Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-22 - 14:34
Extra förbrukningsbatteri

Fredrik Patriksson:

Hej, jag har dag ett förbrukningsbatteri och ett batteri till startmotorn. De är vardera på 65Ah. Befintlig generator är på 35A. Jag skulle vilja sätta in ytterligare ett förbrukningsbatteri. Men med generatorn på 35A, hur väl skulle det gå i praktiken? Är den för slö? Räcker det att parallellkoppla det gamla batteriet med ett nytt eller behöver något special arrangemang göras? Tacksam för tips och synpunkter.

Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Du kommer säkert att få många svar på denna fråga! Men generellt så kan du parallellkoppla två identiska batterier till förbrukarna. Men batterierna skall ovillkårligen då vara "identiska", av samma typ och fabrikat, samma kapacitet, inköpta samtidigt, använda och laddade lika mycket! jag var övertydlig där, men det är viktigt att batterierna verkligen är likadana! Om man kopplar ihop ett bra och ett halvbra batteri så får man två dåliga... Generatorn klarar av att ladda alla dessa batteri, men det tar litet längre tid. Efter generatorn skall ett skiljerelä eller skiljediod vara inkopplade som skiljer startgruppen från förbrukargruppen, men som laddar båda. För att parallellkoppla behövs inga speciella arangemang annat än bra och grova kablar och fräscha polskor, exempelvis från Skyllermarks. De parallellkopplade har sedan en gemensam huvudströmbrytare.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Du kan använda detta Forums sökfunktion för att se svar på likartade frågor. Prova t ex sökorden: förbrukningsbatteri, laddning, parallellkoppling, generator......
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Hasse Svedberg:

Ett halvbra och ett bra blir inte två dåliga! Det är skrämselpropaganda. Varje batteri behåller i princip sina egenskaper vad gäller egenurladdning. Däremot är risken för total kollaps stor med ett mycket dåligt batteri i kretsen. Vid laddning av parallellkopplade batterier sköter varje batteri sig själv under förutsättning att man inte överladdar med risk fö gasning.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Stefan:

Jag har fyra batterier med egen brytare för varje. Då är det ingen skillnad på start och bruks batterier, man kopplar bara bort ett batteri då man vill ha ström i reserv. Batterierna kan vara av olika storlek och nyare eller äldre, men dåliga batterier är till ingen nytta. Man kan ladda alla eller bara ett om man så vill och använda alla eller så många man vill.Men det är viktigt att man inte lämnar batterierna paralellkopplade då man inte använder båten för då sker en onödig urladdning då det alltid går en liten ström mellan battrierna och det sämsta batteriet är den värsta boven.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Seawolf:

Där står mycket om olika alternativ. Men om du redan har platser för två batterier i båten och sätter dit en gemensam bank med två förbrukarbatterier som även startar motorn så blir det smidigast och lättast. För att inte urladdade batterier skall hindra motorstart monterar du ett underspänningsskydd (Typ Battery Brain) som tål startmotorströmmen. Detta kommer även att rädda dina batterier från en förtida död om du glömmer strömmen på. Batterier får kort livslängd om man laddar ur dem för långt. Därför är det bra att alla batterier ombrd deltager så de individuellt inte behöver laddas ur så långt. Du slipper skiljereläer eller motsvarande och laddningsregulatorer av alla slag 'ser' alltid det faktiska laddningstillståndet hos banken, i stället för ett genomsnitt av ett laddat startbatteri och en urladdad förbrukarbank. www.batteknik.se
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Hasse Svedberg:

Det verkar faktiskt inte så dumt med en enda bank. Men hur gör jag med två batterier i förpiken (som viktmässig kompensation för för en tidigare motor placerad där) och ett likadant batteri en meter från motorn och dessutom på ett normalt vid laddning varmare ställe? En idé akulle kanske vara att ha dem parallellkopplade men vid laddning relästyrt från generatorn mata motorbatteriet via diod. Men då skapar man ett nytt problem när laddningen avslutas och det skiljer ca 0,7 V mellan motorbatt och de två övriga. Jag har dock en känsla av att de två som alltså då kommer att fortsätta ladda motorbatt snabbt kommer sänka sin spänning till den lägre nivån. Det här gör att jag måste fundera på hur min maskinstyrda laddning som ju normalt är ansluten direkt till motorbatt fungerar. Om laddningsregulatorn är styrd av egen referensspänning och inte känner laddningsströmmen så är det inget problem. Men fungerar det på det viset?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Seawolf:

