Sture:
Jag har gått igenom samtliga foruminlägg samt Båtteknik avdelningen om båtvärmesystem – varför nämns inte det viktiga sättet att använda motorn som värmekälla? Motorerna blir större och större och vi kyler bort till havet omkring 50% (Högre bud finns) av effekten via kylvattnet. En 50 kw motor (Inget ovanligt) kyler alltså bort ca 25Kw i värme – Varför inte utnyttja detta bättre? Vid tilläggning i hamnar och vid öar körs motorn ofta 15 min eller längre. Båtar med ett inbyggt vattenrörsystem skulle få elementen varma på den tiden -Omkring 90 grader kyltemp finns ju tillgängligt. Beroende på att införa olika inbyggda begränsningar som man själv bestämmer, fås en lägre temp i värmesystemet, vilket oftast är önskvärt. Många har detta redan, men varför talas det så tyst om detta förträffliga arrangemang? En vattenvärmare i systemet behöver sedan bara hålla en bestämd temperatur, men behöver initialt inte värma upp båten – det har ju motorn redan gjort. Det man behöver köpa är enbart en värmeväxlare som motorns kylvatten värmer upp och i den andra slingan går vattenledningen för uppvärmning. I den slingan sitter sedan (eller finns redan) vattenvärmaren. Jag förstår att värmartillverkarna inte talar om detta – men varför är det inte nämnt som ett alternativ under båtteknik då allt annat är redovisat? Vore kul att få reda på erfarenheter från detta, då många redan har det.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 822 visningar