Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Segla på skrovet!

Göran karlsson:

Hej jag har ett svårlösligt problem.När jag ligger på svaj med min Fortissimo som är en långkölad 33 fot segelbåt så seglar hon på skrovet. Ankaret (som är ett Delta ankare just nu)det spelar ingen roll igentligen vilket ankare jag har.vad jag förstår så är det tack vare att skrovsidorna är för höga så när vinden börjar ta i så uppstår ett sug på läsidan som gör att hon seglar iväg. Det är lite jobbigt och jag skulle gärna vilja ha lite tips.Man kan ju lägga ett ankare akterut som håller henne still men det är ju ingen bra lösning om vinden vänder och så ska man ta upp ett ankare extra och under tiden så sticker hon iväg.jag har också hört att man kan hissa ett segel på akterstaget för att upphäva efekten men jag vet inte hur stort det skulle vara.som sagt fler förslag motages.just nu har jag 50m multiplatelina med en 5m kätting.Men det har ingen betydelse för problemet tror jag? Göran FF 12

Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Uffe:

Hej Göran,
Hur beter sig båten då hon seglar på skrovet ?
Jag har aldrig hört talas om detta "fenomen".

Jag har problem att ligga på svaj med min Omega 30, då hon pendlar mellan att lägga styrbord och babord långsida emot vinden och liksom kryssar upp emot ankaret som då börjar dragga. Jag har hela tiden trott att det beror på för kort ankarlina alternativt att linan inte har löpt ut från förens spets utan löpt ut från ena knapen ca 50 cm akter om fören.

Ser fram emot ett värdefullt svar !

//Uffe
Henrik Johnsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Henrik Johnsson:

Hejsan

Problemet med att båten "seglar" när man svajankrar är ganska enkelt att lösa, när man nästan har släppt ut tillräckligt med ankarlina så fäster man en lina extra i ankarlinan. Denna lina lägger man fast på till exempel akterknapen. Sedan släpper man ut resten av ankarlinan och lägger fast i fören. Detta gör så båten alltid ligger på samma bog och "seglar" och inte svänger fram och tillbaks.

Lycka till

Henrik J
Göran K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Göran K:

Jo jag tror att det beror på att det fungerar som på ett segel! Om friborden är höga som det för det mesta är på nyare båtar!!Och när vinden trycker på så blir den ena sidan på båten lovartsida och den andar läsida precis som på ett segel när det är hissat. och då uppstår ett vackum på läsidan som drar båten framåt samtidigt som vinden trycker på på lovartsidan som får båten att segla som jag kallar det och när ankarlinan tar slut. dras båten över till nästa bog och fortsätter på den.och då lossar ankaret.Dom här tendenserna har inte båtar med lägre fribord.typ Allegro. göran
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

/// Patrik:

Jag bad min segelmakare sy ett enkelt ankarsegel i tunn mylar (=billigt) med något förstärkta horn, storlek ca 3 m2. Det är hissat flygande (inga pistolhakar att fästa i akterstaget = ännu billigare) med storfallet i fallhornet, en enkel hanfot i halshornet samt en framåtriktad tamp från skothornet som är fäst i nedre kickbeslaget. Detta ankarsegel sträcks sedan upp ordentligt. Seglandet fram och tillbaka vid svajankring har nästan eliminerats. Kostnad för detta ankarsegel var 1500 SEK. Vill man ha ett liknande i stormdacron kostar det runt 3000 - 4000 SEK, men jag ligger för svaj högst 10 nätter per säsong och försöker välja lugna nätter... Jag har en 36 fotare med en fenköl med kort korda.
Högt & fort /// Patrik
Göran K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Göran K:

Patrik! Verkar vara ett bra tips. Hur stort är ankarseglet? Har du några mått förutom m2? Är det högt och smalt eller är det brett.Det skulle kanske fungera på min Fortissimo också värt att testa!!
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

/// Patrik:

Det är ganska liksidigt, varje lik är knappt 2.5 meter om jag kommer ihåg rätt. Jag har underliket rätt så horisontellt och så att jag kan stå raklång i sittbrunnen utan att slå i huvudet. I och med att det är mylar som är lite förstärkt i hornen och varje lik så kan jag spänna upp den hårt och direkt då båten börjar segla åt ena hållet så blir det en motriktad kraft i seglet som trycker tillbaka båten. Jag glömde dock nämna i förra inlägget att halshornet är fäst med en hanfot till akterknaparna, men jag surrar även en tamp runt hela akterstagshanfoten för att få hela ankarseglet så långt akterut som möjligt. Pistolhakar i ett akterliket i ankarseglet skulle naturligtvis lösa det, men mitt akterstag "börjar" 5 meter upp, under det är det en utväxlad hanfot för att ge 32:1 utväxling på akterstaget.

Jag skulle ta ett kort på båten från sidan där du ser hela riggen och tejpa fast en tumstock i akterstaget och sedan börja rita på en utrpintad kopia för att få fram en tänkbar design inkl vinklar på "skotet" och eventuellt hanfot vid halshornet, sedan skulle jag gå till segelmakaren. Men de flesta segelmakare har ankarsegel på repertoaren, men då är det för långseglare och notoriska ankarliggare och är sydda i orange stormduksdacron och minst dubbelt så dyra.

Jag är mycket nöjd med min budgetversion.

