Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Rodkick

joakim:

Har funderingar på att köpa en rodkick. Till Seldéns rodkick kan man som tillval köpa en gasfjäder. Min fråga är. Kan man avstå? Utan någon fjädring blir ju rodkicken bara en stum pinne, eller finns någon annan fjädring inbyggd. Har någon erfarenhet av detta?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Stefan K:

Hej!
Visst kan man avstå. Rodkicken fungerar då som "utslagsbegränsare" nedåt så att bommen inte slår i däck när man släpper storfallet. Ersätter dirken.

Vill man att bommen också ska bli "viktlös" oavsett läge så ska man absolut köpa gasfjädern. Uppenbara fördelar vid segling i lättvind och vid revning. Har haft gasfjäder på mina båtar sedan 1982, utan några som helst problem. Min nuv. Contrast 33 har just en Selde´n GasSpring Kicker.

Stefan K. SXK-Sö

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Hans Svedberg:

Jag håller fullständigt med Stefan och kan dessutom lägga till en annan positiv sak. Har man som på Compis en skotpåle för storskotet med en fast skotpunkt så behöver man bara ge efter på storskotet för att vid ökande vind ändra skotvinkeln (Rodkicken reglerar twisten). Om man i lätt vind vill ha upp bommen i lovart kan man klara sig med en tamp till bomnocken. Krafterna är ju små då.

Jag har haft Benns Rodkick med gasfjäder i många år. Jämför gärna de två fabrikaten. Jag tror att Benns har beslag som passar även i Seldéns profiler. (För övrigt så har jag för mig att Rodkick är Benns namn och att Seldéns nu kallar sin utrustning Rodkicker.)

Hasse S
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Lars:

Jag är själv inne på att skaffa en rodkick, men där finns mycket på min önskelista så det har inte blivit ännu. Men även om jag har en rodkick så kan kicken inte ersätta dirkens funktion som reserv storfall. Därför bör man ha kvar dirken.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Hans Svedberg:

Bra tänkt det där med dirken som reserv för storfallet. Tyvärr har jag nog för dålig lina i min dirk för det ändamålet. Nu finns det ju även ganska tunna linor som kan klara jobbet.
I hamn har jag en "dirk" från akterstaget för parkering av bommen. Ett problem med ansatta dirkar är att det är oftast den linan som ger upphov till vibrationer och oljud.
Problemet med inte kopplad dirk som parkeras intill masten är att den kan nöta på eloxeringen. Det gäller mest vajerdirk, men nu finns det ju bra linor. En 8mm Dyneema har en brottgräns på 2000 kg.

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Stefan:

Hej! Det är ju jättebra om "dirken" dras i en riktig fallskiva i masttoppen. Då har den ju även bytt namn till "II:a Storfall". Sen att den bör vara i spectra istället för som oftast en tunn polyseterlina är nog också uppenbart.
Hans; Jag kanske missförstod? Att reglera twisten vid utsläppt storsegel går väl lika bra med en vanlig kicktalja (Såvida det finns lite vind förståss)? I lättvind är ju en gasfjäderförsedd rodkick jättebra för att motverka att bommens egenvikt minskar twisten. Oavsett bommens läge, kryss som slör/läns.

Att kunna göra bommen "viktlös" genom gasfjäder är nog störst vits på båtar med partialrigg ( med långa och kraftiga/tunga bommar). Sen har man ju ofta, som på min båt även spinakerbommen liggande på storbommen med kopplad lift o då blir ju det hela ännu tyngre.

Seglarhälsningar
Stefan K

  Klicka för bild eller dokument
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Diskussionen om kickstång + kicktalja versus dirk + kicktalja har förts med stor frenesi både på usenet (svenskt och amerikanskt forum) för ett par år sedan och på marinan för ett par månader sedan.

På engelska heter det solid vang förresten. Jänkare förstår inte vad man menar om man skriver rodkick.

Slutsatsen har varje gång blivit att kicktalja + dirk gör exakt samma jobb som kicktalja + kickstång till ett mycket lägre pris.

