Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Vinterförvaring i sjön

Jan-Henrik Norden:

Hej! Jag undrar om det är någon som har tips och råd när det gäller att låta båten (i mitt fall en segelbåt med inombordsmotor) ligga kvar i sjön under vintern. Jag har båten i Stockholm. Tacksam för svar. Vänliga hälsningar. Jan-Henrik Norden

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Skulle först o främst kolla vad som gäller beträffande försäkringen om t.ex. en frysning i en borgenoföring/rör/slang och medföljande läckage skulle innebära att båten skulle sjunka. Sådant kan upenbarligen inträffa. Stefan K
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:41

Magnus:

Det har skrivits mycket om detta här. Använd sökfunktionen med sökord som: fryser vinter isfritt mm
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Jonas Ekblad har skrivit en 6-sidig artikel i PX nr 9 2002: "Båten i sjön året runt faror och fördelar". Den är redan på väg till Jan-Henrik med snigelpost. Övriga medlemmar kan beställa den på hemsidan, klicka på tidningen. Kryssarhälsningar, Björn
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Här är min beskrivning av hur jag gör... http://www.tootiki.se/Tips/Vinter Mvh. / Thomas.
björn åkesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:41

björn åkesson:

häng en dränkbar länspump under båten som pumpar upp det varma vattnet mot skrovet (isftitt runt båten)
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:41

Magnus:

Förra vintern höll isen på att dra ner en utombordsbåt som blivit fast i isen. För att få loss den anskaffade vi en liten kompressor Biltema 15195 som skall klara kontinuerlig drift. Luften leddes via en slang till ett långt kopparrör som bankades platt i ytteränden, och ett antal 1mm hål borrades med c:a 100 mm avstånd i röret. Via ett hål i isen (70cm tjock!) stacks röret ner under båten utmed botten. Efter mindre än en vecka hade bubblandet av bottenvatten smält isen runt båten och frigjort utombordarens skädda etc. som var det som satt fast i isen. (Isen växte till ovanifrån av snö, varpå stöp intill skrovet sögs in i snön, vilket totalt gjorde att fören flöt upp och aktern trycktes ner.) Kompressorn drar bara 70W medan en dränkbar pump drar c:a 700W utan att göra mycket större nytta. Dessutom kan man genom läng på kopparröret och fördelningen av 1mm-hålen styra var man vill ha mest vattenomsättning.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:41

Lars:

På 80-talet var det en del som körde med luftbubblor också. Man la ut en slang med hål på havsbotten runt båten. Sedan pumpade man ner luft. När luften bubblade upp drog den med sig det varmare bottenvattnet och det var isfritt runt båtarna. Trodde detta var bortglömd teknik, men då är det någon som använder den än! Har själv tänkt testa det om jag har båten i denna eller nästa vinter.