Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Reparation av delaminerat däck

Curt Norstedt:

Däcket på många segelbåtar består av ett sandwich-laminat. Överst en kanske 5 mmm tjock skiva av grp och på undersidan ett tunnare skikt av grp, däremellan ett distansmaterial av skumplast eller ändbalsaträ. Laminatet är lätt och samtidigt styvt och är således ett lämpligt material för däck.

Laminatet brukar emellertid så småningom gå upp i limningen, dvs grp-skikten släpper från distansmaterialet. Däcket förlorar då sin styvhet, det buktar kraftigt när man går på det och det låter ihåligt om man knackar på det. Felet uppstår nästan ofelbart om distansmaterialet är balsa och vatten har läckt in - balsan ruttnar då sönder.

Skadan kan repareras genom att man öppnar däcket på det buktande stället från översidan eller undersidan - skrapar ut det dåliga materialet och limmar fast nytt och till sist limmar och plastar tillbaka den lucka man öppnat. Projektet är fullt genomförbart men ganska omfattande och det är därför viktigt att det görs rätt. Det finns beskrivet i många handböcker och tidskrifter. Jag har dock vissa frågor om valet av material:

1. Bör man hålla sig till samma material som i däcket i övrigt eller kan man byta?

2. Om skivor av skumplast används som distansmaterial vilken typ bär väljas och vilken täthet ska den ha?

3. Bör något speciellt iakttas för att säkra stark limning?

4. Var finns leverantörer i Stockholmstrakten?





Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 14:25

Björn Johansson:

Tidningen Praktiskt Båtägande hade en artikel som handlade precis om det du beskriver. Den ger troligtvis också svar på dina frågor, nu minns jag inte i vilket nummer, men kolla på tidningens hemsida: http://www.praktisktbatagande.com/
Kanske du kan få svar där.
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 14:25

Andreas:

Hej! Jag kan rekomendera boken plastbåtsvård av Björn Peter Behrens. I den kan man läsa det mesta om hur man reparerar olika typer av skador på en plastbåt!! Kanonbra!

MVH Andreas
John Hultquist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 14:25

John Hultquist:

Jag skulle använda divinycell som distansmaterial och epoxy+glasfiberväv som "lock" och "botten". Man kan fixera divinycellen innan börjar att plasta, det brukar inte vara något problem att limma på upp och nedvända ytor (undersidan av "locket").

Lycka till!

//John
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 14:25

Curt Norstedt:

Tack för hjälpen.

Om det finns flera tips om vad som ska iakttas vid själva utförandet tar jag gärna emot dem.

Hälsningar

Curt