Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Eftermontering av sötvattenskylning på MerCruiser - erfarenheter, råd någon?

Hej

Har köpt en DC med en Mercruiser V8 5,7 AlphaOne från 1995. Motorn är i mycket fint skick och har gått i sötvatten nästan hela tiden. 2013 gick den i Öresund och 2014 gick den 20 timmar i Göteborgs Södra skärgård.

Tänkte eftermontera en sötvattenskylning till våren, helst ett helsystem (inkluderande limpor etc.). Med det vill jag åstadkomma längre livslängd, bättre temperaturförhållanden samt att slippa slabbet med att tappa av vatten från  motorn på hösten.

Försäljare av dessa ombyggnadssatser säger att jag gör detta på c:a 3-8 timmar. Av beskrivningar att döma torde det inte vara alltför svårt. Utrymmet runt motorn är mycket bra, man kan sitta bredvid motorn.

Jag är hyffsat händig, men "oroar" mig lite för att gummislangar kan sitta väldigt hårt fast.

Är det någon som har några erfarenheter av detta? Satser som man skall undvika resp. rekommenderas. Försäljare som skall undvikas resp. varit bra att ha att göra med?

 

Tacksam för synpunkter

Georg M

PS
Hur bifogar jag bilder till denna text?
DS

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-11 - 16:05

Även om en motor gått i sötvatten är den troligen ganska rostig i kylkanalerna efter såpass många år, eftersom motorn mestadels är gjord för bilar där man har glykol med rostskyddsmedel till skillnad från när den används med sjövattenkylning.

Därför är det vanligt att man misslyckas med att få tillräcklig kylning med eftermontering av sötvattenkylsystem på gamla motorer, om man inte samtidigt gör en mycket seriös rensning av motorblock, topplock etc. från rost och beläggningar.En sådan rensning kräver att man demonterar motorn, och tar den till någon specailverkstad som har speciella spolmaskiner typ "bläckfisk" som ansluts till alla öppningar och demonterade frostpluggar och där man kan köra runt het vätska med sandslurry. 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:27

Har du några ideer på vad man kan göra för att förbättra temperaturförhållandena i motorn, öka livslängde samt slippa tömma blocket från vatten på hösten?. Dessutom brukar "de" (=de som konserverar för vintern) köra runt glykolblandning. Allt blir ju en massa slabb. Hade hoppats komma ifrån detta.

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:27

Magnus (och andra)

Jag har läst dina kommentarer men även andras synpunkter på andra ställen i detta forum. Alla talar of att den nu befintlig rosten gör att man får dålig kylning efter man monterat sötvattenkylningt.

Men, då ställer ja mig frågan: varför får man en sämre kylning efter man gjort en sötvattenskylningskonvertering (30 bokstäver!) jämfört med att man inte gjort en konvertering? Man har väkl samma rostproblem i båda fallen?
Skulle ett filter i sötvattenskretsen förbättra situationen?

//Georg (ursprunglige frågeställaren)

 

 

 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-11 - 16:05

När man kör en motor med sjövattenkylning är kylvattnet i sverige i princip alltid kallare än 25 grader.

När man har monterar sötvattenkylning kommer oftast kylt sötvatten från värmeväxlaren att ligga på några tiotals grader högre temperatur. Så länge motorn är ren och fin=nygjord invändigt blir värmeöverföringen tillräcklig ändå. Men med rost så kan man få sämre överföring, och ibland så att vissa ställen ger lokal kokning, vilket i sin tur försämrar lokalkylning.

Oavsett förklaringens detaljer -  erfarenheterna samlat är att det lätt blir problem om man inte rensar ur alla kanaler från rost vid konverteringen. Och jo, jag har fått det att funka på en gammal saltvattenmotor mha. maxrengöring. Kompisen med exakt likadan lika gammal motor  som anlitade firma som inte rensade minutiöst utan ofullständigare - hans funkade inte och fick återgå till saltvattenkylning.

 

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:27

Tack för kommentarerna. Det blir sannolikt ingen eftemontering.

//Georg

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:27
Lite sen kommentar för detta men ändå nödvändig. Du har garanterat inga rostangrepp om motorn gått i sötvatten. Hade själv en Mercruiser 7,4 från 1987. Sålde båten i år. Limpor original och lika fina som nya då jag kollade. Gjutjärn är rostrött och rostar i princip inte alls i sötvatten. De kan bli hur gamla som helst i det avseendet. PM du bara ska köra i sötvatten är det helt bortkastade pengar att installera sötvattenkylning. Min förra båt var en snipa med motor från 50-talet. Originalmotor Solo satt i. Denna var lite rostig där färg lossnat men absolut inget i kanalerna.