Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lanternor (igen)

Björn J.:

På min 27" motorbåt tänkte jag ersätta fyra traditionella lanternor, sb, bb, topp och akter med en kombinerad sb/bb och en rundlysande ungefär 100 cm ovanför. Detta mest av utrymmesbrist då nuvarande sb och bb lantärnor sitter i vägen vid passage på skarndäck, och akterlantärnan skuggar en solcellspanel. Att jag sedan sparar en del ström är ju bara en bonus. Men hur är den allmänna uppfattningen bland SXK:are, är det "navigatoriskt korrekt" i inre svenska vatten att förenkla på detta sätt? Jag ser att man ofta gör så på nya båtar av ungefär samma storlek. Jag hade tänkt att använda sådana lantärnor som är avsedda för båtar på max 20 meter, beroende på att jag har den stoleken innan och fästen är apassade för den typen (det skulle dessutom se löjligt ut med mindre lantärnor). Tja, jag byter ju då ut topplantärnan mot en röd/grön komb. sb/bb där den siter längst ned på en signalmast, och i toppen på samma mast finns redan ett fäste för en rundlysande ankarlantärna... Vågar jag då komma in i hamn med denna lantärnföring eller blir jag mobbad av personer som vet hur korrekt skeppsljus skall föras? Lysdioder bryr jag mig inte om, då jag vanligvis har gott om ström ombord, särskillt när motorn är i gång.

l Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:14

l Petersson:

Motorbåt under 12 m längd får i stället för topp o akterlanterna föra en vit runtlysande lanterna, samt skall föra sidolanternor.På fartyg under 20m längd får en sammansatt sidolanterna användas i st för separata sidolanternor. Topplanterna skall vara monterad minst 1 m över sammansatt sidolanterna ( i svenskt inre vatten får topplanternan föras lägre dock minst en halv meter över sidoljusen)
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Korrekta lanternor och lanternplaceringar är av vikt för sjösäkerheten i mörker eller dimma. Så viktigt att all världens sjöfartsnationer har kostat på en utarbetning av gemensamma, internationella Sjötrafikföreskrifter. Så viktigt att svenska Sjötrafikförordningen anger i 5:te kapitlet att den som bryter mot dessa föreskrifter beträffande ljus och signal skall straffas med böter. Den svenska utgåvan av föreskrifterna finns i Sjöfartsverkets häfte "Sjötrafikföreskrifter m. m." Detta häfte säljs för c:a 58 kronor på samma ställen som säljer sjökort. Innan båten ombyggs är det idé att studera häftet så att fel, liknande de fel båtbyggare presenterat på båtmässor och sedan sänt ut på marknaden, inte blir upprepade. Exempel på iakttagna, vanliga lanternfel presenteras i rapporter från SXK på adress: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation + "Skymda lanternor studerade" + "Lurande lanternor". En bild från den senare rapporten finns som bilaga i detta svar. För den som inte läst föreskrifterna kan påpekas att inom lanternors föreskrivna lysvinkelområden är kravet att de skall vara oskymda. I svaret ovan från 2008-09-16 omnämns ett undantag för "svenskt inre vatten". Innan man bygger in ett sådant undantag i båten bör man fundera om båten under sin livslängd alltid skall drivas endast i detta vatten efter solnedgången. Delar av svenska kusten saknar dessutom "inre vatten". Denna gräns visas i sjökorten med symbol N42 enligt Sjöfartsverkets häfte "Kort 1", som en linje med triangelformade spetsar. En annan nackdel är att om två lanternor med ett avstånd av endast 0,5 meter betraktas på 0,5 sjömils avstånd uppfattar det mänskliga ögat dem som en enda ljuspunkt som alltså tolkas som något annat än vad det är.
Bifogade filer
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:14

Björn J.:

Jag har ju studerat kanske inte allt men iallafall det som skrivits på denna webplats om de kulörta lytor vi kallar för lantärnor... I nuläget för jag inget vidare lantärnor då fendertar på förpulpit, VHF-antenn, flagga och en massa andra saker i bland skuggar lanternornas olikfärgade sken. Jag tror själv att jag gör en vinst i min egen sjösäkerhet genom att föra mina lantärnor högt och sammansatt, dessutom slipper jag slå i smalbenen i de nuvarande vid passage på skarndäck. Det händer väl att min båt får gå till Läsö eller Skagen, på yttre vatten, men detta sker bara i dagsljus. Originalfästena kommer att sitta kvar, så en tillbakaombyggnad kan bli möjlig. Men jag läser mellan raderna litet vad Ernst skriver... Studerade en nybyggd Rhea, en praktisk och i mitt tycke välbyggd båt på 8,5 meter. Men lantärnorna var just "kulörta små lyktor" som kanske bättre hade pltasat som julgransdekoration eller som stämningshöjare på en ordinär pizzeria... Minsta sorten fastskruvade mid mastfoten, med en topplantärna kanske bara 50 cm ovanför sb och bb lantärnorna. Det kanske satt små 5 wattslampor i dem också, som knappt märktes i kvällningen. Jag har kontrollampor i både min bil och båt som lyser starkare.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Din tänkta lanterninstallation blir "navigatoriskt korrekt" under förutsättning att du använder lanternor med certifikat. Vägen till Danmark går över internationellt vatten och dagsljusargumentet är inte hållbart då du aldrig kan garantera att du inte utsätts för situationer där du måste tända navigationsljusen. Snåla inte på antalet armaturer för som du säger är strömförbrukningen inget problem. Men belysningen blir något driftsäkrare med tre (fyra) lampor än med två. Om din kombilanterna skulle slockna kan du uppfattas som en rodd-,segel- eller motorbåt under 7 m och om toppljuset slocknar signalerar du att du seglar, samtidigt som du inte visar något ljus bakåt. Vidare bör du se till att lanternorna är avskärmade ner mot däck så att du inte blir bländad/försämrar ditt mörkerseende. Gott sjömanskap är bl.a. att planera även för det oförutsedda.