Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Kuggar på foldingpropeller

Lars Bengtsson:

Hej! Någon som har haft dåliga kuggar på sin foldingpropeller och provat att ta bort dem? Borde väl rimligtvis inte spela någon roll om de är kvar eller inte?? Mvh Bengt

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Stefan:

Hej, propellerbladen är relativt tunga och tar man bort "kopplingen" så kommer ena bladet att bli hängande neråt och ligga o bromsa båten i lågfart (beroende på hur propellerns läge). Kopplingen via kuggarna gör att bladen blir viktmässigt utbalanserade oavsett läge. Om det spelar roll beror säkert på vad man tycker om att bli omseglad av en likadan båt. //stefan k
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Kent:

Jag seglade min båt i flera sommrar med bortslipade kuggar. Kuggarna var så slitna att det hände att de kom i fel läge vilket resulterade att det ena bladet inte fälldes fullt ut. Då blev det en faslig obalans och det gick inte att köra båten. Det var till att slå back o fram ett antal gånger för att få bladen i rätt possition igen. Alternativet till ny propeller var att slipa bort kuggorna. Att det nedhängande bladet skulle bromsa är nog en mera teoretisk faktor än praktisk. Jag märkte ingen skillnad och varför ska kappseglingshysterin alltid råda på sjön? Numera har jag en fast 3-bladig propeller... Den bromsar mera, men i gengäld så har jag en propeller som drar betydligt bättre och effekten vid back o bromsmanöver är översvallande. Jag har inte mer bråttom än så och njuter av min färd över vattnet.
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Henrik:

Men, hallå... Båtar som seglar bra och med ordning på bottenfinishen, bra form på seglen, o inte massa saker som bromsar ger en helt annan seglingsupplevelse än att segla runt med fasta 3-bladiga propellrar eller andra farthämmande faktorer. Det handlar inte ett dugg om att ha "bråttom på sjön" vilket tyvärr många helt missförstår. "Kappseglingshysteri" vet jag inte riktigt vad det är. Kappseglingsfälten är i stort sett halverade sedan 10 år bakåt. Och det är faktiskt så att de allra flesta seglare aldrig kappseglar. Detta faktum hindrar dock inte vanligt folk att vilja känna tillfredsställelese över en båt i gott trim vilket ger en obeskrivlig seglingskänsla. Att segla med fasta 3 bladiga motorbåtspropellrar eller inte bry sig om att man tappar ½ knop eller 5-10 grader på kryssen är upp till var o en. Det kan absolut vara mysigt att starta dieseln, sätta på kaffe o ta en cigg istället för att kryssa. Helt O.K. det beror på vad man är ute efter. Men de som tror att vi andra som gillar bra fart&höjd på kryssen eller spinnakerslör i 10 knop, skulle ha mer "bråttom" än sig själv har nog missförstått detta med segling helt. Se´n spelar det ingen roll om man sitter i en Neppare, Viggen eller en X-99. Trevlig Seglingssommar //Henke
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Kent:

Missförstå mig rätt. Det var mera ett uttryck än djupt alvarligt menat. Visst föredrar jag också att på kryssen gå så högt som möjligt och en snabb slör är väl härlig, även om jag inte kanske kommer upp i 10 knop, inte ens om jag behållit min folding. Men jag ville ändå belysa att segling kan vara en avkopplande sysselsättning och en obeskrivligt härlig upplevelse även om det inte går så fort. Allt för ofta talas det om båtars fartgivande linjer etc. och lystal m.m. vilket jag uppfattar som ett fokuserande på att båten ska seglas så fort som möjligt. Vid tester i fackpress så jämförs båtar med varandra där farten är en av de viktigaste ingredienserna. Det är sådant som jag menar med "kappseglingshysteri". Stefan, som skriver i det första inlagda svaret här ovan, hänvisar i sin sista mening att "Om det spelar roll beror säkert på vad man tycker om att bli omseglad av en likadan båt." Även där är det tävlingsmomentet som styr. Detta kom nu vid sidan av ämnet om effekten av att slipa bort kuggarna på foldingpropellern. Det är så många olika faktorer som påverkar båtens fart och jag vidhåller min teori att ett nedhängande propellerblad mera är en teoretiskt bromsande faktor än en praktisk. Om propellern skulle ställa sig i horisontellt läge så skulle det innebära att bladen ställer sig bakåt vid fart genom vattnet och ingen bromsverkan skulle uppstå. Man skulle ju då uppleva att båten går olika fort vilket jag aldrig märkte av på min båt. Men det kanske beror på att jag aldrig strävat efter att pressa ut varenda 10-dels knop ur båten. Jag vill klargöra att jag inte lägger någon skugga över de som vill ha "bråttom" :-) på sjön. Jag vinkar åt alla även de som susar förbi min långsamma koloss.... Ha det gott på sjön i sommar allesamman. Jag hoppas ni vinkar tillbaka till mig. Seglarhälsningar /Kent
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran:

