Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-27 - 18:40
Mindre sladdar i nytt bus-baserat elsystem

Fredrik:

http://www.capi2.com/apps/yachts/index.htm Verkar rätt nytt detta, men jag gillar nytänkandet. Är det någon som har erfarenhet av någonting dylikt? Mvh, Fredrik

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-27 - 19:30

Seawolf:

Om man begrundar hur lång livslängd en båt har, och hur lång livslängd som teknikprylar har för olika ändamål så finner man attt båtar har minst 20, kanske 40 års livslängd, medan teknikprylar liggeer på c:a 5 år. Då menas inte hur länge de funkar, utan hur länge det finns reservdelar eller annan support. I de fall teknikprylar sätts ihop i system där enskilda delar är beroende av att kommunicera med de andra och detta sker på ett fabrikatsspecifikt sätt, är det extra känsligt att bygga upp en hel installation på detta. Undantag finns, när den elektriska- och kommunikationsstandarden är fabrikatsobunden så man kan köpa och bygga systemet från olika leverantörer. Den typen av system har oftast minst dubbla användbara livslängden, eftersom såpass många spelare är med på planen. Så har utvecklingen sett ut i processindustriella styr- och reglersystem länge. Se även på hus: det har funnits udda varianter av intelligenta uttag och strömbrytare på marknaden i 20 år eller så, men det är först de senare åren det har börjat stabilisera sig så man kan byta grejorna utan att bygga om ledningsdragningen helt och hållet, och då börjar de säljas också. Men glöm aldrig att kabelrännor och kabelrör bör vara rymliga nog för att dra konventionell el, även vid ett nybygge. Annars kan det bli verkligt kärvt om man tvingas ångra sig. Så än så länge känns det som liknande system mest har sitt värde för de som vill spara så mycket vikt som möjligt. Men de offrar ju ändå en den mesta komforten, så då kanske ett så omfattande elsystem som skulle vinna på intelligensen ändå är ointressant. De som däremot skulle älska intelligenta elsystem för båtar är de som är kunniga nog att felsöka och reparera sådana system efter några år. Skribenten t.ex. www.batteknik.se
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-27 - 19:30

Fredrik:

Fast jag tror även att detta kan vara intressant för båttillverkare eftersom mindre kabeldragning ger en förenklad installationsprocess (med alla de fördelar det medför). Sedan skulle det nog, precis som du skriver, falla på sin egen orimlighet om det i praktiken vore så att de enda komponenter och förbrukare som finns att tillgå (passar till systemet) vore just de som säljs av endast en specifik tillverkare. Felsöka och reparera 12V-system ligger på en kunskapsnivå som mostvarar årskurs 9 i grundskolan; det klarar de flesta. Det blir ju inte särskilt mycket mer "intelligent" med bus-teknik (den stora vinsten där är ju ändå det mindre kablaget). Mvh, Fredrik
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-27 - 19:30

Kjell:

Instämmer i vad som skrivits ovan ang standarder, livslängd etc. Det finns även en lång rad andra frågeställningar av mer praktisk natur. Exempel nedan. Rimligen måste huvudkabeln vara avsäkrad. Om den säkringen går så är hela systemet svart. Varje påhängd kabel / modul bör ha en avsäkring i koppingspunkten - jag kunde inte upptäcka den men den kanske finns? I så fall har man säkringar över hela båten. Eller har man ett elektroniskt överströmsskydd av typen "fold back"? Det finns mängder av frågor och specifikationen är inte särskilt klarläggande. Denna typ av system finns sedan många år i bussar, lasbilar men också i en del presonbilar. Det är kanske där man ska börja?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-27 - 19:30

Seawolf:

Bilar och bussar mm har en livslängd på c:a 15 år, och de säljs i ett system med stora tillverkare som provar ut allting i en modell tillsammans. Sen lagerför de reservdelar under hela produktens livstid. I takt med att elektroniken tar över har det blivit omöjligt att använda annat än de speciella unika delarna som passar för just den modellen på just den bilen. Vi vet alla vad det kostar att byta en sån liten pryl. Det krävs i princip en datoranslutning med speciell mjukvara i för att göra ordentlig felsökning så man inte byter grejor på måfå tills det funkar igen. Och man kan INTE köpa delar från konkurrerande tillverkare. Båttillverkningen karakteriseras av att det är små tillverkare som inte har någon egen produktutveckling alls vad gäller komponenterna i elsystemet. Bilelektroniken idag gör att det kommer att bli svårt att göra i ordning en veteranbilar av dagens modeller när den tiden kommer. Den troligen äldsta kontrollrumsutrustningen i Sverige är den som delvis finns kvar i Vattenfalls kraftverk i Stenungsund. Den är uppbyggd helt med elektromekaniska komponenter, alltså varken elektronik, elektronrör eller digitalteknik. Detta innebär att en händig och påläst person kan reparera precis alla komponenter i den. Skulle man vara intresserad kan man hålla igång en såden teknik mycket mycket länge. (Men det finns nackdelar också och det är inget att satsa på i en ny anläggning.) Det hela går an så länge man har kablaget i båten ordnat så att det går att byta ut det intelligenta systemet mot ett konventionellt eller att systemkommuniktion mm. är en företagsobunden standard så delar köps i konkurrens mellan olika leverantörer. Min åsikt är alltså att det inte är riktigt dags ännu. Så småningom är det däremot helt OK, bara man inte behöver bli fånge vad gäller delar från en viss tillverkare som man blir i bilvärlden idag. www.batteknik.se
Bosse G (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-27 - 19:30

Bosse G:

En liten kort tanke: Bus-systemet behöver inte vara försett med elektroniska avtappningar, det duger gott med "undercentraler" med magnetsäkringar i närheten av förbrukarna(för kortare ledningslängder och därmed klenare dimensioner)Däremot måste varje sektion av bussen vara avsäkrad för att skydda mot brand om plus och minus-bussen av någon anledning skulle kortslutas. Bussen måste förstås också dimensioneras efter högsta sammanlagda strömstyrkan. Ledningsarean kan ju också krympas efter varje "undercentral" (med en viss planering) :)