Kickstångsvarianten ger inte heller ett reservstorfall som "bieffekt".
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Hans Svedberg:

Stefan, du har rätt! Jag märkte det själv när jag skrev men det funkar ändå. Det fick ju dig att tänka till lite! Skämt åsido, jag skulle ha förklarat tvärtom från ökad vind med bommen mot lä till minskad vind. När man tar hem på skotet kommer som du påpekat man få minskad twist tillsammans med stängt akterlik bl a pga att bommens tyngd blir mer markant i lätt vind.
Jag har seglat min båt med konv kick + dirk och med rodkick + gasfjäder och jag har aldrig ångrat bytet. Det måste vara någon feluppfattning här (kanske av mig) men jag har aldrig seglat med vanlig kick och ansatt dirk! Dirken kommer ju i konflikt med storseglets akterrunda. Hur gör du med det Göran?
Gasfjädern har en mjukare aktion än dirken som ju är låst i ett läge. Det betyder att vin en ändring av twist eller vid revning så måste både kick och dirk ändras. Vid t ex revning så släpper man bara lite på kicklinan i en rodkick så lyfter gasfjädern bommen.

Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Den tunna dyneemadirken kommer ingalunda i konflikt med akterliket vid de få tillfällen jag sätter an den för att twista storen. Smärre "konflikter" vid stagvändningar undanröjs genom att man momentant släpper på dirken.

Solid! vang är en statuspryl som de flesta killar inte behöver men som stärker det (manliga) seglaregot, känns litet coolt och möjligen kan vara bra för båtens marknadsvärde.

Jag har själv flera gånger varit på väg att utrusta min mastheadriggade halvtonnare med kickstång men varje gång har förnuftet segrat och jag har använt pengarna till vettiga investeringar istället.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Hans Svedberg:

Tack Göran! Jag hade ingen aning om att Rodkick var en statuspryl. Då fick vi något på köpet som gör att vi står över dig på statusskalan. Vi har åtminstone skaffat oss erfarenhet av det vi diskuterar, vilket jag tycker man bör ha innan man ger andra svar på frågor i Forum.
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Grattis till placeringen på statusskalan Hans!

Det vore ett väl högt pris att behöva köpa prylen först för att bilda sig en uppfattning om den. Det var naturligtvs otänkbart för mig.

För att skaffa mig gedigen kunskap i ämnet drog jag igång diskussioner på ett antal svenska och amerikanska debattfora. Det blev många intressanta utläggningar och jag utvärderade alla synpunkter. Dessutom har jag läst vad som finns att läsa i böcker, tidningar och på webben, intervjuat folk och sist men inte minst seglat med goda vänner som har kickstång på sina båtar. Det har, till min stora förvåning, visat sig att ingen hittills har lyckats prestera något väsentligt sakargument som talar för kickstång framför dirk.


Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Stefan K:

Att ha en gasfjäder-kickstång som;
-lyfter bommen när man ska reva så att det förenklar och åtgår mindre kraft
-som gör att man har en tamp färre att hålla reda på(ska man trimma tvisten i lättvind så måste dirken noggrannt finjusteras-från sittbrunn). Tunga bommar kräven definitivt winschning på dirken.
-som förenklar hissningen av storseglet(den numera "långa topplattan" krokar ej tag i dirken)
-som gör det enkelt att justera bomhöjden i hamn genom att bara släppa skot/kick.
-ger en tamp mindre som hänger o slänger i riggen.
-minskar risken för att man ska få bommen i huvet, om någon av misstag skulle släppa/tappa dirklinan i hamn ekller under revning. Detta hände en vän... som fick en 30 kg bom i huvet.. till "frukost" när en av ungarna satt o "pillade" på avlastaren...

är definitivt ingen statuspryl..

Metafor;
Att jämföra dirk gentemot gasfjäder-kickstång känns som att jämföra en 50-tals bils kylargardin med en modern motor med termostat...

