) likspänningssystem. Man får alltså inte någonsin ha en 230-installation utan isolertransformator men med jordfelsbrytare där inte skyddsjorden från land har förbindning i båten med vattnet via någon form av jord. I Sverige är obalansspänningen ofta så stor att en 'Zinksaver' inte hjälper nämvärt, beroende på att våra kristallina bergarter leder ström så dåligt i snitt (100 ggr sämre än Europas genomsnitt). De kan kanske fungera där nere, men inte här. www.batteknik.se
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

"Bäste Seawolf!" Med anledning av Sjöfartsverkets svar. Gäller inte avsnitt 4.2 i rubr. ISO 13297:2000 längre eller är den ändrad? MVH Dick P.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Se rubriken. På en direkt fråga till Sjöfartsverket om man kan lämna skyddsjordledare från land oansluten med hänvisning till en mailfråga rörande 4.2 etc. som jag ställde, och där jag ville tolka som att undantaget inte bara gällde isolertansformator utan också jordfelsbrytare, blev tolkningssvaret daterat 050816: -------------------------- Kommentarer: SS-EN ISO 13297 avser: Enfas växelströms installationer (max 250 V) på farkoster max 24 m, som kan koppas ihop med landströmsinstallationer. Angående landströmsinstallationerna regleras dessa av Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 1999:5 under 709 "Elektriska installationer i småbåtshamnar och i fritidsbåtar". Här ställer man krav på installationen i fritidsbåten därför att denna kan kopplas ihop med landströms installationen. Det finns även en IEC standard IEC 60092-507 "Electrical instalation in ships - Plesure crafts" den täcker in likströms- (upp till 50 VDC) enfas växelströms- (upp till 250 VAC) samt trefas-växelströms installationer (upp till 500 VAC) Texten i 4.3: säger att skyddsjordsledaren från växelströmssystemet (land eller generator ombord) skall vara kopplat till skrovet på en metallfarkost, farkostens externa jord (jämför här 3.1) eller åskledaren. I noten till 4.2 "behöver" inte minusjorden för likström i farkosten kopplas ihop landströmsmatningens skyddsledare. Däremot SKALL landströmsmatningens skyddsledare kopplas ihop med farkostens externa jord så vidare man inte har en isolertransformator. En typisk fartygsinstallation har potentialutjämnat dvs att alla berörbara delar som kan erhålla felspänningar eller jordpotential har sammankopplats (motorfundament, tankar rör mm) till en extern jord och sedan med skyddsledaren från landströmmen. Undantag om landströmen fås via isolertransformator. Av ovan sagda stämmer inte förklaringen i mailet. Med vänlig hälsning. Mats Wennerström Sjöfartsinspektionen Malmö Inspektionsområde ------------------------------------------ Utöver detta har jag försökt att få Sjöfartsverket att ta ställning till ett antal typskisser för landströmsinstalaltioner ombord med olika varianter av jordfelsbryare och isolertransformatorer, och få dessa klarlagda som 'tillåtna' eller ótillåtna' men detta har inte givit något resultat tillbaka. Eftersom det är uppenbart att även erfarna elpersoner kan tolka 4.2 och 4.3 med de tillhörande definitionerna på olika sätt, i kombination med att det numera inte är obligatoriskt med en behörig elektriker för att göra installationenrna, vore det en välgärning att få fram en handfull godkända och icke godkända typskisser. www.batteknik.se
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Kent:

Vad säger elsäkerhetsverket själva om detta? Det måste väl vara de som kan reda ut begreppen.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Det är inte längre elsäkerhetsverket som har överhögheten för el inne i båtar, utan bl.a. de normer som har beteckningen SS-EN ISO 13297 samt SS-EN ISO 10133. Samtidigt blir Sjöfartsverket huvudman för el i fartyg (båtar) En annan konsekvens av detta är att det inte krävs svensk elbehörighet för installationsarbeten i båten. Men detta ökar snarare än minskar problemen för skepparen/ägaren, han ställs till ansvar om han inte sett till att allt är regelenligt. www.batteknik.se
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Hans Brolin:

