Kent:
I en bensinmotor regelas ju luftmängden med ett spjäll och bränsleinblandningen regleras efter hur mycket luft som sugs in i motorn. Det ska alltid vara rätt förhållande luft/bensin så inte blandningen blir för fet eller för mager. Vid kallstart erfordras fetare blandning än vid varm motor. Så långt inga oklarheter.
Men med dieseln är det ju lite annorlunda. Där finns ju inget luftspjäll som reglerar luftmängden utan mängden bränsle som sprutas in.
Så till min fråga: Är inte dieselmotorn lika känslig för förhållandet luft/bränsle, som bensinmotorn är? Behöver inte dieselmotorn fetare blandning när den är kall mot när den är varm? Hur regleras det i så fall. Motorn suger ju in lika stor mängd luft i cylindrarna, kall som varm, lågt varv som högt. Bara bränslemängden ändras. Förbränningen borde bli "för fet" vid större gaspådrag i.o.m. att luftmängden inte ökar i förhållande till bränslemängden
Jag vore tacksam om någon motorkunnig person vill förklara hur det förhåller sig.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1246 visningar