En kompromiss är att du sätter ett litet lätt motorcykelbatteri för motorstart vid motorn. Det räcker för motorstart, och du får bättre viktsfördelning. Ett varmt batteri skall ha lägre laddspänning än ett kallt. Om du därför bara har en schottkydiod till detta startbatteri och ingen diod till förbrukarna, så bör det hela bli så lätt och anpassat som möjligt. Schottkydioden skall vara kraftig. Alternativt skrotar du bara startbatteriet - det används bara ibland och förbrukar nästan ingen kapacitet alls vid en normalt lättstartad motor. Rena dödvikten med andra ord. Om du spanar runt kan du nog hitta förbrukarbatterier som har högre kapacitet än vanliga, och som är lite högre. De bör få plats på de batteriplatser du redan har. www.batteknik.se
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Sambal:

Hasse! Jag har samma problem som du. 2 st 75 Ah i förpiken och 1 st 75 Ah i närheten av motorn, men i ett stuvfack i sittbrunnen och alltså inte i en varmare miljö än de två andra. Jag har under 5 års tid haft alla tre parallellkopplade med utmärkt resultat. Min 8 kh Yanmar är mkt lättstartad och går igång även vid en batterispänning på ca 11,5 volt. Jag har testat att ha samma kabelarea till akterbatteriet som till de båda främre men då fick det aktre jobba alldeles för mycket och fick dessutom för mycket laddning. Därför har jag bytt till en mindre kabelarea dit (10 mm2 tror jag det är) vilket skapat bättre balans både för laddning och urladdning. Dock skonas ändå det batteri som befinner sig längst bort från alla förbrukare... Ett annat problem som är svårt att lösa är tipset om att man sätter pluskabeln mot det ena batteriets pluspol och minuskabeln mot minuspolen på det andra batteriet. Detta just för att undvika att det ena batteriet alltid är primärt och det andra sekundärt. Hur gör man detta med två batterier i förpiken och ett i sittbrunnen...?
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Hasse Svedberg:

Hej Sea och Sam! Frågan är om det här blev Sesam eller si och så. Lite omväxling till snöskottningen är det i alla fall. Först det här med + på ena och - på det andra. (Jag hoppas ingen gör fel och seriekopplar batterierna!) Den kopplingen har jag mycket svårt att tänka mig ha någon betydelse. Två batterier är aldrig helt lika och vid laddning känner de inte av varandra. Vid uttag kommer under alla omständigheter det som har den något högre polspänningen att initialt ge något mer och snabbt vara nere i samma nivå som det andra. Det som kommer att kunna variera är strömuttaget vilket då bör vara styrt av varje batteris inre egenskaper. Kontentan av det resonemanget skulle då bli att även vid belastning så kommer varje batteri att uppträda självständigt. Batterierna kan så vitt jag förstår inte prata med varandra utan strömfördelningen vid uttag är helt enkelt för varje batt i det spec fallet relaterat till de övrigas förmåga. Jag har inga mätvärden som mitt resonemang utan jag försöker bara att tänka logiskt! Vid lagring av batterierna råder helt andra förhållanden. Det är vad jag kan förstå det enda tillfälle då ström kan flyta mellan batterierna. Jag hoppas någon kan kommentera vad jag sagt ovan så att vi kan enas om ett sätt att se på detta eftersom ju all hantering av elförsörjningen återfaller på de grundläggande förhållandena. När det sedan gäller det varma motorbatteriet med korta ledningar så kommer jag tillbaks till en fråga som jag ännu inte fått svar på. "Hur sker regleringen hos en maskinreglerad generator?" (Detta till skillnad mot en batterireglerad dito). Frågan är viktig om vi nu tänker oss det aktuella fallet med motorns elsystem på vanligt sätt försörjt från motorbatteriet. Om vi håller nere laddningsspänningen till detta, vad händer då? Det borde bero på hur generatorns reglering ser ut. Om man säger att den är maskinreglerad så borde det betyda att den inte känner batteriernas spänning. Men vid all reglering måste det finnas ett börvärde annars finns det inget att reglera mot. Vill man ha t ex 14,4 V ut och konstant så måste den referensspänningen finnas någonstans antingen i ett referensbatteri eller i halvledare t ex zenerdiod. Om jag sedan påstår att man aldrig direkt mäter spänningar utan att det egentligen är strömmen genom kända motstånd motstånd som jämförs (Wheatstone-brygga)då kanske det i själva verket är utströmmen som regleras så att spänningen blir den önskade. I det fallet skulle det inte spela någon roll att motorns elsystem får sin ström från motorbatteriet för generatorn behöver den strömmen bara initialt för sin fältlindning. Om det å andra sidan hela tiden ändå känner nivån i den krets den matas från och denna är sänkt vid laddning genom en diod och alltså kompenserar för spänningsfallet då skulle utspänningen före dioden ligga motsvarande högre. Härav min lilla fråga hur sker egentligen regleringen när det är maskinreglerat? Väntar med spänning på svar! Hasse S
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kanske kan bifogat schema vara till nytta. Startbatteriet är placerat nära motorn. Belysningsbatterierna kanske i förpiken. Ledning S09 har endast area 6 vilket ger ett nyttigt spänningsfall som minskar risken för överladdning av startbatteriet. /Dick
Bifogade filer
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Ledning S08 i schemat bifogat till "Batterierna på..." ovan behöver INTE vara så kort som möjligt om ledning S04 ansluts till BE pluspol. Däremot gäller detta om S04 alternativt ansluts till B1 på BSR 57. Då skall också arean på S08 ökas till 16. /Dick
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Lars-Göran Sandgren:

