Hans Greisz:
Jag har några frågar om elsystemet i vår segelbåt som är byggd 1982.Batterierna sitter under dubbelkojen i akterkabinen. Huvudströmbrytaren satt ursprungligen i batteriutrymmet. Den är lokaliserad på minuskabeln som går till motorblocket. I Svenska Båtunionens broschyr "Råd och tips för en tryggare båt" står det att huvudströmbrytaren skall vara placerad så nära batteriet som möjligt, dock utanför batteriutrymme och motorrum. På en teckning i broschyren, ser man att batteri och huvudströmbrytare är belägna nära varandra, men åtskilda av ett skott. Det framgår inte om huvudströmbrytaren är gastät.
Jag vill veta följande.
1. Finns regler för hur det ska se ut i en fritidsbåt? Var hittar jag dem i så fall.
2. Går det lika bra att ha huvudströmbrytaren på minussidan eller det fördelar att ha den på plussidan? Jag har aldrig sett ett elschema med huvudsäkringen på minussidan.
3. Vilket är säkrast att ha närmast förbrukarbatterierna huvudsäkringen eller huvudströmbrytaren?
4. Hur långt från batterierna är nära? Finns det ett avstånd som inte bör överskridas?
5. Är det tillåtet att ha en gastät huvudströmbrytare på skottet till batteriutrymmet?
6. Finns det separata gastäta huvudsäkringar?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 2853 visningar