Curt Norstedt:
Det väl kända fenomenet att akterskeppet dras åt babord vid gång framåt med vänstergängad propeller och kastar åt styrbord när båten backas, förklaras i alla båtböcker med skovelhjulseffekten - eftersom vattentrycket är större på de undre bladen än på de övre som befinner sig närmare ytan får de undre bladen bättre grepp i vattnet än de övre. Förklaringen är uppenbarligen felaktig eftersom vatten är inkompressibelt - de övre bladen har således samma grepp vattnet som de undre. En kanske rimligare förklaring skulle kunna vara att propellerströmmen inte bara är riktad i axiell riktning utan att en del vatten också kastas ut tangentiellt i rotationsriktning. Båtbotten kommer i så fall att träffas av en osymmetrisk vattenströmning vars effekt blir mycket påtaglig om sektionen är Y-formad. I verkligheten tycks detta också vara fallet eftersom moderna plattbottnade båtar påverkas mycket mindre än dem med traditionell vinglasformad sektion. Eller hur hänger det ihop? Svaret kanske också kan ge en öppning till att förklara varför långkölade båtar med Y-formad sektion endast med möda och finurlighet kan backas på ett kontrollerat sätt medan plattbottnade båtar kan styras hur lätt som helst på backen. Curtn
- Logga in för att skriva kommentarer
- 4398 visningar