Och vad finns det att säga om borstlösa (permanentmagnetiserade) generatorer?. Fick dålig laddning på min MD11 för någon tid sedan, efter samma problem med en gammal bil tänkte jag att det var dags att byta kol... men hej vad jag bedrog mig...Det fick bli en ny generator. //LG
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Hans Svedberg:

Hej Dick, Nej Dick! Jag fick inte svar dels på om jag resonerar rätt när det gäller parallellkopplade batterier, dels hur en modern IC-bestyckad laddningsregulator som inte är batteriavkännande arbetar. Jag tror inte att det är en ON/OFF-reglering utan en mjukare som tycker jag borde fungera ung så här: Generatorn förser batterierna med ström för deras laddning (inte spänning). Hur stor strömstyrkan är är beroende på vilket motstånd batterierna uppvisar genom att de i varje läge visar upp en motspänning. Vilken strömstyrka generatorn kan ge begränsas av flera faktorer. Först och främst konstruktionen som är effektmässigt begränsad av värmeskäl genom att strömmen genom fältlindningen har ett max-värde, sedan av att B+ ut till 12 V systemet inte får skada utrustningar samt av att batterierna också har en begräning i att strömmen även där orsakar uppvärmning som kan leda till gasning. Den senare har tidigare med enkla mekaniska regulatorer klarats med en spänningsbegr på 13,8 V, vilken nu med modernare reglering och krav på effektivare laddning höjts till omkr 14,4 V. Så vitt jag förstår så betyder det här att det helt och hållet är det sammanlagda "motståndet" som batterierna uppvisar vid B+ som bestämmer generatorns laddningsström om vi bortser från de nämnda begränsningarna. Framför allt då naturligtvis den spänningsbegränsning som systemet och batterierna har. Vid den maskinstyrda regleringen så är vi därvid snabbt i det läge där vi inte kan förbättra laddningen och det spelar heller ingen roll för laddningen hur motorpanelen är inkopplad. Vi kan alltså inte ladda hårdare och det bör inte heller försämra laddningen till batteribanken förbrukare om vi laddar motorbatteriet med ett spänningssänkande motstånd. Rätt eller fel? Hasse S
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Seawolf:

