Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 16:35
Ta bort lim

Erik:

Vi har hittat ett utmärkt material (hos Wallins textil i Karlstad) att klä skrovet med invändigt på vår Maxi 84. Problemet är bara att få bort det gamla materialet - ett slags teddymaterial limmat på skumgummi. När vi rivit bort tyg och skumgummi så återstår det 25 år gamla limmet. Det blir en kladdig massa som bara kanar runt och vi får inte bort det. Vi har försökt med aceton och Hempels färgborttagningsmedel (som fungerade utmärkt för att ta bort de blå stripsens limrester utanpå båten). Finns det någon som känner till en bra metod för att få bort gammalt kontaktlim?

Thomas Michélsen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:00

Thomas Michélsen:

närmaste färghandel har säkert flera alternativ. själv tog jag i höstas bort en massa äckligt kladdigt gammalt kontaktlim med (jag tror det hette) Limtvätt - standardprodukt från jag tror Alcro. för egen del föredrar jag att lösa - tvätta bort - limmet och därmed behålla underlaget i originalskick.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:00

Pelle:

Själv har jag använt både vanlig thinner och en mer "human" variant, Thinner 600.. Fördelen med den senare är att den inte är fullt lika stark och inte riskerar att torka ut/förstöra vissa plastmaterial. Detta tog åtminstonde bort lim från gammal solfilm på bilrutor, diverse olika fläckar på skinnklädsel/inredning i bilar osv. Något som varken T-röd, lacknafta eller aceton rådde på.. Köpte själv hos en lokal färghandlare, tror det var fabrika Sikkenz eller nåt sånt.. /Pelle
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:00

Erik:

Tack för svaren! Jag har köpt en flaska limtvätt och provat på en liten yta. Det verkar fungera fint. Erik
Q (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:00

Q:

Prova med K-sprit (Kaburatorsprit)
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:00

Seawolf:

Jag har tagit bort sånt från skrovsidorna genom att använda en roterande fil (mini-bandslip) med halvgrovt papper. Risken är att man går igenom gelcoaten fläckvis, men eftersom ytan man får fram är helt ren kan man enkelt måla över med t.ex. topcoat. Annars är metoden tämligen problemfri och effektiv, och man behöver inte stå i trånga utrymmen med lösningsmedel och gnugga.