Undrar just om Elsäkerhetsverket håller med om att de inte har någon överhöghet. För själva elsystemet på båten kan jag tänka mig att de går med på det. Men så länge båten är ansluten till ett elluttag på land så ser de nog båtens elsystem som en fölängning av landsystemet och då vill de nog ha ett ord med i laget. Är det någon som har kollat vad deras åsikt är. MVH Hans
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Jo, Elsäkerhetsverket gillar inte att de inte längre basar över båtel ombord. Men så är det, vilket de skriftligt medgivit. www.batteknik.se
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Hans Brolin:

Jag vill bara stödja Seawolfs förslag att det behövs publicering av ett eller flera "godkända" schemor för hur 220V installation får se ut. Finns det ingen som i SXKs namn, och med hjälp av kunniga personer (SeaWolf + Dick Pettersson t.ex.), sätta ihop några schemor och sedan få dem "godkända" av Sjöfartsverket och Elsäkerhetsverket? Undrar Hans
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Problemet ligger på ett annat plan. Det spelar ingen roll hur många "godkända" shemor du har använt om det ändå händer en olycka. Vid en olycka av något slag är det Du som anläggningsägare som är ansvarig för att anläggningen är säker "för person, husdjur och egendom" som det står i föreskrifterna.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Hans Brolin:

Visst, visst ansvaret är alltid mitt eget. Men hjälp att i praktiska ordalag (= ett schema) tolka de föreskrifter som finns för att undvika olyckor vore ändå bra. Det jag kallade för "godkännade" (och jag använde citationstecken) var för att få de två verken, var och en från sin horisont, att åtminstone säga "det ser bra ut och minimerar riskerna" MVH Hans
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Om du följer de här råden har du inte gjort något fel. http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/00-022.pdf De gäller för kommersiella fartyg >20 ton vilket innebär att de har högre krav än för fritidsbåtar. Men det är ju aldrig fel att vara för noggrann eller hur. Notera dock att det är ganska flummigt alltihop, det enda som är klart uttryckt är att det skall finnas en jordfelsbrytare (dumt namn förresten)som skall bryta vid högst 30 mA eller en isolationtransformator.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:21

Seawolf:

Som framgår av denna diskussion så tolkar olika personer texten i de normer som medför godkänt utförande enligt EU-reglerna för fritidsbåtar på lite olika sätt. Texten i http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/00-022.pdf ger ingen ytterligare klarhet. Dessutom medför de nya reglerna att undantagen att ansluta en jordad apparats skyddsjord (om den var ensam förbrukare på en enda isolertransformatorlindning) inte längre föreligger. Slutligen är det relativt välkänt att man undviker korrosionsproblem om man ente ansluter skyddsjorden till metallföremålen i båten som går ned i vattnet. Saken blir inte bättre av att man nu inte är tvungen att låta en behörig elektriker utföra installationen. Det är alltså bäddat för ett stort antal tveksamma, olagliga, och/eller farliga installationer, mest på grund av brist på pedagogiska och solklara anvisningar i form av kompletta, detaljerade kopplingsschemor. Egentligen tycker jag det är konstigt att t.ex. SXK, med sina resurser, inte allaredan har beslutat att göra en sådan insats tillsammans med Sjöfartsverket. Det är inte för inte det gamla talesättet finns: En bild säger mer än tusen ord. www.batteknik.se
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-11-18 - 11:02

Ove Thorin:

Funderingar Om nu alla måste dra ner sin skyddsjord till vattnet i den egna båten, vore det bra om hamnarna drog skyddsjorden till vattnet i hamnen för att undvika spänningsskillnader. Å andra sidan om alla båtar med installerad landström drar den egna skyddsjorden till vattnet borde spänningsskillnaderna inte bli så stora då jorden ändå kommer till vattnet i hamnen. Måste vi blanda in den egna 12 V minus i jordningen och/eller sammanbinda alla metallkomponenter som är i förbindelse med vattnet kan vi få fler och nya problem. Ett tydligt schema på vad som gäller från berörda myndigheter vore bra. Hälsningar Ove