Man bör betänka att batterier har olika 'lagom' laddspänning för olika temperaturer. Typiska vanliga batterier har: Temp. Absorptionsspänning DegC Volt 50 13.80 40 13.98 30 14.19 25 14.34 20 14.49 10 14.82 0 15.24 Om man alltså har två batterier i förpiken vid c:a 20 grader, och ett vid motorrummet vid c:a 50 grader, betyder det att det varma batteriet vid motorn skall ha c:a 0.7 volts lägre laddspänning än de kallare. Det är alltså bättre att medvetet satsa på en enda schottkydiod eller t.o.m en vanlig diod mot det varma batteriet. Om detta är startbatteri så kräver det praktiskt taget ingen laddning jämför med förbrukarbatterierna. Då det dessutom bara används för motorstart och inte till båten i övrigt, är det tveksamt om det behövs alls....om man sätter ett underspänningsskydd....tjat, tjat...och då slipper man dessutom bekymren med olika behov av laddspänning. www.batteknik.se
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Hasse Svedberg:

Det är så jag resonerat. Eftersom jag har min gamla diodbrygga kvar så tänkte jag låta laddningsströmmen till "kalla" förbrukarna gå direkt igenom och strömmen till startbatteriet gå via diod. Jag har t.o.m. tänkt parallellkoppla de två dioderna vilket inte ändrar förlusten men minskar risken för det allvarligaste felet på den grenen. (För att vid behov kunna höja spänningen kommer jag att kunna överbrygga dioderna med en brytare.) Min gamla förutsättning gäller att motorns elsystem är kopplat till startbatt och att generatorn är "maskinreglerad". Vad händer om laddningen bryts till startbatt om det blir avbrott vid (bägge) dioderna? (i ett elschema för generatorypen står det: "if battery isolators are fitted they must be closed when engine is stated and running. They must not be opeated when engine is running as this will damage the alternator.) Under förutsättning att startbatteriet fungerar så borde det inte vara någon risk att dess laddning bryts? Hur kommer laddningen av förbrukningsbatt att ändras om man ändrar från alla parallella till diodvarianten ovan? Det var mina enkla frågor uttyckta på ett annat sätt. Hasse S
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Stefan K :

Hej, Fredrik! För att återgå till ursprungsfrågan om en 35A generator är "för slö"; Det är väldigt bra att sätta dit extra förbrukningsbatterier. Det gör att laddningsströmmen hålls uppe under längre tid, vilket gör att du "får in fler Ah" i batteribanken. En för liten batteribank innebär att strömmen sjunker snabbt i och med att batterispänningen snabbt ökar och då spelar det ingen roll hur stor generator du har. (Alltså mycket bättre investering i ett extra förbrukningsbatteri än att byta till större generator) Se också till att; - Ledningsareor är tillräckliga, anslutningar/pressningar är O.K. - Även (-) sidan på generatorn (=stommen) är ansluten med en ledning till batteri (-). - Det finns en batteriseparator (mekaniskt relä) som styrs av D+ (61) som är dimensionerad minst 50A. T.ex. Skyllermarks har färdiga reläsatser. Förbrukningsbatterierna bör vara i samma goda kondition. Blanda inte gel-batterier och vanliga "våta" i och med att geltyp har en lägre gasningsspänning(skiljer c:a 0,2-0,3V). Yttreligare tips; - Se över generatorn. Det är inte ovanligt att statorns inre el-anslutningar har skruvade kabeskor som t.ex. på Volvo-P/Paris-Rhone generatorer. På min tidigare VP-MD5 (35A generator) satt alla skruvarna lösa.. - Tänk på att hög motorrumstemparatur också påverkar generatorns prestanda negativt. För att inte tala om motorns livslängd o effekt. Inluft temp bör ligga på max 40 o inte överstiga 45 grader. Bra inluft o "kontinuerligt forcerad" frånluftventilation med fläkt underlättar för både motor o generator/laddning. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 01:24

Seawolf:

En typ av underspänningsskydd som passar för batterilösningen med gemensam batteribank ombord är 'Battery Brain'. Den finns nu i utförande med en extra ingång för en 12V+ signal som blockerar utlösningen. www.batteknik.se har den. Om detta kopplas till t.ex. 'tändningen påslagen' för motorn i båten, garanteras att underspänningsskyddet inte kan lösa ut om man kör motorn medan man kör med ankarspel eller bogpropeller om man har som regel att alltid ha motorn igång då man manövrerar dessa, även vid rätt tomma batterier.