Så länge du inte har en odämpad V-8:a o susar förbi 5 meter från mitt fribord i 35 knop (inte helt ovanligt i Sthlms-trakten). Har bara en liten fundering. Om nu teknikerna haft en massa bekymmer och produktion måste sätta upp prop i giggar för att skapa dessa kuggar. Behövs de inte? Är vi lurade? Är verkligen en massa smarta seglare helt lurade under de 20-30 år som dessa prop funnits? Med vänliga hälsningar Göran PS. Skulle aldrig klara av att veta att ett blad hänger ned o bromsar framfarten! :-)
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

kent:

Visst bromsar det, i teorin, men väldigt lite i praktiken. Vid fart genom vattnet så lyfts ju bladet. det hänger ju löst. Den bromseffekten är försumbar om man inte kappseglar och vill pressa ut varenda 10-dels knop, vilket vi har diskuterat oven. Men som ett alternativ till att köpa en ny propeller så går det utmärkt att slipa ner kuggorna och propellern fungerar ändå. Man slipar inte några kuggor på en ny propp utan det är ju när kuggorna är slitna och ställer till beskymmer, men det antar jag att alla förstår utan att det behöver sägas. Om sedan teknikerna haft bskymmer är en annan sak. Jag har en bekant som roade sig med att plocka ur delar ur en radio för att se hur mycket som gick att ta bort utan att radion tystnade, det blev en hel del, men inte säger man att delarna är onödiga ändå. Samma sak med kuggorna. Segla lugnt /K
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran:

Ett hängande propellerblad bromsar exakt lika mycket i praktiken som i teorin annars har räkne-nissarna inte räknat rätt o får gå hem o räkna om! Praktiken är/har ALLTID rätt. Vi som kappseglar med folding "ställer" naturligtvis propellern alltid i "rätt" läge innan start då den annars bromsar åtskilliga 10-delar. Att minska motståndet är ju liksom själva grejen med att någon hittade på folding-props! Min fundering kvarstår. Varför behövs kuggarna när propellern är ny. Kent förklarar att de behövs när propellern är ny men onödiga när den uppnått en viss ålder?!? Göran
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Kent:

Jag har tydligen svårt att få fram mitt budskap eller så vill man inte förstå vad jag skriver. Jag har inte hävdat att kuggarna behövs om propellern är ny men inte om den är gammal. Jag skriver att "i stället för att köpa en ny, när kuggarna är utslitna och kommer i fel läge, som min gjorde, kan man slipa ner dem". Den lilla fartminskningen som det nedhängande bladet orsakar spelade för mig ingen roll eftersom den inte var mätbar. Det är det jag menar med praktisk vs teoretisk bromsning. Självklart bromsar det i praktiken men är så lite att det inte märks eller har betydelse. Det är här min åsikt om kappseglande kommer in. Spelar det någon roll om min båt seglar någon 10-dels (eller kanske handlar det om några 100-dels?) knop långsammare, om jag inte märker av det? Det är ju bara vetskapen om att det hänger något där som är till förtret. Lugn o skön segling önskar jag alla
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Stefan:

