Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Ventilation

Lars:

Hur bör ventilationen ordnas i en batterilåda med fyra batterier på vardera 75 Ampere?

ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-11 - 17:54

ted:

Jag har i min båt, En batteribox med 4st 75 amps batterier. Boxen är ansluten till motorrummet som alltid har undertryck under gång ( motorn suger ut luft),och tilluft från kölens så att även om inte motorn är igång en naturligt ström av luft går från den kalla kölen ut genom motorrummets tilluftsrör.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-11 - 17:54

Lars:

Måste inte utloppet ligga högre än batterilådan för att undvika luftfickor? Min batterilåda ligger högre än motorrummet.

Finns det några krav eller rekommendationer om dimensioner på frånlufts- resp. tilluftsledningar?

/Lars
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-11 - 17:54

Hans Svedberg:

Tro inte att ni helt kan förutse hur luften cirkulerar i motorrummet. Vad tror ni händer om det blåser lagom hårt in mot tilluftsledningen. Cirkulationen kan efter omständigheterna ha vilken riktning som helst. Vad händer t ex om det är 15° i vattnet och 10° i luften vilket inte alls är ovanligt?
Vad säger försäkringsbolaget vid en skadereglering om bestämmelse/rekommendation finns att batterier inte får vara monterade i motorrum? Hos vem ligger bevisbördan vad gäller att skadan inte uppstod pga monteringsstället.

Explosionsrisken pga vätgas är för övrigt inte enda anledning till att motorrummet är olämpligt. Temperaturmiljen är absolut den sämsta där i en båt, vilket direkt påverkar laddningen negativt, och vibrationsmiljön är också sämst där, vilket sänker livslängden och kan orsaka inre kortslutning med explosion som följd.

Man brukar populärt säga att en kaffekopp bensin tillsammans med en normalstor fritidsbåts luftvolym motsvarar i sprängkraft 1 kg dynamit. Det man hört berättas om sprängkraften i en exploderande blyackumulator tyder på ungefär samma effekt.

Om man nu har disponibel plats vid motorn så torde det väl också gå att avskilja det utrymme batterierna står i. Cellavluftningen bör väl helst ske med slang till lämpligt ställe och som komplettering till en allmän ventilation för att hålla temperaturen nere.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-11 - 17:54

Lars:

"Cellavluftningen bör väl helst ske med slang till lämpligt ställe och som komplettering till en allmän ventilation för att hålla temperaturen nere."

Vad är lämpligt ställe och hur kan man vara säker på att den bildade gasen ventileras ut?

Vad menar du med "komplettering till en allmän ventilation för att hålla temperaturen nere"?

/Lars
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Enl SBU-krav/NBS så ska batterier med en sammanlagd kapacitet över 416Ah (12V-öppna blybatterier) ha ventilation ut i fria luften.

300Ah kan alltså ventileras ut med typ "akvarieslang" inne i båten. Marinbatterier ska vara försedda med ventilationsslang. Slangen skall dras uppåt och mynna ut på lämpligt "gnistfritt" ställe.

Det är inte lyckat att sätta batterier i ett varmt motorrum av kända skäl.

Det är inte heller lämpligt att dra in batteriventilationen till motorrummet.
När man laddar med landström eller med solpanel så är kanske motorn oftast avstängd och knallgas förs in i motorrummet. Vid en ev. överladdning så kan det bli mycket knallgas. Vad händer vid en uppstart av motorn om det finns knallgas i motorrummet?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-11 - 17:54

Seawolf:

Vätgasmolekylen är en liten livlig rackare som mycket ogärna vill stanna där den är, utan kämpar våldsamt att ge sig ut i stora världen.

Som en del kanske känner till så är det 'vibrationer' bland gasmolekylerna som orsakar att gasen ger ifrån sig ett tryck (som märks om man stänger in gasen, men som finns ändå). Trycket är alltså krockarna mot omgivningen från massan av molekylen via vibrationenrna)

Om man har en blandning med vätgas och luft som har samma tryck, så 'vibrerar' alltså vätgesmolekylerna fortare och längre än syret och kvävet, för de har mindre massa, för att trycket är samma.

(Ovanstående är en ungefärlig betraktelse!)

Innbörden är alltså att vätgas oerhört fort späder ut sig till hela den volym som finns runtom. Och varhelst den kan, sker det i huvudsak uppåt.

(Inom mitt jobb har vi understundom drivits till nära desperation när vi för syrafasta klenrör och kompressionskopplingar förökt spåra och eliminera läckor med såpvatten och viss inblandning av svart magi. Kvävgas=tätt, vätgas=läckor. Om det finns epitetet utbrytarkung för molekyler så är vätgas mästaren, helium är duktig amatör)

För att nu återkomma till batteriavluftningen, så skall man alltså se till att det finns hyggligt stora öppningar i omgivningen uppåt, så kommer vägasen att kasta sig ditåt väldigt fort.

Med fritidsbatterier som har vetilationsslang skall man alltså utnyttja detta så att man först och främst ser till att säkra dessa slangar så de inte enkelt lossnar från batteriet. Sen kan man lämpligen förlänga dem vid behov med att trä på en grövre slang utanpå den tunna, och dra dessa till ett ställe där det är fritt uppåt och helst utåt.

Annars finns det bra och viktig information att hämta om problemområdet här:

http://www.av.se/regler/afs/1988_04.pdf