Segling ska vara enkelt!

mvh
Stefan SXK Tekniska-Sörmlandskretsen
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Samma gamla argument, ser jag. Efter vad jag kan förstå har inte ens America's Cup-båtarna behov av kickstång. Rätta mig om jag har fel! Och kan dom klara sig med vanlig kicktalja, så kan jag. Kickstång är i min värld en helt onödig teknikpryl.

Segling skall vara enkelt, skriver Stefan K, och i AC gör de det ännu enklare för sig genom att skippa dirken också. Men de behöver ju aldrig reva, förstås.

Det är väl en prioriteringsfråga och kanske en generationsfråga. Segling skall vara roligt, stimulerande och utmanande. Den dagen det blir enkelt, är det nog inte roligt längre.

"Metaforen" att jämföra en helautomatisk termostat med en handmanövrerad kickstång, haltar allt betänkligt.

Frågan behandlas just nu på marinan. Där finns en del nya tips och trix. Läs och begrunda!


Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Stefan K:

Hej Göran!
Vet inte om vi ska jämföra med AC båtar...Men O.K. då.. Varför de inte har Dirk är nog ganska uppenbart när man tittar på storseglens enorma akterrundor typ "Aborrfenor". Sen vill dom knappast ha nåt som hänger o slänger o stör vindsrömmen. Bomnocken dessutom nästan emot akterdäck på kryss. Akterdäck fungerar ju som "bomsax"/stöd när storseglet halas. Så är det i vart fall inte på min Contrast 33..

Sen är det också så att det inte är alldeles problemfritt att förse en båt typ Americas Cup med kick överhuvudtaget. (gäller alla båtar som har storbommen infäst förhållandevis väldigt nära däck. Speciellt i kombination med väldigt långa bommar t.ex. Starbåt, Svea GT, Furioso mfl.) Det blir väldigt stora krafter på både beslag o infästningar.

Bifogar dock en bild på AC-båten Oracle med hydraulisk "Rodkick". Andra syndikat har andra lösningar på sina "häftiga kappseglingsmonster..".

Var o en blir väl salig på sitt ...o jag är definitivt inget undantag... Jag tycker rodkick är väldigt enkel &praktisk o inte ett dugg "lyxig".

Tycker att min spinnakerbom i kolfiber är väldigt praktisk och inte speciellt "lyxig" heller. Gjorde min själv av ett "rör" från Marström-Sailcenter för c:a 3000,-. Lätt som ett "papprör" och inte kallt att hålla i. Beslagen är i komposit (Forespar) och gör inga "köttsår" i däck om man skulle råka tappa den. Kanonbra grej med "snälla" hanfötter av 6mm spectralina.

Men som sagt var, det är ju upp till var o en hur man vill göra sin båt praktisk och enkelt hanterbar.
En rodkick kostar ju faktiskt 2-3000,-.

Annars kan man behålla sin gamla kicktalja och;
-Köpa en gasfjäder från Biltema för 149,-.
-Lägga den i några aluminiumrör med olika dia.
-Tillverka några passande fästen för mast& bom. (Om man placerar den ledade mastinfästningen någon dm akter om bakkant mast så får man dessutom en gratisfunktion genom att bommen då också trycks framåt vid undanvindssegling)
Hade detta själv på min tidigare NF. Fungerade suveränt.

Meteorologi bruka ju kallas för världens svåraste vetenskap. Det är dock bara en av parametrarna i segling/-kappsegling .. se´n har vi Aerodynamik, Hydrodynamik, Teknik, Taktik...

Risken att segling skulle bli allför för enkelt o därmed inte rolig längre känns inte särdeles överhängande för min del iallafall..

Den som funderar på någon form av rodkick bör nog tala med en segelmakare. Kanske helst en opartisk som då inte säljer "Rodkick".

Det finns även "rodkick" utan gasfjäder. Dessa har en glasfiberstång som böjs när man kickar/krysskotar(typ J-80 kick..).

Har kappseglat mycket o gör så fortfarande. Då tvingas man göra båten enkel&praktisk så att man kan helt koncentrera sig på att segla och njuta....

