Curt Norstedt:
Däcket på många segelbåtar består av ett sandwich-laminat. Överst en kanske 5 mmm tjock skiva av grp och på undersidan ett tunnare skikt av grp, däremellan ett distansmaterial av skumplast eller ändbalsaträ. Laminatet är lätt och samtidigt styvt och är således ett lämpligt material för däck.
Laminatet brukar emellertid så småningom gå upp i limningen, dvs grp-skikten släpper från distansmaterialet. Däcket förlorar då sin styvhet, det buktar kraftigt när man går på det och det låter ihåligt om man knackar på det. Felet uppstår nästan ofelbart om distansmaterialet är balsa och vatten har läckt in - balsan ruttnar då sönder.
Skadan kan repareras genom att man öppnar däcket på det buktande stället från översidan eller undersidan - skrapar ut det dåliga materialet och limmar fast nytt och till sist limmar och plastar tillbaka den lucka man öppnat. Projektet är fullt genomförbart men ganska omfattande och det är därför viktigt att det görs rätt. Det finns beskrivet i många handböcker och tidskrifter. Jag har dock vissa frågor om valet av material:
1. Bör man hålla sig till samma material som i däcket i övrigt eller kan man byta?
2. Om skivor av skumplast används som distansmaterial vilken typ bär väljas och vilken täthet ska den ha?
3. Bör något speciellt iakttas för att säkra stark limning?
4. Var finns leverantörer i Stockholmstrakten?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 820 visningar