Högt & fort /// Patrik
Göran k (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Göran k:

Ok! Då har jag lite att gå på! Man kanske skulle hitta en liten stormfock? kan kanske använda min egen jag ska ta en titt på den! Tyvär tog jag bort hakarna på det för några år sen för att kunna hissa det i Hoodprofilen vilket jag ångrar nu. hade varit bra att dom kvar kom jag på efetråt händer det något med profilen så kan jag ju inte hissa något på den och då vore det bra att ha kvar hakarn för att kunna fästa det på ett profisoriskt förstag.Ja efterklock kan bli!Men jag tror att det är för stort men vi får se.Tack för tippset.göran
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Ernst Blixt, sekreterare i BTN:

Det fanns en artikel i På Kryss: "Varför seglar båten när hon borde ligga".
Författare Wenander, Harald
Årgång 1996, Nummer 4, Sida 68.

Den kan beställas via www.sxk.se + länken Artikelregister.

Gäöran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Gäöran:

Ernst.Jag ska ska försöka hitta den artikeln.Den verkar vara som gjord för mig!Tack för hjälpen. Göran
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Seawolf:

Här är en bild på ankarsegel.

Just på denna bild är det satt lite lägre än vanligt, och vid sidan av sittbrunnen. Det ger en liten vinkel mot längsriktningen men det spelar ingen roll utan blir snare bättre, båten ligger stabilare då.

Med denna sättning kan ankarseglet dessutom ge solskydd de få gudabenådade dagar då vi värmesökande nordbor trots allt tycker att vi vill ha skugga.

  Klicka för bild eller dokument

Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Göran:

Tack för bilden nu ser jag bättre hur du har gjort.Jag funderar nu på att köpa kapellduk och sy själv ett segel.menar du att båten ligger stabilare när seglet är lägre eller att det sitter lite på sidan som på bilden?? Problemmet är att jag skulle vilja ha pistolhakar men det kan jag nog få tag på.Det ska nog inte vara något problem.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

/// Patrik:

Härligt Seawolf, vips hittade jag ett användningsområde till mitt ankarsegel. Dock är det i halvgenomskinlig mylar men lite solljus borde det kunna hindra.
Göran, jag har en kamrat som sytt sitt ankarsegel i kapellduk och det var hans segelmakare som gjorde det och han har pistolhakar i sitt.
Högt & fort /// Patrik
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Seawolf:

Genom att sätta ankarseglet nere vid däck vid sidan av sittbrunnen, så kommer dess yta att hamna längre akterut. Plus solskyddseffekten.

Det räcker med få pistolhakar i akterkant, jag använder ofta bara några överst, nedtill får seglet styrning i sidled ändå, för man har två 'skot' i båda nedre halsarna, som man sätter lite isär i sidled.

Visserligen kommer då ankarseglet att rikta fören an aning snett mot vinden, men det är minst lika effektivt, för båten vinglar minst 5-10 grader hit och dit i alla fall. (jämfört med 45 graders vinglande utan ankarsegel)


Bj (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Bj:

Varför göra en sak enkel när man kan krångla till det,
så här skriver Henrik längre upp:



"Hejsan

Problemet med att båten "seglar" när man svajankrar är ganska enkelt att lösa, när man nästan har släppt ut tillräckligt med ankarlina så fäster man en lina extra i ankarlinan. Denna lina lägger man fast på till exempel akterknapen. Sedan släpper man ut resten av ankarlinan och lägger fast i fören. Detta gör så båten alltid ligger på samma bog och "seglar" och inte svänger fram och tillbaks.

Lycka till

Henrik J"



Finns det nån som provat Henriks metod?
Fungerar den så är väl detta mycket enklare än att hålla på att laborera med ett extra segel även om man missar skuggeffekten.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Seawolf:

Jo, ja provade, för jag lurade också ut att det borde funka. Det gör det. Men för min båt funkar det stabilt först när båten på detta sätt läggs omkring 45 grader från vinden.

Detta innebär att det blir olämpligt när det också finns lite sjögång. Och krafterna på ankaret ökar rätt mycket.

Men för ett lunchuppehåll kan det vara bra så man slipper rigga ankarseglet då.

Vid övernattning väljer jag ankarsegel.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Hasse Svedberg:

Göran, ingen har kommenterat betr det du ssagt om ankare och lina! Men visst har det betydelse för problemet. Inte ankaret förstås men linan och kättingen.

Jag har själv 6 m kätting och multiplaitlina och pendlingarna är betydligt mindre än utan kätting. Under normala förhållanden ligger i princip kättinglängden på botten (utom vid vindbyar) och ju längre lina man har ute desto större och vidare blir segelturerna. Hanteringsmässigt skulle jag vilja ha 10 m kätting. På 3-4 m djup kommer båten då att ha kätting under fören och kommer inte att segla. Vid större djup och i hård vind skulle jag komplettera med en ankarvikt (15 kg skålad blyplätt är idealisk) nedsänkt till halva linan med lina och kastblock.

Sov lugnt!
Hasse S

Gunnar Hägg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:12

Gunnar Hägg:

Hej. Visst kan man fixa till ankringssegel att hänga upp i aktern. Men varför inte göra det lätt för sig och slänga ut ankaret från aktern i stället! Det brukar vi, i vår också långkölade Schelinkryssare (som för övrigt är till salut nu) göra. I alla fall i lugnare vikar. Med aktern mot vinden seglar inte båten ett smack. Något mer kluck kanske men det brukar inte hindra oss från att knoppa in. Det finns också en annan fördel med detta. Ökar vinden så märker man detta bättre genom kluckandet och andra ljud i skrov och rigg. Snabbare upp alltså för att kanske byta ankringsplats.
En tredje fördel med att ankra från aktern är att det är lättare att komma iväg, särskilt i trånga vikar. Upp med ankaret bara och upp med förseglet och båten rör sig åt rätt håll. Lätt som en plätt.

Gunnar Hägg