Enkelt=Också trevligt& säkert på semestern.. vilket inte minst min hustru Therese uppskattar...

Seglarhälsningar
Stefan K. SXK, Sö.
  Klicka för bild eller dokument
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Nedan kopierar jag mitt senaste inlägg på marinan. Av detta framgår att jag kanske har börjat mjukna något:

"Kanske dags att göra en sammanfattning. Efter alla kloka synpunkter som framkommit här och på andra fora, får jag väl erkänna att jag inte är riktigt lika tvärsäker längre. Framför allt vet jag inte hur mitt nya storsegel med "fet" akterrunda kommer att fungera ihop med dirken. Nästa år vid den här tiden kanske jag sjunger kickstångens lov här på planket. Undrens tid är månne ännu inte förbi.

TWIST
Här tycks finnas nästan lika många uppfattningar som seglare. De högteknologiska AC-båtarna klarar sig kickstång förutan. Somliga av er använder dirk med eller utan gummilina, andra skotdrag/skotvagn. Jag är litet överraskad över att ni twistar så mycket. På min masttoppriggade båt med pyttelitet, högsmalt storsegel kan jag inte finna att det är särskilt betydelsefullt mestadels, men jag ska utvärdera det ordentligt.

REVNING
"Bara en tamp behövs vid kickstång". Men om inte kicktaljan är ansatt, vilket ju ofta är fallet, så är det bara en tamp vid dirk också. Så de’ så! "Lyfter bommen utan krav på kraft". Det är förvisso sant, men å andra sidan krävs den kraften, när man vill ha ner bommen och tar hem i kicktaljan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

BOMMEN I HUVET
Både storfall och dirk håller uppe bommen, såväl under segling som i hamn - ganska stor säkerhet. Det är just vid sättning/nedtagning av storen som det skulle vara riskabelt. Har hittills klarat mig.

EXTRA STORFALL
Kickstång " bah! Släng den i skottet!

LUFTMOTSTÅND
Gör dirken mätbart större luftmotstånd än en kickstång? Tillåt mig tvivla.

PRESTIGE, STATUS, FÖRLÄNGARFUNKTION för solid vang om man säger…
OK, full pott till stången.

KRONOR OCH ÖREN
Full pott till dirken.

Har jag glömt något?"

När jag tar ner storseglet på min Comfort 30 vill jag först lägga ner bommen på skarndäck för att seglet inte ska blåsa ut och bli svårt att beslå. Men nästa år blir det fullattor och eventuellt lazy-jacks. Då gäller kanske inte detta längre. Förutsättningarna förändras ständigt.

Oracle klarar tydligen av att ha solid vang, men vad jag förstår är det ett undantag i AC-sammanhang.

Tro inte att jag är teknikfientlig per automatik. Jag skulle inget hellre önska än förse mig med en spinnakerbom av kolfiber men klassregeln föreskriver tyvärr aluminium och jag är just nu på jakt efter en tunnare aluprofil än den blytunga jag en gång ersatte min avpumpade spinnakerbom med.

Redan när jag 48-timmarsseglade som mest intensivt på 1980-talet och de första hyperbelnavigatorna (Decca) för fritidsbåtar kom i bruk, kände jag mig kluven och ibland direkt olycklig. Det kändes som ett otillbörligt intrång på seglingssportens område. Nu kunde vem som helst med mycket pengar (25 000:-- för en AP-navigator) men nästan helt utan navigationskunskaper utan minsta svårighet pricka den där bojen mitt ute Kattegatt. Att göra det på det, som snart skulle visa sig, gamla stenålderssättet - död räkning hade dittills varit en prestation, som bara de allra kunnigaste seglarna klarade av. Att utföra en sådan bedrift gav stor tillfredsställelse och gjorde distansseglandet meningsfullt (Hur många seglar 24-timmars idag?) Men nu fanns det plötsligt inte längre riktigt lika mycket att vara duktig på. Man bestals på en del av seglingsglädjen. Men för att hänga med i utvecklingen måste man skaffa allt det nya. Idag har jag naturligtvis GPS, PC med elektroniska sjökort och massor av annat som blinkar och piper. Det är praktiskt och tryggt och min besättning förutsätter att jag har allt det senaste. Men inte tillför det någon seglingsglädje, det tar istället en oproportionerligt stor del av ens njutningstid i anspråk.

