Björn J.:
På min 27" motorbåt tänkte jag ersätta fyra traditionella lanternor, sb, bb, topp och akter med en kombinerad sb/bb och en rundlysande ungefär 100 cm ovanför. Detta mest av utrymmesbrist då nuvarande sb och bb lantärnor sitter i vägen vid passage på skarndäck, och akterlantärnan skuggar en solcellspanel. Att jag sedan sparar en del ström är ju bara en bonus. Men hur är den allmänna uppfattningen bland SXK:are, är det "navigatoriskt korrekt" i inre svenska vatten att förenkla på detta sätt? Jag ser att man ofta gör så på nya båtar av ungefär samma storlek. Jag hade tänkt att använda sådana lantärnor som är avsedda för båtar på max 20 meter, beroende på att jag har den stoleken innan och fästen är apassade för den typen (det skulle dessutom se löjligt ut med mindre lantärnor). Tja, jag byter ju då ut topplantärnan mot en röd/grön komb. sb/bb där den siter längst ned på en signalmast, och i toppen på samma mast finns redan ett fäste för en rundlysande ankarlantärna... Vågar jag då komma in i hamn med denna lantärnföring eller blir jag mobbad av personer som vet hur korrekt skeppsljus skall föras? Lysdioder bryr jag mig inte om, då jag vanligvis har gott om ström ombord, särskillt när motorn är i gång.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 75 visningar