Hej, en fast 3-bladig propeller som Kent tydligen har ger ev. ett "drag" runt 100 N vilket är en hel del bromsverkan. Det bromsar självklart något mindre om man låter propellern "snurra med", framförallt om man har ett S-drev där den korta axeln är lättgående & kullagrad. Det finns lite värden på Flex-o-Folds hemsida med tester från bl.a. Berlins Universitet (www.flexofold.dk). C:a 100 N broms torde innebära åtskilliga 10-dels knop beroende på båtfart. Kanske upp till ½ knop. C:a 1/10 knop lägre fart blir på c:a 6 tim segling (c:a 30M), över 1 km sträcka. En halv knop blir då en ½ landmil. Att komma "1 km efter i mål" orsakat av enbart propellern brukar i kappseglingssammanhang vara lika med "helt avhängd", när det ofta handlar om "målfoto". Nu spelar detta med farten ingen roll för en del vilket förståss är upp till var o en. För andra blir det lika otänkbart att kunna njuta av en "ostämd gitarr" som att segla med fasta propellrar eller blad som "hänger ned" med bortslipade kuggar. När det gäller propellerkuggarna så antar jag propellerkonstruktörer har gjort detta så att man får en optimalt bra funktion vid segling och att bladen sedan blir "låsta" i varandra trots en viss axellutning. Vad vore segling utan "tekniken"? //Stefan
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Kent:

i det han säger. Nu var ju inte problemet hur mycket en fast 3-bladig propeller bromsar, utan vilken effekt en foldingpropeller med bortslipade kuggar har. Att min fasta propeller bromsar är det väl ingen som betvivlar. Om det är 100 N kan jag inte avgöra. Eftersom det inte är möjligt att byta propeller "i farten" och jämföra med en folding under ett och samma tillfälle för att få en 100%-ig rättvisa. Därför kan jag inte heller uppskatta hur mycket den bromsar. Vinsten i att min 3-bladiga propeller har bättre "kraft" och drar bättre än den 2-bladiga foldingen, gör att jag kan acceptera den ringa bromseffekten. För att inte tala om vad jag får på back och vid uppbromsning i hamn m.m. Hur många N drar en folding på back när den endast fäller ut till ca hälften? Stefan skriver i sitt första inlägg att "det nedhängande bladet kommer att ligga o bromsa båten i lågfart". Hur mycket bromsar det då i högre fart? Om bromseffekten minskar ju högre farten är så blir ju problemet inte större med farten i alla fall. Jag har kvar min gamla slitna folding så jag kanske ska försöka göra ett fäste och praktiskt göra ett test och se hur mycket farten minskar om jag sänker ner den i vattnet under segling. Segla lugnt, /K
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Stefan:

Hej, det finns säkert inga oberoende testvärden för "trasiga foldingpropellrar"(=bortagna kuggar)men det är ändå rätt intressant ändå att titta Berlins Universitet och Cruising Words´test på Flex-o-Folds hemsida; http://www.flexofold.dk/Test_Results.php En fast propeller som "snurrar med" på ett S-drev bromsar nästan 100N(c:a 10kg) i deras test. Om man låser motsvarande fasta propeller så bromsar det c:a 400N (c:a 40 kg). Detta måste vara i klass med ett mindre drivankare. Det finns faktiskt sedan länge propellrar som saknar kuggar som standard. 15 hk OMC-Saildrive-Zephyr, 2-takt heter motorn. Propellern är tillverkad i tunn rostfri plåt där bladen "nästan saknar egenvikt". Backförmågan är mycket blygsam. De bladen ska vikas in av fartvattnet redan vid någon knop enligt gamla broschyrer. T.ex. Volvo:s gamla "järnbladsfolding" behöver rejält vattentryck för att helt vika in ett tungt löst hängande järnblad. När det gäller Volvo:s gamla foldingprop med järnblad så blir det alltid bättre när man byter till vilken nyare propeller som helst. Oavsett 2,3 eller 4 blad, oavsett på fram eller back. Den med järnblad är en riktigt uselt utformad propeller(framförallt på back). De flesta är också trasiga/sönderrostade i kuggarna efter kanske 20-30 år år. Skippa dom riktigt dåliga med järnblad! Vänliga hälsningar //stefan
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Kent:

Ja, jag tänkte nu inte sänka ner hela propellern, utan bara ett av bladen från min modifierade propeller, eftersom det bara är ett blad i taget som kan hänga ner. Såg att jag inte hade skrivit det i mitt senaste inlägg. Notera att jag skriver "modifierad" eftersom propellern inte längre är trasig utan fungerar precis som den ska vid motordrift, vilket inte var fallet före modifieringen. Det skulle vara intressant att höra vad Lars Bengtsson, som initierade denna fråga om att slipa bort kuggarna, tycker. Har Lars fått något "kött på benen" och vad tänker du göra med din propeller? /K