I somras gick jag för första gången på flera år på grund. Det var förstås mitt eget fel men om jag inte hade skaffat en laptop med elektroniska sjökort, skulle det aldrig ha hänt. Sedan vi hade lämnat hemmahamnen gav jag litet svävande anvisningar till rorsman och gick ner i ruffen för att sätta igång det nya underverket så att vi skulle kunna följa den lilla röda båtens färd på skärmen mellan bränningar, bôar och skär. Men jag har i likhet med många andra den läggningen att när jag sätter mig framför en PC, så blir jag sittande, tolt förgätande tid och rum. Plötsligt small det till - DO-DONK!!! - en rejäl konfrontation mellan bly och granit. Rorsman hade helt förlitat sig på att jag hade örnkoll och visste på metern var vi var - vi hade ju PC bevars. Men det tog mycket längre tid än förväntat att få eländet i drift.

Det blev mycket det här, men varav hjärtat är fullt...

Hälsningar
Göran Weiler, SXK-V
(Långfärdskommitténs "Gossen Ruda")
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Hans Svedberg:

För två veckor sedan tackade jag Göran och hade då för avsikt att inte mera blanda mig i en diskussion som redan då spårat ur. Jag har levt i den tron att BTN avsikt med detta forum är att en fråga ställs och man sedan svarar på den frågan. I föreliggande fall var Joakims fråga behovet av gasfjäder i Rodkick och dess funktion. Har någon erfarenhet av detta?

Jag tycker inte det är direkt fel att utvidga en diskussion något och som i det här fallet t.ex. kanske helt avråda från köp om det är grundat på fakta och egen erfarenhet.

Det jag däremot tycker är helt fel är när en person har fräckheten att försöka avsluta en fråga med en egen sammanfattning som är i strid med övriga deltagares redovisade åsikter och inte heller ger frågeställaren något svar på hans frågor.

Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Göran Weiler:

Ja du, Hans, så fräck är jag! Läs gärna SXK:s funktionärsorgan, Skeppsrådet, där bl a jag pläderar för ett öppet forum i SXK:s regi, något i stil med marinan som det var för något år sedan. Där spårade debatterna lyckligtvis ur på det mest halsbrytande och stimulerande. Det är sämre nu, sedan registrering införts. Men i brist på ett sådant öppet SXK-forum får jag använda detta snäva och litet högtidliga teknikforum.

Hittills har min sammanfattning om kickstångens existensberättigande stått oemotsagd, både på marinan och här, förmodligen för att det inte finns mycket att invända mot den. Det står naturligtvis alla fritt att kritisera den och göra sin egen sammanfattning. Det fattas bara annat!

Kom igen bara! Det är väl inte bara Hans som alltid vill ha sista ordet?


Henke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:45

Henke:

Hello, Joakim!
Seneste nytt (Pressrealease)från Göteborgsfirman Selde´n:

"Seldén is now about to launch its Rodkicker 05, a shorter and slimmer version of earlier models. With a minimum length of only 1150 mm, it is ideal for J24, Maxi 77, Maxi 80 Racer and similar yachts.

Rodkicker " Seldén’s range of rigid vangs " is a telescopic rod fitted between the lower end of the mast and the boom. Rodkicker prevents the boom from dropping into the cockpit when reefing. When fitted with a Seldén gas spring, it lifts the boom when the kicking strap is released. Excellent for trimming the main in light air.

Rodkicker 05, including a 700N gas, spring will be available from Seldén dealers January 2005".

Spörs gärna med noen som har erfaring av "Rodkick". Någon segelmakere kanske?

Hälsningar
Henke